Waarom je wilt geloven dat je jezelf áltijd kan verbeteren (en hoe je dat doet)

Je hebt voor de tweede keer naast promotie gegrepen, de band met je zus lijkt maar niet soepel te lopen en wanneer je gevraagd wordt om een simpele rekensom te maken, schiet je al in de paniek. Van sommige dingen in je leven ga je al gauw denken: dit lukt me gewoonweg niet. En tóch is er altijd hoop om te geloven dat je jezelf áltijd kan verbeteren.

In een TED Talk legt psycholoog Carol Dweck haarfijn uit wat de kracht is van geloven in jezelf.

Onderzoek naar motivatie

Dweck deed jarenlang onderzoek bij jonge kinderen naar de manieren waarop ze omgaan met cognitieve uitdagingen. Aan een groep 10-jarigen legde ze bijvoorbeeld wiskundevraagstukken voor die nét te moeilijk waren voor hun cognitieve ontwikkeling.

Al gauw merkte de onderzoekster dat er twee groepen kinderen waren: kinderen die de uitdaging graag aangaan en ervan houden om hun hersenen te laten knetteren en kinderen die alleen maar gefrustreerd worden van de te moeilijke vraagstukken.

Een leugenaar spotten? Dat is makkelijker dan je denkt, volgens deze TED Talk

De eerste groep focust op het gevoel dat ze zichzelf aan het ontwikkelen zijn (ze hebben een groei-instelling), de laatste groep focust vanuit een tunnelvisie vooral op hun onkunde om de vraagstukken op te lossen.

Het verschil: leren van je fouten

Dat onderscheid vond de psychologe interessant. Ze besloot het verder te onderzoeken en vond al gauw dat de groep kinderen met een groei-instelling één groot voordeel hebben: ze leren van hun fouten en ze gaan zich naderhand verbeteren.

Heb jij niet zoveel slaap nodig? Kruip toch maar op tijd onder de wol, legt deze TED Talk uit

De andere groep daarentegen ging hun fouten vooral uit de weg en blikte er nauwelijks op terug. Gevolg: ze worden nooit beter in een vaardigheid waarvan ze denken dat ze er niet zo goed in zijn.

Zo cultiveer je een groei-instelling

Dat je door te leren van je fouten heel wat bereikt in het leven, hoeft geen betoog. Iedereen maakt namelijk fouten, dus het beste wat je kunt doen is om er wijze lessen uit te trekken en die mee te nemen naar de toekomst.

Het is dus een slim idee om jezelf een groei-instelling aan te meten, waarbij je gelooft dat uitdagingen en fouten je verder brengen in het leven. Hoe je dat doet?

  • Focus niet op intelligentie of talent. Sure, er zullen altijd mensen zijn die slimmer of getalenteerder zijn dan jij. Maar in plaats van daar de focus op te leggen, is het beter om te kijken naar je inzet, je aanpak en je vooruitgang. Wat doe je al goed? En wat kan eventueel nog beter?
  • Stap af en toe buiten je comfort zone om iets nieuws te leren. In een onderzoek van Dweck werd aangetoond dat de neuronen van mensen die buiten hun comfort zone treden nieuwe en sterkere connecties gaan vormen, wat een positief effect heeft op je cognitieve capaciteiten.
  • Krijg je te maken met tegenslag? Zie het als een leerkans en kom los van de tunnelvisie op het negatieve. Schrijf je gedachten op in en een journal en pen voor jezelf een paar lessen voor de toekomst neer.

En als we deze principes in onszelf en in anderen aanmoedigen, komen we misschien op termijn eindelijk los van deze prestatiegerichte maatschappij en leren we met z’n allen te focussen op groei.

Bekijk hieronder de volledige TED Talk

Deze TED Talk leert je hoe je van stress je vriend maakt (ja, echt!)

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Waarom je wilt geloven dat je jezelf áltijd kan verbeteren (en hoe je dat doet)
Sluiten