Leonie Collombon
Leonie Collombon Betere wereld 6 dec 2023
Leestijd: 2 minuten

Waarom ‘therapy shopping’ niet zo grappig is als we vaak laten overkomen

‘You call it shopping, I call it therapy’. Die quote keert regelmatig terug in slogans van kledingwinkels, op social media en in tv-series over shopaholics. Het is grappig bedoeld, maar therapy shopping is schadelijker dan je misschien denkt.

Door de jaren heen werden er talloze onderzoeken uitgevoerd naar de positieve voordelen van winkelen. In 2014 verklaarde de Journal of Consumer Psychology al dat een nieuwe aankoop tijdelijk een vrolijk gevoel oplevert, later bevestigden onderzoeken van bijvoorbeeld de University of Michigan en Deloitte dat. Shoppen zou volgens deze publicaties dopamine (ook wel het gelukshormoon genoemd) in de hersenen losmaken.

Shopping therapy is van korte duur

De meeste onderzoeken die hiermee komen, plaatsen zelf echter ook een kanttekening: de vrijgekomen dopamine is slechts van korte duur. Je mood wordt er even beter op, maar je pakt met retail therapy niet het echte probleem achter je verdriet of stress aan. Dat nieuwe jurkje of die nieuwe plant zorgen er eerder voor dat je je gevoelens wegstopt, dan dat je ze probeert op te lossen.

Bovendien zorgt een verdrietig of depressief gevoel er volgens onderzoek voor dat we sneller een impulsieve aankoop doen. Zo kopen we sneller iets dat we niet nodig hebben en dat vervolgens achterin de kast belandt. Daarnaast levert impulsief en dwangmatig shoppen grotere problemen op. Wie zich deze impulsieve aankopen helemaal niet kan veroorloven, eindigt met grote financiële zorgen. En financiële zorgen? Die leveren uiteindelijk weer meer stress en angst op. Opnieuw therapy shoppen om dat angstige gevoel tijdelijk te laten verdwijnen, doet je in een eindeloze cirkel belanden.

Overconsumeren

Over de negatieve gevolgen op je mentale gestel wordt nog wel eens gesproken, maar wanneer er grapjes over therapiewinkelen worden gemaakt, blijven zorgen over het milieu uit. Door winkelen als iets positiefs te bestempelen, iets dat ‘net zo goed als therapie werkt’ bij verdrietige of angstige gevoelens, wordt overconsumptie simpelweg gepromoot. Voel je je slecht? Ach, koop toch een nieuwe tas die je eigenlijk niet nodig hebt.

Natuurlijk, we leven in een wereld waarin consumeren de normaalste zaak van de wereld is en waarin we allemaal meer spullen bezitten dan hoognodig, maar therapy shopping werkt impulsieve aankopen in de hand. En zeg nou eerlijk: welke van jouw impulsieve aankopen bleken écht een hit te zijn, en welke deed je algauw weer weg omdat je het toch niet gebruikte?

Door grapjes over therapiewinkelen te blijven maken negeren we niet alleen onze eigen gevoelens, maar blijven we ook overconsumptie goedpraten. ‘You call it shopping, I call it therapy‘ mag wat ons betreft snel verdwijnen.

Anna Sophie Slingerland schudt mensen wakker op het gebied van duurzame mode

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️