6 effectieve manieren om te dealen met kritiek

Probeer de toon van kritiek los te zien van de suggestie die gedaan wordt

Er zullen weinig mensen zijn die het leuk vinden om kritiek te krijgen. Maar het is wel part of life, en dus kun je maar beter weten hoe je ermee om moet gaan. Daarom delen we zes effectieve manieren om te dealen met kritiek.

Kijk wat je kunt leren van kritiek

In veel gevallen is kritiek (gedeeltelijk) gebaseerd op de waarheid, of zelfs op meerdere waarheden. We kunnen het dus wel snel wegwuiven, maar wat we ook kunnen doen is ervan leren. Kritiek biedt ons de mogelijkheid om onszelf – aan de hand van suggesties van anderen – te verbeteren. Chill toch?

Reageer op de suggestie, en niet op de toon ervan

Het probleem is vaak dat de toon van kritiek ons tegenstaat, waardoor we niet reageren op de gegeven suggestie. We onthouden dan eigenlijk alleen de confrontatie die heeft plaatsgevonden. En dat is zonde, want mensen geven vaak waardevolle kritische suggesties. Probeer daarom om de confrontatie an sich en de inhoudelijke kritiek te scheiden. Zelfs wanneer iemand op een boze toon praat zou je moeten proberen om deze emotie los te koppelen van de onderliggende suggesties.

Waardeer het feit dat je kritiek krijgt

Als mensen vriendelijk over ons spreken en ons complimenten geven voelen we ons gelukkig. Kritiek daarentegen, kan ons een ellendig gevoel geven. Maar stel je voor dat je alleen nog maar niet gemeende complimenten zou ontvangen en valse vleierij. Hoe boek je dan ooit vooruitgang? Als we onszelf willen blijven ontwikkelen en verbeteren, dan zouden we mensen moeten uitnodigen om opbouwende kritiek te geven, en de suggesties van anderen moeten waarderen.

Vat het niet persoonlijk op

Het grootste probleem met betrekking tot kritiek is dat mensen het vaak persoonlijk opvatten. Als anderen ons direct bekritiseren voelen we ons al snel persoonlijk beledigd. Maar we moeten begrijpen dat ze kritiek hebben op een aspect van onszelf, en dus niet op onze ware zelf. Let maar eens op als je kritiek hebt op iemand anders. Misschien zeg je tegen een vriendin iets als ‘ik heb de laatste tijd het idee dat je jaloers bent op mij’. De jaloezie – het punt waarop je de ander bekritiseert – is slechts een voorbijgaande emotie.

Negeer valse kritiek

Als kritiek gerechtvaardigd is, dan voelen we dat zelf vaak aan. Maar het kan ook voorkomen dat kritiek niet op zijn plaats is. Wat je in dit geval het beste kunt doen is afzijdig blijven en de kritiek negeren. Als we ertegenin gaan en de noodzaak voelen om het te bestrijden, dan geven we het meer aandacht dan het verdient.

Reageer niet meteen (en lach)

Het is logisch dat als iemand kritiek op je heeft, je de neiging hebt om meteen te reageren. Toch zou je beter even kunnen wachten met het geven van een antwoord. In the heat of the moment kun je boos reageren, omdat je je bijvoorbeeld gekwetst voelt. En daar kun je later spijt van krijgen. Wacht daarom geduldig af en stel jezelf in staat om op een kalme manier te reageren. Vergeet daarbij niet te lachen. Zelfs een niet gemeende lach kan je helpen om meer relaxt te worden. Het creëert een positievere vibe en verzacht de situatie. En da’s best fijn op zo’n moment.

Meer lezen?

Durf kritiek te hebben op je geliefde.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.