WorkJuice
WorkJuice | LinkedIn Work 11 jun 2021

De 5 verschillende vormen van het Imposter Syndrome (en hoe je ze overkomt)

Maar liefst 70 procent van de mensen heeft weleens last van het Imposter Syndrome gehad. Wanneer je last hebt van dit ‘syndroom’ heb je het gevoel dat je ooit door de mand gaat vallen. Je mag dan wel succes behalen, maar toch heb je het gevoel dat je een oplichter bent die maar wat doet.

Misschien heb je al eerder van dit fenomeen gehoord (en zo niet, lees dan eerst hier wat het Imposter Syndrome precies inhoudt). Maar wist je ook dat er verschillende vormen van zijn? Ons business-zusje Workjuice deelde ze alle 5.

Verschillende vormen van het Imposter Syndrome

Volgens Valerie Young, schrijfster van het boek The Secrets of Succesful Women: Why Capable People Suffer From the Imposter Syndrome and How to Thrive in Spite of It zijn er vijf verschillende vormen van het ‘bedriegerssyndroom’.

  • De perfectionist
  • Superwoman (of man)
  • Het natuurlijke genie
  • De solist
  • De expert

Het is belangrijk om te weten van welke vorm jij last hebt, omdat elk van deze types op een andere manier met het Imposter Syndrome worstelt.

De perfectionist

De naam van dit type verklapt het al, maar als jij een perfectionist bent, wil je altijd perfect werk afleveren. “De gedachte hierachter is: ‘Ik moet ervoor zorgen dat alles wat ik doe perfect is, zodat anderen, maar ook ikzelf, niet twijfelen over mijn capaciteiten’,” vertelt carrièrecoach Jackie Mitchell aan Hello Giggles.

Als perfectionist zijnde weet je inmiddels dat perfect werk afleveren niet mogelijk is. Er is altijd nog wel iets dat je kunt verbeteren. Stel daarom een regel voor jezelf op: 80 procent is goed genoeg. Je zal zien dat werk dat voor jou 80 procent goed is, voor een ander 100 procent kan zijn.

Hoe overwerken je letterlijk fataal kan worden

Houd vanaf nu ook een lijst bij. Schrijf elke keer als jij werk inlevert (dat volgens jou voor 80 procent goed is) op wat jouw verwachting is. Bijvoorbeeld: negatieve feedback. Schrijf vervolgens er later achter wat de daadwerkelijke uitkomst was. Bijvoorbeeld: een compliment. Deze lijst kun je er in de toekomst bij pakken als je ‘m nodig hebt.

Superwoman/man

Ben jij altijd de eerste op kantoor, maar ook degene die als laatst weggaat? Iemand die geen werk kan delegeren, omdat je denkt dat jij de enige bent die het kan? Ben jij de go-to persoon op kantoor voor als je collega’s hulp nodig hebben? Dan is de kans groot dat jij een Superwoman/man bent.

Kenmerkend voor deze vorm van het Imposter Syndrome is dat een Superwoman/man keihard werkt. Op deze manier hoop je dat je collega’s en de baas zo onder de indruk zijn dat ze niet doorhebben dat je maar wat aan het doen bent.

Herkenbaar? Het wordt tijd dat je eerlijk kijkt naar wat deze manier van werken met je mentale en lichamelijke gezondheid doet. Je realiseren dat het op deze manier niet duurzaam is, is de eerste stap om deze vorm van het Imposter Syndrome te overkomen.

Het natuurlijke genie

Het natuurlijke genie heeft talent en is eraan gewend om uit te blinken. Hierdoor legt het natuurlijke genie de lat enorm hoog voor zichzelf. Wanneer je deze vorm van het Imposter Syndrome hebt, voelt elke fout – hoe klein dan ook – alsof je een mislukking bent.

En dat terwijl fouten maken en falen onvermijdelijk is. Wanneer je jezelf in dit type herkent is het belangrijk om te ontdekken dat het oké is om te falen. Alleen op deze manier zie je namelijk dat je hiervan het meest leert. Om deze vorm te overkomen zul je dus regelmatig buiten je comfort zone moeten treden en gaan experimenteren.

We werken steeds harder, maar gaat dat niet ten koste van ons liefdesleven?

Ook hier is het weer goed om een lijst bij te houden. Dit keer niet met je successen, maar met al je fouten. Schrijf hierachter op wat je van deze situaties geleerd hebt en na verloop van tijd zal je zien dat fouten en successen dichterbij elkaar liggen dan je denkt.

De solist

Een solist is doodsbang om anderen om hulp te vragen, omdat dit zogenaamd een zwakte zou zijn. Als solist denk je dat zodra je om hulp vraagt, de alarmbellen afgaan bij anderen dat je een oplichter bent die niet weet wat hij of zij aan het doen is.

Ook mensen met deze vorm van het Imposter Syndrome kan het helpen om een lijst te maken, maar dan met alle keren in je huidige baan en daarvoor waarop mensen je geholpen hebben. Zo zal je na een tijdje gaan inzien dat hulp je uiteindelijk verder brengt en erom vragen daarom alles behalve zwak is.

De expert

Het laatste type heeft de neiging om zijn of haar eigenwaarde af te meten aan ‘hoeveel’ of ‘wat’ hij of zij weet. Als expert heb je het gevoel werkelijk alles te moeten weten over een bepaald onderwerp, omdat je bang bent dat iemand er anders achterkomt dat je ‘maar wat doet’.

Deze vorm van Imposter Syndrome kan zich bijvoorbeeld uiten in lange werkdagen, geen rust kunnen nemen en zelfs in je vrije tijd constant bezig zijn met je vakgebied. De beste tip voor dit type is dan ook om tijd in te plannen in je agenda voor vrienden, sporten en ook simpelweg rusten. Dit zorgt ervoor dat je de focus verlegt van je werk naar je mentale en fysieke gezondheid.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
De 5 verschillende vormen van het Imposter Syndrome (en hoe je ze overkomt)
Sluiten