Zo begin je een moeilijk gesprek
Moeilijke gesprekken zijn, hoe zullen we het zeggen… moeilijk. Alleen al de gedachte aan het moeilijke gesprek, bezorgt je kriebels. Hierdoor ga je het gesprek vermijden, uitstellen en wordt het uiteindelijk nog ingewikkelder om te voeren.
We zijn allemaal wel eens in een situatie beland waarin we het gevoel hadden dat het onderwerp zo dringend was, dat we het moeilijke gesprek meteen zijn aangegaan. Zonder erover na te denken. Hierdoor zie je misschien minder tegen het moeilijk gesprek op, maar houd je ook minder rekening met andere belangrijke aspecten, zoals timing, locatie, stemmingen en ga zo maar door.
Moeilijk gesprek uitstellen
Een spontaan begin van een moeilijk gesprek mag dan wel onvoorbereid zijn, het voorkomt ook dat je harde conversaties gaat vermijden. Want als je té lang nadenkt over ingewikkelde onderwerpen open gooien, dan groeit de wrok en wordt het alleen maar lastiger.
Dus eigenlijk is het nooit goed om ondoordacht een moeilijk gesprek te starten, maar ook niet om het oneindig uit te stellen. Zowel een tactische aanpak en moed zijn nodig om succesvol een lastige conversatie te beginnen op een gezonde manier.
Veiligheid, vertrouwen en openheid
De eerste stap om een gesprek te beginnen, is door veiligheid, vertrouwen en openheid te scheppen. Een veilige situatie creëer je door iemand niet aan te vallen of met een vinger te wijzen. Maak van je gesprekspartner geen vijand. Vertrouwen creëer je door niet meteen te oordelen en openheid wil zeggen dat je bereid bent om te luisteren naar de ander. Want een ding is zeker: een moeilijk gesprek is nooit eenzijdig. Probeer vooral niet alleen maar te zenden!
Eerlijk en direct
Iemand met zijden handschoenen aanpakken, maakt de boodschap niet minder vervelend. Als je iets te melden hebt, doe het dan meteen… vaak voelt de ander haarfijn aan dat er een minder leuke boodschap aankomt. Dan is het gek om eerst over koetjes en kalfjes te beginnen. Wees daarom direct en eerlijk, dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
Probeer een ander niet te overtuigen
Gesprekken ontsporen nogal eens omdat je de ander probeert te overtuigen van jouw waarheid, visie of aanpak. Om te voorkomen dat het een wellus-nietus-gesprek wordt, is het belangrijk om open te staan voor de mening van een ander. Niet iedereen ziet dingen op dezelfde manier en dat is oké. Jouw waarheid is niet de waarheid van een ander. Wees bereid om te onderzoeken hoe de ander tegen een situatie aankijkt, alleen dan kan het conflict worden opgelost.
Maak je intentie duidelijk
Transparant zijn is key om een goed gesprek te voeren. Hoe je dat doet? Maak kenbaar wat je met het gesprek wil bereiken. Wil je de lucht klaren na een fikse ruzie? Zeg dat dan meteen en vergeet ook niet op tafel te leggen wat jou dwarszit. Vraag ook aan de ander wat hij of zij uit het gesprek wil halen. Op deze manier weten jullie beide dat jullie neuzen dezelfde kant op staan (of niet).
Doe geen aannames
Het is heel irritant als mensen tijdens een moeilijk gesprek allerlei aannames doen. Wanneer je al verwacht dat je baas je geen promotie geeft, sta je heel anders in het gesprek dan wanneer je er positief tegenaan kijkt. En wanneer je niet goed functioneert op je werk, is het onzin om meteen te denken: ‘ze willen mij weg van deze functie.’ Iedereen maakt fouten, iedereen krijgt tweede kansen. Ga dus nooit van het slechtste uit…
Blijf kalm
Nog een belangrijk punt: blijf kalm… zelfs als de ander onredelijk reageert. Laat je niet op de kast jagen. Laat de dingen die gezegd worden bezinken. Ben je het aan het einde van het gesprek nog steeds oneens? Dan is het prima om te zeggen; ik laat het dit weekend even bezinken. In the heat of the moment kun je dingen zeggen of beslissingen nemen waar je later spijt van krijgt.