Eva Spigt
Eva Spigt Voeding 28 sep 2022
Leestijd: 3 minuten

3 makkelijke manieren om je maaltijden gezonder en voedzamer te maken

We gaan kouder weer tegemoet, dus wordt het tijd om je immuunsysteem een boost te geven. Gezond eten is daarom belangrijk. Dit zorgt namelijk voor genoeg energie en de juiste voedingsstoffen voor je lichaam. Daarnaast verkleint gezonde voeding de kans op kanker, diabetes en ziekten van je hart en bloedvaten.

Er wordt niet voor niets gezegd ‘je bent wat je eet’. Met deze tips voor een voedzame maaltijd word jij binnen no time een gezondere versie van jezelf.

Waarom is gezond eten belangrijk?

Af en toe een chippie of een stuk chocola, is natuurlijk geen probleem zo erg, maar als je regelmatig ongezond eet, kan dat gevolgen hebben voor je gezondheid. Je lichaam is je motortje, daar wil je de juiste brandstof in stoppen. Ongezonde voeding kan zorgen voor hart- en vaataandoeningen, diabetes en kanker. Gezonde voeding, gaat dat juist tegen.

Jezelf gezond eten kán: deze ziektes kun je voorkomen als je plantaardig eet

Daarnaast is gezond eten niet alleen belangrijk voor jezelf, maar ook voor het milieu. Zo zijn producten die gemaakt worden in fabrieken, vaak bewerkt en ook de verpakkingen zijn vaak niet milieuvriendelijk. En zeg nou zelf, is een portie worteltjes met hummus niet net zo lekker als een zoute snack?

Met deze 3 tips kan je je maaltijden makkelijk en gezond maken:

1. Verminder suiker

Misschien doe je geen suikerklontjes door je koffie maar stiekem krijg je veel meer suiker binnen dan je denkt. Zo zit er bijvoorbeeld suiker in ketchup, groenten uit blik en ook in de o zo gezonde rijstwafels.

De site van Npokennis zegt zelfs dat we onopgemerkt 110 gram suiker per dag binnen krijgen, dat is maar liefst 28 suikerklontjes! Meer dan de helft daarvan bestaat uit toegevoegde suikers (hallo rijstwafels).

Dit terwijl de WHO als advies geeft om maximaal 50 gram suiker voor vrouwen en 60 gram voor mannen per dag binnen te krijgen. Een teveel aan suiker is namelijk niet goed voor je lever, hart- en bloedvaten en je tanden.

Hoe je dan afkickt? Kijk bijvoorbeeld naar je ontbijt en start de dag met havermout in plaats van cruesli. Ook kan je eens goed naar je tussendoortjes kijken en mueslirepen vervangen voor snoepgroenten.

Zin in chocola? Neem de pure variant. Natuurlijk hoef je niet helemaal te stoppen met al het lekkers, maar er bewuster mee omgaan, kan geen kwaad voor je gezondheid.

2. Eet peulvruchten

Wist je dat peulvruchten eigenlijk zaden zijn, soms nog met het blad eromheen? Ze behoren tot de vlinderbloemigen en de eetbare delen daarvan zijn de peulen van de planten. Voorbeelden van peulvruchten zijn kikkererwten, bruine bonen en linzen. Ze verlagen je cholesterol zodat je bloedvaten gezond blijven. Ook bevatten ze veel eiwit, ijzer en vezels.

Het is eindelijk bewezen: gezond eten geeft je minder rimpels

Het Voedingscentrum adviseert om iedere week peulvruchten te eten. Doordat peulvruchten vaak een lekkere ‘bite’ hebben, zijn ze de perfecte vleesvervanger. Wat ons betreft kan dat een stuk vaker, omdat ze een veel eiwitten bevatten en dat het een nóg betere vleesvervanger maakt.

Maak bijvoorbeeld wraps met kidneybonen in plaats van kip of doe linzen door je salade in plaats van pasta.

3. Niet vullen maar voelen

Hoe lekker een pastaatje of tosti ook is, écht vullend is het niet. Terwijl je van een zuurdesembrood met wat hummus en groenten, een stuk voller zit. Probeer dus alle ‘witte’ producten te vervangen voor volkoren producten. Hoe meer voedingsstoffen je eet, des te voller je zit. Dit doe je bijvoorbeeld met volkoren pasta, zilvervliesrijst of een goed gevulde groentesoep met linzen.

Recept: vegetarische taco’s met spinazie, rode linzen & zoete aardappel

Waarom volkoren producten gezonder zijn? Ze zitten vol belangrijke voedingsstoffen zoals vezels, ijzer, koolhydraten en B-vitamines. Het is zelfs zo dat wanneer je voldoende volkorenproducten eet, je het risico verlaagt op diabetes type 2 en bepaalde hartziekten.

Gezond eten, loont dus zeker!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
3 makkelijke manieren om je maaltijden gezonder en voedzamer te maken
Sluiten