Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is Coca-Cola?

The Issue 4 mei 2018 Better World

Multinationals verdienen onmetelijk veel geld, maar zijn een drama voor het klimaat. Hoog tijd om deze bedrijven eens onder de loep te nemen. The Issue, ons kleine zusje dat vooral te vinden is op Instagram, kijkt in deze rubriek hoe het zit met de duurzame ontwikkeling bij grote internationale bedrijven. Deze week: Coca-Cola.

Zo groot als de McDonald’s in de voedselindustrie is, zo groot is Coca-Cola in de wereld van frisdrank. Alle glazen flesjes, plastic literverpakkingen en aluminium blikjes rollen over de toonbank: Coca-Cola is één van de populairste merken ter wereld. Om aan de consumentenbehoefte te voldoen, creëert het bedrijf maar liefst 3400 plastic flessen per seconde.

In het kader van lief zijn voor ons milieu is het zo dat alle groene beetjes helpen. Af en toe de verwarming laag of stekkers uit het stopcontact zijn stapjes richting beter. Maar hoeveel impact heeft een multinational als CocaCola? ??? Ook het grootste frisdrankbedrijf ter wereld moet rekening houden met het milieu. En CocaCola maakt daarmee eindelijk een beginnetje. Het bedrijf gebruikt bijvoorbeeld steeds meer gecertificeerd suiker en probeert zo veel mogelijk plastic te recylclen. Althans, dat zegt het bedrijf. Want daar tegenover staat naar buiten gekomen dat de ecologische voetafdruk in percentage stijgt en dat er per seconde maar liefst 3400 plastic flessen worden geproduceerd. Dat wordt dan wel bioplastic genoemd, maar wat houdt dit precies in? ??? Meer lezen? Binnenkort komt er een groot artikel hierover op www.bedrock.nl. Stay tuned!

A post shared by The Issue (@theissuebytribe) on

Juist daarom is het belangrijk dat Coca-Cola zich inzet voor het milieu – helemaal door de uit de hand lopende aanwezigheid van plastic op onze planeet. Hoe gaat een plastificerende machine als Coca-Cola hiermee om? Hoe probeert zij haar impact en ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken en te houden?

Wat Coca-Cola wél goed doet

  • Het gedetailleerde onderzoek van RankABrand meldt dat de CO2-uitstoot van Coca-Cola wereldwijd is verminderd door de efficiëntie van energie flink te verhogen. Door alle productie-installaties te vernieuwen, wordt zuiniger met grondstoffen omgegaan.
  • Het doel van Coca-Cola is om in 2020 alleen nog maar gecertificeerd duurzame suiker te gebruiken. Hieronder vallen erkend verantwoorde suikerbiet, suikerriet en mais.
  • Per liter frisdrank mag hooguit 2,5 liter water worden gebruikt. Coca-Cola neemt genoegen met 1,98 liter en zorgt daarom goed genoeg voor haar ecologische watervoetafdruk.
  • Niet al het plastic dat het merk produceert, wordt weggegooid. Volgens de wet moet minstens 10 procent van het geproduceerde plastic gerecycled zijn. Coca-Cola zit qua recyclinggehalte op 12,4 procent.

Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan Coca-Cola

  • Om maar met het meest zorgelijke feit te beginnen: de ecologische voetafdruk van het merk Coca-Cola is niet gekrompen, maar gegroeid. Voor zover RankABrand heeft kunnen berekenen, is de eerdergenoemde voetafdruk tot wel 4,8 procent gestegen in de afgelopen jaren.
  • Ondanks het pluspuntje hierboven over al het verantwoorde suiker dan Coca-Cola beweert te gebruiken, staan nergens cijfers over het suikergebruik. Ook hierdoor ging bij RankABrand een klein belletje rinkelen. Want hoe claim je gecertificeerde suiker te gebruiken, als je het niet kunt bewijzen? Dat roept vragen op, als je het ons vraagt.
  • Het fantastische bio-plastic waar het bedrijf op over is gegaan, is volgens Greenpeace grote onzin. Het is gewoon wegwerpplastic dat misschien wel gedeeltelijk te hergebruiken is, maar het blijft ontzettend veel dieren doden in de oceaan. Die zien plastic stukjes aan voor eten en stikken vervolgens in hun hap. Daarnaast is de productie van nieuw plastic vaak goedkoper dan het gebruik van gerecyclede plastics, door de lage olieprijs van de afgelopen jaren. Misschien financieel aantrekkelijk, maar allesbehalve milieubewust.

Coca-Cola moet nog heel wat verbeteringen doorvoeren, wil het merk geprezen worden om een milieubewust imago. Want eerlijk: daar zijn ze nog lang niet.

 

Reageer op artikel:
Multinationals en het klimaat: hoe (niet) duurzaam is Coca-Cola?
Sluiten