Jeroen van Lokven
Jeroen van Lokven | LinkedIn Mind 6 oktober 2020

Hoe mindfulness jou maar óók je relatie kan verbeteren

Mindfulness is een houding die je kan helpen om opener, empathischer en meer zelfbewust te worden. Het vraagt je om minder via de automatische piloot te leven en juist meer aandacht te hebben voor wat er om je heen gebeurt. Meer in het nu leven en handelen en reageren vanuit nieuwsgierigheid, openheid en acceptatie kan niet alleen jezelf helpen, maar ook je (liefdes)relatie.

Volgens een Amerikaans onderzoek hebben mensen die meer aan mindfulness doen een grotere kans om een gelukkige en bevredigende relatie te hebben. Maar hoe komt dat precies?

Aandacht voor gesprekken

Wanneer je in gesprek bent met je partner is het belangrijk om met je volledige aandacht erbij te zijn. Mindfulness kan ervoor zorgen dat de aandacht bij het gesprek is, blijft of terugkomt. Je reageert niet vanuit de automatische piloot en kan beter concentreren op hetgeen je partner voelt of wil. Dit laat ons meer in het moment zijn met onze partner en kan voor intimiteit zorgen.

“Listen first to understand then to be understood.”

Mindfulness verkleint de aanval

Mindfulness verkleint de amygdala in ons brein. Dit is het deel in je brein dat gevaar in de gaten houdt en klaar staat voor de aanval. Onderzoeken wijzen op de verandering van je brein’s amygdala na het beoefenen van mindfulness voor 8 weken. Omdat dit deel van je brein kleiner is geworden, heeft het ook een kleinere kans om jou ‘ten aanval’ te laten gaan. Je brein zal je dus minder snel laten uitvallen tegen je partner.

Mindfulness verbetert onze zelfregulaties

Het beoefenen van mindfulness heeft ook effect op je emotionele regulaties. Zo verbeteren mindfulnessoefeningen de prefrontale cortex en de verbindingen tussen de prefrontale cortex en de amygdala. Deze verbindingen zorgen ervoor dat de amygdala sneller wordt gekalmeerd, wanneer dat nodig is. De kans dat je brein overgaat in ‘aanvalmodus’ wordt dus nóg kleiner.

Zelfs wanneer we het seintje krijgen om ‘ten aanval’ te gaan, kan de prefrontale cortex er een stokje voor steken. Een mindful brein zal een ruzie eerder staken om er een rustig gesprek van te maken.

Mindfulness maakt ons zelfbewust

Mindfulness heeft ook effect op de cortex cingularis anterior. Dit gedeelte van het brein laat ons inzien wanneer we onjuist handelen. In plaats van het probleem bij je partner te zoeken, zal dit deel ervoor zorgen dat we makkelijker op ons zelf kunnen reflecteren. Mindfulness zorgt ervoor dat we onze problemen eerder voor ogen zien, voor we anderen erbij betrekken.

Mindfulness maakt ons empatisch

Mindfulness heeft ook invloed op onze insula. Dat is een deel van het brein dat geassocieerd wordt met empathie en compassie. Het helpt ons met het begrijpen van het perspectief van onze partner. Als we met onze partner in gesprek gaan op een medelevende manier, zal het gesprek eerder een positieve vorm krijgen dan één waar woede als basis ligt.

Mindfulness creëert een fijne en open manier om een gesprek te hebben, in plaats van een gesprek waarin we elkaar aanvallen.

We willen allemaal de beste liefdesrelatie, maar dit is niet altijd makkelijk. Er zullen altijd hobbels op de weg zijn. Het beoefenen van mindfulness (zelf of beter nog: met je partner) kan ervoor zorgen dat die hobbels kleiner worden of op een gemoedelijkere manier kunnen worden aangepakt.

Wil je meer weten over mindfulness:

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrocks Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Hoe mindfulness jou maar óók je relatie kan verbeteren
Sluiten