Kim van der Blom
Kim van der Blom Betere wereld 3 apr 2023
Leestijd: 3 minuten

De-influencing is de nieuwste duurzame trend op TikTok en wij zijn fan

Duurzaamheid wordt steeds populairder onder de jongeren. We zijn bijvoorbeeld steeds meer vintage gaan shoppen en letten beter op om voedselverspilling tegen te gaan. TikTok gaat nu een stap verder door de trend de-influencing leven in te blazen.

Iedereen heeft weleens dat moment dat je een review aan het bekijken bent en voordat je het weet heb je weer wat nieuws besteld. Onder andere TikTok is een platform dat erg goed is in het promoten van producten zodat jij een nieuwe aankoop gaat doen, dit wordt ook wel influencing genoemd. Dit fenomeen krijgt nu een tegengeluid: de-influencing.

Wat is de-influencing?

Influencers op social media hebben als baan om mensen te overtuigen om een bepaald product te kopen, maar wat als we dit omdraaien. Onder de noemer #deinfluencing komen mensen bijeen om de waarheid over bepaalde producten boven tafel te krijgen. Is de hype van een bepaald product het eigenlijk wel waard of is het eigenlijk helemaal niet zo goed als mensen zeggen?

Bij deze trend gaat het er dus niet om dat een bepaald product geprezen wordt, maar juist dat de waarheid boven tafel komt. Hoe zit het nou eigenlijk echt? Gaat die mascara echt jouw wereld op zijn kop zetten of is je oude vertrouwde mascara eigenlijk best prima.

Waar is de-influencing begonnen?

Het begon allemaal toen een video van beauty influencer Mikayla Nogueira viral ging. Aan 14.6 miljoen volgers liet zij een review van een mascara zien. De mascara zou wonderen verrichten, maar wat zagen haar volgers, droeg ze nou nepwimpers na het aanbrengen van de mascara? Niet eerlijk vonden veel volgers en als gevolg hiervan ontstond de trend de-influencing. Mensen vonden influencers simpelweg niet geloofwaardig meer.

@mikaylanogueira

THESE ARE THE LASHES OF MY DREAMS!! @lorealparisusa never lets me down 😭 #TelescopicLift #LorealParisPartner #LorealParis @zoehonsinger

♬ original sound – Mikayla Nogueira

Waarom is deze trend belangrijk?

De trend de-influencing is niet alleen goed voor je eigen portemonnee, het is ook nog eens duurzaam. Door minder te kopen voorkom je dat kledingstukken bij het vuilnis belanden of dat je dingen koopt die je helemaal niet nodig hebt.

Het is beter om te investeren in kleding die je de komende tien jaar wilt dragen dan mee te doen met de micro-trends. Denk ook na of je iets echt nodig hebt. Is het nodig om een nieuwe jurk voor dat feestje te kopen of kan je een oude jurk uit je kast halen? Hetzelfde geldt voor producten zoals een nachtkastje. Heb je echt een nieuwe nodig of kan een likje verf het werk ook al doen?

Is de-influencing eigenlijk een vorm van influencing?

Hoe belangrijk deze nieuwe trend ook is, we moeten niet vergeten dat dit eigenlijk ook een vorm van influencing is. De mensen die met #deinfluencing videos maken, gebruiken hun platform en kracht om ervoor te zorgen dat jij als kijker een bepaalde keuze maakt.

Door kritiek te uiten over een bepaald merk of een product, kan dit ervoor zorgen dat mensen hier afstand van gaan nemen. Daarnaast kan het als effect hebben dat dit het vertrouwen in influencers aantast. De #deinfluencing heeft de afgelopen maand een grote groei gehad en heeft nu al 164,6 miljoen weergaven. Terwijl de groei van #TikTokMadeMeBuy juist vertraagd.

Is het een goede trend om geld te besparen of toch niet? Bij de-influencing worden vaak ook alternatieve aangeboden. In plaats van de dyson te kopen van 500 euro, kan je ook een dupe kopen van 30 euro op Amazon. Gaan we hierdoor niet juist meer kopen?

Wat vind jij van de de-influencing trend?

Good news: Stieglitz ontwerpt een tas samen met Because We Carry

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️