Annemarie Hartsuiker
Annemarie Hartsuiker Welzijn 17 mei 2023
Leestijd: 4 minuten

Langzame stofwisseling? Zo stook je het vuurtje weer op

Niemand is hetzelfde, maar over het algemeen is bekend dat met het ouder worden, ook processen in het lichaam vertragen. Dit heeft te maken met je metabolisme. Het herstellend en reactievermogen neemt af, de hormoonproductie vermindert en ook je stofwisseling doet het opeens rustiger aan. Door een langzame stofwisseling vliegen de kilo’s er wel aan, maar niet af. Strenge crash diĆ«ten helpen vaak niks, maar er zijn dingen die je wĆ©l kunt doen om het spijsverteringsvuur weer te laten branden.

Je metabolisme is een natuurlijk proces dat de voeding die je binnenkrijgt in energie verandert. Hoe sneller je metabolisme werkt, hoe vlugger je calorieƫn verbrandt. Door hormonale veranderingen die vooral plaatsvinden tijdens de meno- en penopauze, wordt je metabolisme langzamer.

Een langzame stofwisseling versnellen

Je stofwisseling werkt dus minder snel. Een van de redenen hiervoor is dat het spierweefsel afneemt, terwijl vetweefsel toeneemt. Laat het nou net spierweefsel zijn waardoor jij de meeste calorieƫn verbrandt. Afijn. Er zijn manieren waarop jij jouw stofwisseling een handje helpt.

Krachttraining

Regelmatig krachttraining aan je wekelijkse routine toevoegen is van groot belang. Niet alleen tijdens de training zelf vliegen de calorieƫn eraf, maar ook tijdens je dagelijkse bezigheden. Door krachttraining bouw je meer spiermassa op, waardoor je op natuurlijke wijze calorieƫn verbrandt.

Het is best logisch dat je meer calorieĆ«n verbrandt als je een sterker en fitter lichaam hebt. Na de krachttraining blijft je lichaam de hele dag extra calorieĆ«n verbranden. Dit komt door excess post-exercise oxygen consumption (EPOC, ook wel het ‘afterburn-effect’ genoemd).

Bewegen

Als je naast de krachttraining ook nog eens voldoende beweegt, zorg je ervoor dat het vuurtje blijft branden. Fietsen, wandelen… alles telt mee.

Vermijd strenge diƫten

Streng diĆ«ten heeft nog nooit iemand fitter gemaakt. Stel je hongert jezelf uit, dan komt er ooit een moment dat je wel weer normaal eet. Wanneer deze periode aanbreekt denkt het lichaam, ha! Lekker eten! Dat slaan we op als vetreserve. Je snapt dat de kilo’s er dan weer aanvliegen. Bovendien mis je tijdens een streng dieet veel belangrijke voedingsstoffen die ervoor zorgen dat je je fit en gezond voelt en dat andere processen in het lichaam goed draaien.

Vet blijven eten
Vet is namelijk een belangrijke energiebron en een cruciaal onderdeel van je lichaam. BEDROCK’s Malu schreef hier eerder een artikel over. Vet is een orgaan met belangrijke functies. Denk aan het reguleren van hormonen en de aanmaak van energie. Het is noodzakelijk om deze basisfuncties van je lichaam te ondersteunen. Te veel of juist te weinig vet verstoort de hormoonbalans. Bovendien helpen vetten tegen ontstekingen, het in balans houden van de bloedsuikerspiegel en een betere opname van vitaminen.

Verminder stress

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar door stress maakt het lichaam cortisol aan. Cortisol zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt om de energie weer te herstellen en dat er reserves worden opgeslagen in de vorm van vet, met name op de buik. In eerste instantie denk je dat je afvalt, maar uiteindelijk komt het vet er alleen maar aan!

Slaap voldoende

De impact van een goede nachtrust is groter dan je denkt. Als je regelmatig slecht of weinig slaapt, raakt je biologische klok in de war waardoor de stofwisseling trager wordt. De hormonen die honger en verzadiging reguleren ā€“ leptine en ghreline ā€“ raken verstoord, en je bloedsuikerspiegel raakt ontregeld. Er is zelfs een link gelegd tussen slecht slapen en obesitas of diabetes type II.

Gezonde Voeding

In plaats van een streng dieet, is het beter om jouw voeding aan te passen. Probeer minder koolhydraten te eten en ga voor natuurlijk, onbewerkt voedsel. Denk hierbij aan vers of bevroren fruit, groenten en magere eiwitten. Wanneer eieren, kip, peulvruchten, noten, zaden en verschillende soorten vis regelmatig op het menu staan zit je goed. Pasta, brood, suikers, cafeĆÆne en alcohol hebben juist een averechts effect. Het mĆ”g wel, maar matig!

Warme kruiden

Verwarmende kruiden zijn niet alleen lekker, ze kunnen zelfs de stofwisseling met 25 procent versnellen. Van pittige cayennepeper en chili tot komijn, gember, kaneel en kurkuma. Het zijn allemaal toevoegingen aan de maaltijd waardoor jouw spijsvertering weer wat vlugger wordt.

Naast levensstijl en natuurlijke veroudering, kunnen er andere redenen zijn waarom je stofwisseling langzamer werkt (denk aan een trage schildklier). Voel jij intuĆÆtief aan dat er iets niet klopt? Ga dan op je gevoel af en maak een afspraak bij de huisarts.

Zo kun je je verzadigingsgevoel een boost geven (en dus afvallen)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! šŸ¤

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief die wij met liefde voor jou maken.

Reageer op artikel:
Langzame stofwisseling? Zo stook je het vuurtje weer op
Sluiten