Moeite met grote veranderingen? Zo maak je leven elke dag 1% beter

Je merkt bijna niet dat het moeite kost

We hebben allemaal grootse plannen. We willen meer aandacht besteden aan vrienden en familie, elke dag productief zijn, gezond eten en liefst ook nog gewoon goed slapen. Oftewel: het liefst zouden we ons gedrag meteen 100 procent omgooien.

Maar ja, dat doen we natuurlijk niet. Gelukkig is daar een goede oplossing voor: als je je leven elke dag 1% beter maakt, zit je na honderd dagen alsnog op die 100 procent. En ja, dat klinkt lang, maar het zijn maar iets meer dan drie maanden. Bovendien verbeter je alle aspecten van je leven een heel klein beetje, wat je waarschijnlijk beter merkt dan wanneer je één ding radicaal verandert.

Oké, tot zover de theorie. Maar hoe werkt dat dan, je leven 1% verbeteren? Natuurlijk hoef je niet echt al je doelen op te delen in honderd stappen, maar het idee is gewoon dat je elke dag iets heel kleins doet in de richting naar een goede gewoonte. Als die stappen afzonderlijk weinig tot geen moeite kosten, gaat de verandering bijna vanzelf.

En zo doe je dat

Ben je een fervent roker? Rook dan bijvoorbeeld een sigaret minder per dag, of kies ervoor om niet meer binnenshuis te roken. Waarschijnlijk is de drempel om naar buiten te gaan al een stuk hoger.

Wil je meer goede daden doen voor mensen die je niet kent? Je kunt natuurlijk vrijwilligerswerk gaan doen, maar je kunt er ook voor kiezen om elke dag één compliment te geven aan een willekeurig iemand bij de bushalte. Of, nog makkelijker: lachen kan ook.

Zou je graag meer aan je partner willen laten merken dat je van hem of haar houdt? Wen jezelf dan aan om diegene elke dag even te knuffelen, of leg je mobiel weg tijdens het avondeten.

Daarover gesproken: vind je dat je te veel tijd doorbrengt met je vingers op een touchscreen? Check dan simpelweg één social medium minder voor je gaat slapen, of pak je telefoon er pas bij na het aankleden in plaats van al als je wakker wordt.

Met tijd om te slapen kun je de 1% beter makkelijk letterlijk doorvoeren: misschien slaap je nu maar zeven uur, oftewel 420 minuten. Als je vier minuten eerder gaat slapen, is dat dus al genoeg verandering voor een dag.

Tijd besparen in je ochtendritueel is ook helemaal niet zo moeilijk. Natuurlijk hoef je je tanden niet minder lang te poetsen, maar je kunt er bijvoorbeeld wel voor zorgen dat al je make-up netjes is geordend, zodat je niet steeds door je toilettas hoeft te rommelen op zoek naar je mascara.

En lees je graag? Lees dan op de eerste dag één bladzijde, op de tweede dag twee en ga zo door tot je aan een halfuurtje per dag zit, op een moment dat jij zelf fijn vindt.

Meer beweging nodig? Stap eens een halte eerder uit bij de tram; scheelt je vaak maar een paar minuten! Of neem elke dag om vier uur een korte pauze om even een stukje te lopen, al is het maar vijf minuten.