Joanne Wienen
Joanne Wienen Werk 21 jan 2021
Leestijd: 3 minuten

Weg met hiërarchische structuren (die werken innovatie tegen)

Waarom lukt het sommige grote organisaties wél mee te komen in een snel veranderende markt en andere niet? Het zou kunnen dat de manier waarop met hiërarchie wordt omgegaan hiermee te maken heeft.

Innovatie is noodzakelijk voor bedrijven. Dat snapt iedereen die de afgelopen decennia een beetje heeft opgelet. Wanneer de markt zo snel en ingrijpend verandert als tegenwoordig het geval is, missen bedrijven de boot als ze niet blijven vernieuwen.

Een voorbeeld uit de praktijk

Neem nou Kodak, ooit het grootste bedrijf ter wereld. Inmiddels zijn ze door de opkomst van digitale fotografie en de smartphone-revolutie met de grond gelijk gemaakt.

Niet dat ze niet hebben geprobeerd om nieuwe wegen in te slaan, integendeel. Toen het bedrijf in 2012 haar 1100 (!) patenten in de verkoop deed, sprongen Apple en Google daar bovenop. Ideeën genoeg dus, maar uiteindelijk is het Kodak niet gelukt relevant te blijven. Nikon en Canon haalden ze aan alle kanten in.

Ook interessant: Creativiteit wordt vaak niet gestimuleerd op de werkvloer (terwijl het van essentieel belang is)

Kodak is één voorbeeld. En zo zijn er nog veel meer bedrijven die het niet redden, failliet gaan en een doorstart moeten maken óf nog net het hoofd boven water houden. Nokia, OAD of V&D bijvoorbeeld. Aan de andere kant zijn er ook genoeg bedrijven die zichzelf wel keer op keer uit lijken te vinden. Apple, Wehkamp en Zalando om er maar een paar te noemen.

Dat verschil in succes heeft uiteraard meerdere redenen. Toch is een belangrijke factor hierin dat deze bedrijven niet alleen patent aanvroegen op ideeën, maar ze ook daadwerkelijk uitvoerden.

Innovatie

En innovatie kan alleen plaatsvinden als organisaties ondernemende werknemers in dienst hebben die ook nog eens dúrven te experimenteren. Toch is de structuur van veel bedrijven er juist op gericht om jonge, enthousiaste, ondernemende werknemers klein te houden.

“Innovatie wordt vaak onbedoeld ontmoedigd,” zegt Ben Hammersley, een gerenommeerd tech-journalist en futuroloog. Ervaren managers zitten er vaak niet op te wachten dat er een jonkie binnenkomt die de boel in de war schopt. Bovendien, zegt Hammersley in een interview op The Drum, is ‘iedereen zo druk bezig het schip op de juiste koers te houden dat ze geen tijd hebben om zich druk te maken over het uitvinden van een helikopter.”

Veel organisaties drukken innovatie (onbewust) de kop in omdat het bedreigend is voor de sociale structuur van een bedrijf. Nu kent Nederland in vergelijking met andere landen al relatief weinig hiërarchie. En werkgevers en CEO’s doen er goed aan om dit nog verder door te voeren.

Zeker nu de ontwikkelingen op digitaal gebied vaak zo snel gaan, dat ‘digital natives’ (oftewel: jongeren die zijn grootgebracht met Google en Facebook) op de werkvloer belangrijker worden dan ooit.

Meer Bedrock @ Work?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️