Margriet Meijer: ‘Ik was een makkelijke prooi voor deze selfmade types’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.bedrock.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2Fmargriet-Meijer.jpg)
Margriet Meijer is tassenontwerpster en maker, host van de podcast Gouwe Vrouwe, en helpt vrouwen te ondernemen op hun eigen macho-vrije manier. “In de beginjaren van mijn tassenbedrijf Monsak keek ik om me heen hoe ondernemen ‘hoorde’. Ik had geen idee, omdat ik erin rolde. Op een dag maakte ik een leren tas voor mezelf, dat smaakte naar meer. Mijn bedrijf heeft in al die jaren allerlei smaakjes gehad. Niet omdat ik dat per se wilde, maar omdat ik te veel werd afgeleid door de standaard succesnorm van selfmade types.
Ik weet nog goed dat ik – in een conceptstore waar mijn tassen hingen – een medeondernemer sprak. Hij runde een groot interieur label en ik keek tegen hem op. “Gaaf die handgemaakte tassen, maar als je echt wilt groeien moet je wel kunnen opschalen”. Zijn woorden galmden nog een tijdje door mijn hoofd en het zaadje was geplant. Ik volgde braaf zijn ‘advies’, want ik wilde wel serieus genomen worden, en mijn atelier veranderde langzaamaan in een sweatshop. Ik overwoog zelfs een lening van vijftigduizend euro af te sluiten om tassen in Bulgarije te laten maken.
Ik ben mijzelf zo dankbaar dat ik toen op de rem trapte, omdat ik voelde dat dit niet mijn pad was. Voordat ik in het traditionele ondernemen duik, wil ik eerst het verschil tussen ondernemen en ondernemerschap ophelderen. Dit is namelijk van levensbelang voor het volhouden van dit ‘vak’:
Ondernemen of ondernemerschap
Ondernemen gaat over doen. Dit zijn de (rationele) acties in de buitenwereld om je werk te verkopen. Denk aan plannen maken, uitvoeren, netwerken, marketing, prijsbepaling, enzovoort.
Ondernemerschap gaat over zijn. Over de persoon die achter de knoppen zit, die vanuit (soms nog onbewuste) idealen impact wil maken. Dit speelt zich af in je binnenwereld. Als je hiermee contact maakt en ernaar handelt, ervaar je voldoening en kun je jezelf ontwikkelen als mens – naast dat je leeft van je passie.
In de huidige tijd wordt er veel waarde gehecht aan masculine waarden zoals winst, groei, competitie, efficiëntie, snelheid en data. Pas als je hieraan voldoet, krijg je de stempel ‘succesvolle ondernemer’. Zie je hoe eenzijdig dit is? Waar is de mens? Tuurlijk wil ik ook een lekkere boterham verdienen, maar niet ten koste van mezelf, mijn plezier, mijn gezondheid, die van mijn omgeving of de planeet.
Hustle-grind-trend
Je ziet deze hustle-grind-trend ook terug op (anti)sociale media. Toen ik begon met Monsak was het een peulenschil om consumenten te bereiken. Dat is nu wel anders. Tegenwoordig zie je steeds minder consumenten en méér ondernemers. Wat overblijft: ondernemers die hun werk willen slijten en ondernemers die andere ondernemers helpen dat beter te doen.
Hierdoor is een nieuw verdienmodel ontstaan. De fysieke winkelstraat heeft plaatsgemaakt voor een digitale, waar (hopelijk) niet alleen een potentiële klant in je etalage (account) komt kijken, maar ook een ‘coach’ die je wijsmaakt dat je zaken anders moet doen om meer geld te verdienen. En wat toevallig: zij hebben nét de oplossing voor je. Maar reageer wel snel, want het is een tijdelijke aanbieding!
Prooi voor selfmade types
Deze shift heeft het speelveld enorm veranderd. Ik zat minder tijd achter mijn naaimachine en steeds meer tijd achter mijn laptop om al die (ongevraagde) adviezen op te volgen. Want dan zou mijn bedrijfJE écht een bedrijf kunnen worden. Ik was hier gevoelig voor, want wat wist ik nou van ondernemen? Ik deed ook maar wat, voor mijn gevoel. Ik was dus een makkelijke prooi voor deze selfmade types.
Merk je ook dat ondernemerschap je uitput? Dat je braaf doet zoals het hoort, maar je weinig voldoening ervaart? En heb jij ook zo’n stemmetje dat fluistert dat je anders wilt en weet je niet hoe dan? Neem dat gevoel dan serieus en ga op onderzoek uit. Liever samen? Dat kan ook.
Als jij doet wat écht bij je past en doet waarvoor je ‘besteld’ bent. Jezelf daarmee gelukkig maakt, net als de mensen om je heen (klanten), dan voelt dat niet als een strijd. Je hartewens volgen gééft energie, in plaats van dat het je opbrandt. Het wordt pas een uitputtingsslag als je succes zoekt op plekken waar anderen zeggen dat je het gaat vinden.
Ondernemen op je eigen manier
Je mag ondernemerschap op je eigen manier doen. Jij weet het beste wat bij je past, niet die 10K-coaches die je onzeker maken omdat ze je nodig hebben om hun eigen 10K te verdienen. Ik heb lang gedacht dat ik geen ‘echte’ ondernemer was, nu weet ik dat er ook andere vormen zijn. Zachter en meer betekenisvol.
In mijn podcast Gouwe Vrouwe deel ik mijn eigen ontdekkingstocht naar vrijheid in ondernemerschap. Want als je doet zoals het ‘hoort’, kun je net zo goed teruggaan in loondienst. Luister mee en vind ook je eigen weg.”
Lees ook het eerste column van Margriet Meijer.