Manners
Manners Betere wereld 26 nov 2024
Leestijd: 2 minuten

Na deze duistere nieuwe Netflix-docu sla je Black Friday over

Iedereen zegt bewuster te willen consumeren, maar wordt vaak alsnog verleid door Black Friday deals die je de komende week om de oren vliegen. Natuurlijk is het lekker om flinke kortingen te krijgen. Alleen staat het haaks op het consuminderen waaraan we ons zo graag willen committen. Buy Now! The Shopping Conspiracy is een nieuwe Netflix-docu die laat zien hoe consumenten gemanipuleerd worden om meer en meer te kopen en wat de gevolgen daarvan zijn.

De documentaire duurt ongeveer anderhalf uur en neemt je mee in de de wereld van overconsumptie. Want mensen zijn allemaal shopverslaafd en grote merken en webshops houden dit in stand.

Buy Now! The Shopping Conspiracy nu op Netflix

In de spraakmakende Netflix-documentaire krijgen oud-medewerkers van Adidas, Amazon en Apple het woord. Ze doen een boekje open over de gerichte strategieën om mensen maar producten te laten blijven kopen. Denk aan Black Friday-korting, gratis verzending of eerst kopen en later afrekenen.

“Het is zeer verfijnde wetenschap om jou spullen te laten kopen”, zegt een vrouw die 15 jaar voor Amazon werkte. “We weten precies wie jij bent en wat je wil”, aldus een oud-medewerker van Adidas. Weer een ander: “Zonder dat je het doorhebt, beïnvloeden we je gedrag”.

Omdat mensen Het probleem achter massaconsumptie is dat er ook meer geproduceerd wordt, dat de kwaliteit omlaag gaat en dat de vuilnisbelt met onverkochte goederen exponentieel groeit. Dit blijft zeker niet onder belicht in de Netflix-docu.

Docu massaal bekeken in aanloop naar Black Friday

Netflix heeft de documentaire goed getimed, in aanloop naar Black Friday. Op dit moment staat Buy Now! The Shopping Conspiracy op plek nummer drie in de lijst met best bekeken Netflix-films. Alleen twee cheesy kerstfilms worden beter bekeken.

Daarbij wordt de Netflix-documentaire met een 7 uit 10 op IMDb ook prima beoordeeld. ‘Dreigend en duister verhaal, inhoudelijk zeer goede interviews en een goed beeld van de eindeloze items die worden geproduceerd om de reikwijdte van ons ziekelijke winkelsysteem te laten zien’, is de algehele consensus. Wellicht een goede stok achter de deur om niet mee te gaan in de Black Friday-hysterie.

Deze betekenisvolle films laten je ook niet ontroerd.

Robbert Rodenburg komt met mega persoonlijke documentaire: ‘Heel confronterend’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️