Malu Kirschbaum
Malu Kirschbaum Beweging Vandaag
Leestijd: 4 minuten

Sportscholen zijn de nieuwe hotspots: welkom in het wellness-tijdperk

Zo’n tien jaar geleden spraken we af met vriendinnen voor een havercappu, een lunch bij die ene nieuwe hotspot of een borrel met te veel gin-tonics. Vandaag de dag is het niet meer dan normaal om af te spreken in de gym, in plaats van in een café. Sportscholen, yogastudio’s en wellnessclubs zijn de nieuwe plekken waar je gezien wilt worden.

Welkom in het tijdperk van wellness.

Van sigarettenrook naar frisse lucht

Waar Gen X en millennials nog opgroeiden met rookruimtes in clubs en liters wijn tijdens het studentenleven, kiest de jongere generatie er steeds vaker voor om fris te zijn, in plaats van een kater te hebben. En die trend is wereldwijd gaande.

Volgens Forbes (die doen écht research) liet een recente McKinsey-enquête zien dat 58 procent van de Amerikanen wellness belangrijker vindt dan een jaar geleden. En niet zo’n beetje ook. Maar liefst 82 procent beschouwt welzijn zelfs als een topprioriteit in het dagelijks leven.

Die trend zie je overal terug. Minder roken, minder drinken, meer sporten. Zelfs de mensen die vroeger allergisch leken voor sporten zijn nu ineens de fanatiekelingen die meerdere keren per week richting een Hyrox-les gaan. Niet meer alleen om fit te worden, maar omdat wellness inmiddels cultureel kapitaal is.

De gym als nieuwe koffiebar

In Amsterdam is de verschuiving goed zichtbaar. Waar vriendinnen vroeger zeiden: “Zullen we koffie doen?”, appen ze nu: “Ga je mee naar PLTS?” Het sociale leven speelt zich steeds vaker af in en rondom sport(scholen). Je kunt er lekker zweten, lachen én meteen helemaal bijkletsen. Al dan niet met een koffietje na de les.

Stretch & Fold in Noord is een goed voorbeeld. Een yogastudio met een zwembad op het dak – daar ga je niet alleen heen voor downward dogs, daar ga je óók heen om gezien te worden. Of When Nature Calls: een plek waar de esthetiek zó klopt dat je er spontaan zen van wordt. Dit zijn geen sportscholen, dit zijn lifestyle tempels.

Boutique gyms: status en identiteit

Wellness is echt onderdeel van iemands status geworden. De ene vriendin zweert bij een membership bij Rocycle, de ander bij high-end boxing classes. Movement Gym in Amersfoort laat zien dat ook buiten de Randstad deze trend booming is: een prachtige gym, die community-driven is.

sportscholen wellness
Movement Gym

Tot voor kort was Saints & Stars ook zo’n plek waar men graag veel geld betaalde voor HIIT-trainingen in een club-achtige setting, en ze na de les nog een kneiterdure smoothie aan de bar bestelden om gezellig na te praten. Maar sinds het schandaal is deze gym natuurlijk keihard gecanceld.

Hierom is wellness nu de norm

De opkomst van deze wellness-cultuur is niet zomaar een trend; het is een mentaliteitsverandering. Millennials en Gen Z besteden meer geld aan gezondheid dan oudere generaties. Niet alleen omdat we langer fit willen blijven, maar ook omdat welzijn tegenwoordig gelijkstaat aan succes en selfcare.

En eerlijk: het voelt gewoon beter. Na een uur zweten in de gym ben je energieker dan na drie wijntjes op een donderdagavond. Plus: je lichaam (en je portemonnee) bedanken je de volgende ochtend.

Het nieuwe ‘stappen’

Wellness heeft een plekje veroverd in het sociale aspect van uitgaan. Sportscholen en studio’s zijn de plekken waar je nieuwe mensen ontmoet, waar je met vrienden afspreekt en waar je onderdeel wordt van een community. Het is hartstikke normaal om voor te stellen met je nieuwe collega naar een boksles te gaan.

Het is niet voor niets dat gyms zich steeds vaker profileren als complete lifestyle hubs. Sauna’s, smoothie bars, luxe kleedkamers: het gaat net zo goed om de vibe als om de workout. Na het harde zweten en een welverdiende douche neem je misschien nog een gembershot of matcha latte.

Een verschuiving die blijft

Is dit een fase? Wij denken van niet. Wellness is geen tijdelijke hype, maar een blijvende cultuurverschuiving. Gezondheid is namelijk niet meer iets dat je ‘erbij doet’ na je werkweek, maar een kernonderdeel van hoe je leeft en wie je bent.

Voor Gen Z en millennials is sporten geen verplichting, maar een lifestyle-keuze. Het is ontspanning, sociaal contact, status en zelfexpressie in één. En precies daarom zijn sportscholen de nieuwe hotspots. Wellness is the new going out.

Vind je het lastig om sporten te integreren in je leven? Op deze 5 manieren creëer je meer tijd om te sporten en met deze sporten boek je het meeste resultaat.

Joyce (32): ‘Ik sport 365 dagen per jaar’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! ?

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt?‍♀️