Zo kun je je emotioneel loskoppelen van je werk

Je bent meer dan je baan

We leven in een maatschappij waarin het goed is om druk te zijn, carrière te maken en altijd maar je werkmail te checken. We hebben geen werk, we zíjn ons werk. Tot op een bepaald niveau is het goed om betrokken te zijn bij je baan, maar je kunt er ook in doorslaan.

In eerste instantie klinkt het natuurlijk als een goed iets, betrokken zijn bij je werk. Werkgevers willen alleen maar gemotiveerde mensen ‘zonder 9-tot-5-mentaliteit’ die gepassioneerd zijn en liefst ook nog ontzettend ambitieus. Kortom: hoe meer betrokken, hoe meer succesvol.

En tot op zekere hoogte is dat ook wel zo. Als je betrokken bent bij je werk, ben je zeker weten productiever dan wanneer het je eigenlijk gestolen kan worden. Daarnaast is het voor jezelf een stuk leuker om iets te doen waar je blij van wordt dan om elke dag acht uur door te brengen in een omgeving met collega’s die je niet leuk vindt en werk dat je maar saai vindt.

Maar wat nou als je alleen maar aan je werk denkt? Als je doelen in het leven uitsluitend op je carrière slaan, als je alleen maar kunt zeuren tegen je partner over wat er nu weer is gebeurd op kantoor, als elke kritiek die je krijgt op je resultaten voelt als een persoonlijke aanval?

Te subjectief

Grote kans dat er dan iets mis is en je te subjectief bent. In dat geval moet je actief moeite doen om objectief naar je werk te kijken, zodat de zaken duidelijker worden voor zowel jezelf als het bedrijf. Als je jezelf emotioneel loskoppelt van je werk, heb je beter zicht op de kwaliteit en kun je die dus nog meer verbeteren. Uit onderzoek blijkt dan ook dat je het beste bent in het oplossen van problemen als je in een neutraal humeur bent, in plaats van wanneer je negatieve óf positieve gevoelens hebt.

Maar hoe doe je dat, je loskoppelen van je werk? Het lijkt logisch dat kritiek op je werk voelt als kritiek op jou – jij hebt het immers gemaakt of uitgevoerd. Toch zijn er wel een paar stappen die je kunt zetten.

Focus actief op objectiviteit

We kunnen ons dan wel voornemen om objectiever naar ons werk te kijken, de kans dat dat goede voornemen als sneeuw voor de zon verdwijnt bij de eerste de beste kritiek die we krijgen, is redelijk groot. Als je een paar keer per dag of per week expliciet de tijd neemt om vanaf het standpunt van een ander naar je eigen werk te kijken, dwing je jezelf om je eigen gebrek aan objectiviteit op te merken en kun je je emotioneel loskoppelen van je werk.

Elizabeth R. Thornton schrijft bovendien in haar boek The Objective Leader: How to Leverage the Power of Seeing Things As They Are dat je altijd in gedachten moet houden dat je geen controle hebt over de resultaten van je acties. Zelfs als je goed je best doet, kunnen er dingen misgaan, en het is belangrijk om je dat te realiseren en ook op te merken als mensen kritiek hebben op die resultaten.

Dit vind je vast ook interessant: Met deze simpele tips verminder je je werkstress.

Probeer minder over je werk te praten

Natuurlijk, als je ‘s avonds tegen je partner aan ligt op de bank en aan je werk denkt, moet je soms even wat dingen kwijt – als je ze opkropt, is dat ook niet goed. Maar als je jezelf bijvoorbeeld een tijdsbestek oplegt waarin je mag zeuren en het daarbuiten niet doet, kan dat nog veel beter zijn. We praten immers niet alleen over dingen waar we aan denken, maar we denken ook na over de dingen waar we over praten. Dus hoe minder vaak je verzeild raakt in gesprekken over je werk, hoe minder snel je weer verstrikt raakt in de frustraties die je overdag ook al had.

Jij bent meer dan je werk…

… en houd dat in gedachten. Er zit misschien een deel van je persoonlijkheid in wat je produceert – vooral als je een creatief beroep hebt – maar je bent nog zoveel meer. Hoe je omgaat met anderen, bijvoorbeeld, hoe je naar de wereld kijkt en wat voor hobby’s je hebt. Als je een gevarieerd leven hebt, zal je humeur ook veel minder afhankelijk zijn van de dingen die er gebeuren op je werk.