Sharon van der Werf
Sharon van der Werf Welzijn 8 aug 2022
Leestijd: 3 minuten

De signalen van je lichaam dat je een foliumzuur (vitamine B11) tekort hebt

Foliumzuur, dat is toch die vitamine die vrouwen slikken als ze zwanger willen worden? Dat klopt inderdaad, maar er is meer dan dat. Wist je dat foliumzuur, ook wel vitamine B11 genoemd, een essentiële rol speelt bij de productie van schildklierhormonen? Een tekort van deze vitamine is dus geen goed teken. Wat is de meest voorkomende foliumzuur tekort oorzaak, en wat zijn de symptomen precies?

We zochten het voor je uit.

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur is een ander woord voor vitamine B11. Deze wateroplosbare vitamine wordt niet door het lichaam zelf aangemaakt, wat betekent dat je ‘m binnen moet krijgen via voeding. Eet je niet genoeg voeding met vitamine B11, dan ligt een foliumzuur tekort op de loer.

Foliumzuur komt van nature voor in groenten (vooral groene groenten als spinazie, boerenkool en rucola), volkorenproducten, brood, zuivel en vlees, lezen we op de website van het Voedingscentrum.

We hebben voldoende foliumzuur nodig, omdat de vitamine in het lichaam wordt omgezet in een actieve vorm: folaat. Je hebt folaat nodig als bouwsteen voor de productie van schildklierhormonen, maar ook voor een goede haargroei. Een belangrijke vitamine dus, waar je geen tekort van wilt opbouwen.

Ook ken je foliumzuur misschien als een vitamine die geslikt wordt door zwangere vrouwen. Dat komt omdat foliumzuur een belangrijke rol speelt bij de vroege ontwikkeling van baby’s. Zo zou foliumzuur aangeboren afwijkingen als een open ruggetje of een hazenlip kunnen voorkomen.

De symptomen van een foliumzuur tekort

Volgens de website van Stichting B12 tekort kan een tekort aan foliumzuur de volgende symptomen veroorzaken:

  • Bloedarmoede
  • Darmstoornissen
  • Vermoeidheid
  • Depressie
  • Geboorteafwijkingen

Daarnaast kan een tekort aan foliumzuur leiden tot een te hoog homocysteïnegehalte in het bloed, wat mogelijk een hoger risico voor hart- en vaatziekten geeft.

Foliumzuur, ofwel vitamine B11, is dus een belangrijke vitamine waar je geen tekort van wilt. Maar wat kan eigenlijk de oorzaak van een foliumzuur tekort zijn?

De oorzaak van een foliumzuur tekort

Er is vaak niet één duidelijke oorzaak van een foliumzuur tekort aan te wijzen, omdat er meerdere mogelijkheden zijn. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken:

1. Je eet te weinig voeding met foliumzuur

Een tekort aan foliumzuur komt vaak door een te eenzijdig voedingspatroon. Eet jij dagelijks veel dezelfde producten, en bevatten deze voedingsmiddelen weinig vitamine B12? Dan is de kans groot dat je een tekort opbouwt.

2. Je drinkt te veel alcohol

Een stevige drinker heeft vaak een tekort aan vitaminen. Dit komt dikwijls door slechte eetgewoontes, maar ook omdat het maag-darm slijmvlies chronisch ontstoken is. Hierdoor kunnen er niet genoeg vitamines worden opgenomen.

3. Je hebt een afwijking in het maagdarmkanaal

Door een afwijking in het maagdarmkanaal, kan jouw lichaam onvoldoende foliumzuur opnemen. Dat kan de oorzaak van een foliumzuur tekort zijn, zelfs als je genoeg voeding met deze vitamine binnenkrijgt.

Herken jij jezelf in de bovenstaande punten, en komen de symptomen van een foliumzuur tekort jou bekend voor? Dan kan het geen kwaad om een afspraak te maken bij de huisarts, en jouw waardes te laten checken.

Komt daaruit dat je inderdaad een foliumzuur tekort hebt? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om te werken aan de oorzaak (meer groene groentes eten!), maar een tablet met deze vitamine slikken kan uiteraard ook. Dit wordt ook aangeraden voor vrouwen die zwanger proberen te worden, en zwangere vrouwen. Hier vind je het huidige foliumzuur-aanbod bij Holland&Barrett.

Succes!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
De signalen van je lichaam dat je een foliumzuur (vitamine B11) tekort hebt
Sluiten