Mediteren lastig? Probeer deze 5 manieren eens

Dat mediteren goed is voor je slaapkwaliteit en voor je mentale gezondheid, hoeven we je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Maar wat als je het nou maar niet stil krijgt in je hoofd? Wat als die mantra’s niets voor jou zijn? Gelukkig bestaan er verschillende manieren van mediteren, zodat je zelf kunt kiezen welke het beste bij jouw voorkeuren aansluit.

De gemeenschappelijke deler bij al deze vormen? Dat je jezelf naar het hier en nu brengt.

5 gedachten voor tijdens het mediteren

Vergeet al je zorgen, stop met piekeren over de toekomst en breng jezelf naar het nu… Met één van deze 5 gedachten voor tijdens het mediteren bijvoorbeeld!

1. Visualiseer een strand

Lig je in bed te woelen? Beeld je in dat je op het strand bent. Focus op alle details: het warme zand tussen je tenen, de geur van de ziltige zeebries, het geluid van de golven en de zeemeeuwen, de kleur van het water, de wapperende palmbomen… Je kunt zelf kiezen of je een wandeling langs het water maakt of juist gaat liggen op het warme zand.

5 manieren om van je stress af te komen (zonder te mediteren)

2. Drijven op wolken

Voor deze meditatie kun je het best helemaal plat liggen, bijvoorbeeld in bed. Adem diep in en uit tot je rustig wordt. Beeld je dan in dat je op een zachte, fluffy, witte wolk ligt.

Die wolk stijgt op en tilt je helemaal de lucht in. Zo drijf je een tijdje op de zachte, witte wolk, te midden van een blauwe, zonnige lucht. Kies zelf waar de wolk je naartoe brengt: nog hoger de lucht in of dichtbij de bewoonde wereld.

101 gedachten in je hoofd tijdens het mediteren? Dat is juist goed!

3. Mediteren met muziek

Vind je dit soort scenario’s moeilijk? Maak gebruik van meditatiemuziek om je in het nu te brengen. Zoek op Spotify of YouTube naar ‘meditation music’ en merk vanzelf hoe groot het aanbod is. Kies zelf of je liever rustige muziek hebt of juist up tempo yogamuziek (zoals in een actief yogalesjes).

4. Zet een geleide meditatie op

Geleide meditaties zijn dé manier bij uitstek om te relaxen. Bij de meeste geleide meditaties wordt namelijk gevraagd om alle lichaamsdelen – één voor één – te ontspannen. Daarmee bespaar je jezelf een hoop denkwerk en kun je naderhand gewoon lekker indommelen als je dat wil.

5. Meditatie met kleuren

Heb jij een visueel brein? Misschien is een meditatie op basis van kleur iets voor jou. Zorg dat je in een comfortabele houding zit en ga alle kleuren van de regenboog af. Begin met rood en ga dan verder naar oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet. Zie elke kleur voor je en probeer zoveel mogelijk objecten in die kleur te bedenken. Rozen, rode appels, een knalrode zonsondergang,…

Je snapt het!

Als je denkt dat mediteren niets voor jou is: try this

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Mediteren lastig? Probeer deze 5 manieren eens
Sluiten