Lisanne de Vaan
Lisanne de Vaan Body 7 mei 2019

Er zijn drie soorten ‘honger’ (welke heb jij het vaakst?)

Als je buik begint te rommelen en je energieniveau lager wordt weet je dat het tijd is om iets te eten. Je hebt honger. Maar negen van de tien keer eten we niet omdat we van ons stokje vallen. Dr. Allano Polo – een natuurgeneeskundige uit Canada – legt op Mindbodygreen uit dat er drie soorten ‘honger’ zijn. En daar valt heus wat aan te doen.

Je hart heeft honger

Soms is het niet je buik die verlangt naar eten, maar je hart. Emotie-eten doe je niet omdat je honger hebt. Je doet het in een poging om positieve gevoelens te krijgen door te eten. Het kan twee kanten op. Zo kun je eten om hoogtepunten te vieren, maar ook om dieptepunten te verwerken. Heb je een rotdag achter de rug? Dan kan een reep chocola fijn comfort food zijn. Een goede deal binnengesleept op werk? Laat die champagne maar knallen. Erg lekker natuurlijk, maar als je te vaak eet (en drinkt) vanuit emotie kan dat uit de hand lopen. Uiteindelijk gaat ieder pondje door het mondje. Vraag jezelf daarom af of de maaltijd of snack die je voor je neus hebt staan bedoeld is als beloning. Weet je van jezelf dat je een emotie-eter bent? Ga dan op zoek naar andere dingen die je een goed gevoel kunnen geven. For the record: dat heeft dus niets met eten te maken.

Je hoofd heeft honger

Acht uur ‘s ochtends ontbijt, om elf uur een snack en rond de klok van een lunch. Ben jij iemand die zich precies houdt aan gezette tijden om te eten? Dan kan het best zijn dat je al gaat eten nog voordat je daadwerkelijk trek hebt. De klok is eigenlijk de trigger waar je op afgaat. Maar zou je niet de focus moeten leggen op je lichaam? Volgens Allano Polo doe je er verstandig aan om de fysiologische symptomen van honger te ervaren. Stel die snack uit tot je de drang voelt om écht te eten. Laat de regels en de tijd los en luister naar wat je lichaam nodig heeft.

Lees ook: Eten voor het slapengaan doen of niet?

Je hebt last van gewoonte honger

Niets fijner dan op een zaterdagavond in je chilloutfit op de bank te hangen met een zak chips en een schaal borrelnootjes. En een glas wijn niet te vergeten. Alleen de kaarsjes nog aansteken en Netflix starten en het feest is compleet. Maar zeg nou eerlijk: was die zak chips echt nodig? En die wijn? Nahh. Maar dat ‘doe je gewoon altijd’. Het is een gewoonte geworden waarbij je voedsel hebt gekoppeld aan een bepaalde activiteit. Wil je het patroon doorbreken? Erken dan eerst dat je een ongezonde associatie hebt gemaakt. Hierna is het tijd om er wat aan te doen. Je kunt proberen helemaal niet meer te snacken voor de tv, maar ook de chips en wijn vervangen voor een gezonder alternatief.

Luister nu ook naar Bedrock

Ben je – net als wij – op zoek naar geluk en probeer je je quarterlifecrisis zonder al te veel kleedscheuren door te komen? Dan is onze podcast Bedrock Talks een perfecte match voor jou! Rosa en Lisanne interviewen in de eerste aflevering expert en gelukspsycholoog Josje Smeets.

Spoiler: ze vertelt waar geluk allemaal mee samenhangt en wat je vooral wel en níét wilt doen. Luister je mee?

Tip: Luister en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Er zijn drie soorten ‘honger’ (welke heb jij het vaakst?)
Sluiten