Leonie Collombon
Leonie Collombon Betere wereld 2 jan 2024
Leestijd: 2 minuten

Primark is officieel schuldig bevonden aan greenwashing (en dat is geweldig nieuws)

Mode-activist Sara Dubbeldam, bekend van When Sara Smiles, was klaar met grote kledingketens die onterecht duurzaamheidclaims doen. Samen met De Roos Advocaten diende ze bij de Reclame Code Commissie een klacht in tegen het Ierse Primark: deze spotgoedkope winkel spant namelijk de kroon als het om greenwashing gaat. Vorige week kwam de positieve uitslag.

De Reclame Code Commissie bleek het eens te zijn met Dubbeldam en De Roos Advocaten: Primark doet inderdaad aan greenwashing en moet zijn communicatie over duurzaamheid aanpassen.

Primark aangeklaagd vanwege greenwashing

Een snel lesje greenwashing: bedrijven die hieraan doen, claimen dat ze duurzaam produceren en verkopen. Het is een geval van misleidende communicatie. Een voorbeeld is claimen dat een T-shirt van gerecycled materiaal gemaakt is, terwijl dit slechts voor 5 procent van het materiaal geldt. Hoewel veel fast-fashion ketens zich er schuldig aan maken, besloot mode-activist Dubbeldam bij Primark te beginnen.

Ze nam advocatenbureau De Roos Advocaten in de arm en diende samen met hen een klacht in bij de Reclame Code Commissie. En die klacht, die werd ‘goedgekeurd’. Alle zes de claims van Dubbeldam en de advocaten werden als misleidend beoordeeld.

Het nieuws van de overwinning werd eerder al bekend gemaakt, maar toen ging Primark in hoger beroep. Hierdoor ging er nog eens twee maanden overheen voordat de winst officieel werd.

Power to the people

Wat het in de praktijk voor Primark betekent, is nog niet helemaal duidelijk. Dubbeldam belooft er later een artikel aan te wijden, maar de keten moet in elk geval zijn communicatie aanpassen. Geen duurzaamheidsclaims die op misleidende cijfers berusten meer; maar eerlijke communicatie waardoor consumenten weten wat ze daadwerkelijk kopen.

Op haar website schreef Dubbeldam over de impact die deze winst volgens haar maakt: “Voor mij een belangrijke boodschap: zie je wel, ik bén niet gek. En als burgers (zelfs als eenling!) kunnen we wel degelijk grote, machtige bedrijven aan. Het heeft zin om je uit te spreken. Power to the people!”

Wanneer is iets écht duurzaam en wanneer gaat het om greenwashing?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️