Een goede nachtrust: het geheim om de beste versie van jezelf te zijn?

Je brengt er zo’n eenderde van je tijd door, jawel, we hebben het over je bed. 33,33 procent van je leven slaap je. Hoogtijd om die nachtrust dus eens goed onder de loep te nemen. Hoe kan goed slapen bijdragen aan jouw welzijn, zodat je als je wakker bent de beste versie van jezelf kunt zijn?

Waarom laden we onze telefoon vaker op dan onszelf? Dat is de vraag die het beddenmerk Hästens zich stelt. En terecht, want we leven in een wereld waar meer en meer van ons wordt gevraagd. En dat is ook precies wat we doen: meer en meer. Terwijl het juist in zo’n drukke wereld vol prikkels des te belangrijker is om je rust te pakken.

De slaapomgeving

Het moge duidelijk zijn: een goede nachtrust is van belang om goed te functioneren overdag. En dat begint bij een fijne slaapomgeving. Volgens designer Kiki van Eijk doe je dit het beste in een omgeving die slaap en relaxen stimuleert. Dat betekent: een ruimte die is opgeruimd, geen felle kleuren (maar juist pastelkleuren) bevat. Ook is het belangrijk dat er geen groen en blauw licht in de kamer aanwezig is. Deze lichten gaan de aanmaak van melatonine tegen, terwijl dit stofje juist je slaap bevorderd.

Andere belangrijke aspecten voor een fijne slaapomgeving en een goede nachtrust, is een ruimte waar geen klok aanwezig is, natuurlijke materialen aanwezig zijn en een goede temperatuur hangt. Hoe warm of koud dat is? Zo’n 18 graden schijnt een goede slaapkamertemperatuur te zijn.

Wil je vanavond lekker slapen? 9 tips voor een goede nachtrust

Gewoontes

Naast een fijne slaapomgeving is het ook belangrijk dat je let op je gewoontes. Sommige routinedingen die je overdags doet, kunnen tot gevolg hebben dat je ‘s avonds minder goed slaapt. Eén van die gewoontes is het checken van onze telefoon voor allerlei ‘belangrijke’ berichten die binnenkomen. Gedurende de dag kijken we vaak op het blauwe of groene scherm wat ervoor zorgt dat de natuurlijke aanmaak van melatonine niet meer in lijn is met ons bioritme.

En niet alleen dat zorgt ervoor dat ons slaapritme wordt verstoord, ook het feit dat we voortdurend ‘aan’ moeten staan in de maatschappij van vandaag de dag maakt dat een burn-out een steeds vaker voorkomend fenomeen is. Wat de oplossing is volgens Hästens? Een aanpassing maken in de manier van leven met een sterke focus op goede voeding, activiteiten en omstandigheden.

Zintuigen

Tenslotte spelen ook je zintuigen een rol bij een fijne nachtrust. Zo hebben bijvoorbeeld het zien van ontspannende kleuren en het luisteren naar straatgeluiden terwijl je probeert in te slapen allemaal effect op de mate waarin je ontspant.

Volgens ontwerpers Justine Kontou en Laura Lynn Jansen zijn het voelen van natuurlijk materialen, het zien van koude kleuren (blauw en groen), de geur van kalmerende oliën en het opbergen van je telefoon/laptop/etc. allemaal van belang om de slaapomgeving optimaal in te richten voor de zintuigen.

Ook heerlijk: Deze fijne drankjes helpen je om beter in slaap te vallen

Slapen als een roosje doe je zo

 

Reageer op artikel:
Een goede nachtrust: het geheim om de beste versie van jezelf te zijn?
Sluiten