Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is Primark?

Multinationals verdienen ontelbaar veel geld, maar zijn vaak een drama voor het klimaat. Hoog tijd om deze bedrijven eens onder de loep te nemen. Wij gaan voor deze rubriek na hoe het zit met de duurzame ontwikkeling bij grote internationale bedrijven. Deze keer: de wereldberoemde fast fashion keten Primark.

Bij mij roept Primark spontaan het beeld op van massa’s mensen die in rijen staan aan te schuiven om gouden zaken te doen. Met extreem volle mandjes kleding betreden ze vervolgens de paskamers, om even later met goedgevulde winkelzakken weer buiten te komen. “Deze broek was maar een tientje, die kon ik toch niet laten liggen?” Ik vraag me af in wat voor mate dit écht gouden zaken zijn. Want wat betekenen al die goedkope producten voor het milieu?

We zetten de feiten even op een rijtje.

Wat Primark wél goed doet:

Uit onderzoek blijkt dat Primark de voorbije jaren inspanningen heeft geleverd voor een duurzamer beleid:

  • Zo heeft Primark bijvoorbeeld het Sustainable Cotton Programme opgericht, waarbij vrouwelijke boeren training krijgen in duurzame landbouwtechnieken. De Sustainable Cotton kledinglijn die in de winkelrekken ligt is daar het tastbare resultaat van.
  • Daarnaast heeft Primark zich geschaard achter de Greenpeace Detox campagne, die als doel heeft om gevaarlijke chemicaliën uit de mode-industrie te bannen tegen 2020.
  • Primark werkt met een team dat toeziet op ethische handel en milieuvriendelijkheid. Dit team controleert de fabrieken en garandeert veilige en humane arbeidsomstandigheden.

Lees ook: Wat is er veranderd sinds de ramp in Bangladesh?

Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan Primark

Toch blijkt uit de statistieken van Rank a Brand dat er ook nog heel wat beter kan in de populaire winkelketen:

  • Ondanks enkele goede initiatieven, geeft Primark (in vergelijking met bijvoorbeeld H&M en Zara) niet heel veel informatie prijs over hun duurzaamheidsbeleid. Ze zouden dus nog transparanter kunnen communiceren over hun strategieën, activiteiten en directe leveranciers. Op deze manier kan de consument zich immers afvragen of ze informatie verbergen.
  • Primark legt in één van hun video’s uit dat ze de kosten drukken door geen dure materialen gebruiken voor hun winkelinrichting. Hun kledinghangers houden ze bijvoorbeeld zo goedkoop mogelijk, klinkt het. Wij vragen ons af in welke mate dat duurzaam kan zijn. Zijn de goedkoopste plastic kapstokjes ook niet sneller stuk, waardoor ze sneller op de afvalberg belanden?
  • De ethische controles die uitgevoerd worden op Primark worden amper gerapporteerd. Ook hier kunnen we ons weer vragen stellen. Wat gebeurt er met negatieve resultaten van deze controles? Worden dit soort waarheden niet al gauw in de doofpot gestopt?

Conclusie? Hoewel Primark bewezen heeft om stappen in de goede richting te zetten, lijkt het alsof ze niet al hun informatie prijsgeven. We moeten er ons als consument bewust van zijn dat marketeers nauwgezet selecteren welke informatie van hun beleid ze wel en niet op hun website plaatsen. Tot de dag dat Primark 100 procent transparant is, kan de consument namelijk twijfels hebben bij hun beleid.

Meer over duurzaamheid en kleding?

 

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is Primark?
Sluiten