Annemarie Hartsuiker
Annemarie Hartsuiker Psyche 23 apr 2024
Leestijd: 6 minuten

Chiel van Leeuwen is hoofd Duurzaamheid, Communicatie en PR voor de Bijenkorf

Wie het nieuws leest of televisie kijkt, zou haast denken dat de wereld een plek is vol enge mensen en de planeet nog nét niet vergaat. En eerlijk is eerlijk, op het gebied van duurzaamheid staan we er dan ook niet bepaald goed voor (lees: behoorlijk belabberd). De wereldwijde temperatuur stijgt in een rap tempo en de biodiversiteit krimpt met alle gevolgen van dien.

Maar, er gaat gelukkig óók een hele hoop goed. Zo zijn er ontzettend veel good do’ers met een missie om van de wereld hoogst persoonlijk een betere plek te maken. En die zetten wij graag in het zonnetje!

Deze week in de rubriek  ‘good do’ers met een missie‘ spreken we met Chiel van Leeuwen, hoofd Duurzaamheid, Communicatie en PR voor de Bijenkorf.

Een baan waarbij je ook een steentje bijdraagt aan een betere wereld. Hoe mooi is dat? Toch is het voor veel mensen een uitdaging om een passende vacature te vinden, laat staan een duurzame baan.

Daarom gaan we in gesprek met Chiel: want hoe doe je dat? Een onderneming verduurzamen? Waar begin je?

“Ik kom uit de duurzaamheidswereld en heb daarnaast ervaring op het gebied van communicatie en
duurzaamheid gedaan” beantwoordt Chiel mijn vraag. “Vanuit grotere corporate bedrijven heb ik
over duurzaamheid mogen praten. Destijds had ik meer een rol als woordvoerder, maar
tegenwoordig bij De Bijenkorf ben ik eindverantwoordelijk voor beide onderwerpen.”

Wat is de missie van een hoofd duurzaamheid

“Er valt op zoveel verschillende gebieden winst te behalen. Denk aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden, het bespreken van klimaatdoelstellingen en materiaaleisen. Maar ook goed werkgeverschap is een essentieel onderdeel van de duurzaamheidsambities, met een belofte van inclusiviteit, diversiteit en gelijke kansen voor alle medewerkers.

Laten we voorop stellen: de missie van van De Bijenkorf is: Het meest creatieve, inspirerende en duurzame warenhuis waar iedereen zich bijzonder kan voelen.

Onze waarden zijn inclusief, persoonlijk, creatief en duurzaam. Het spreekt voor zich dat duurzaamheid geen nieuw onderwerp voor De Bijenkorf is. We waren een van de eerste warenhuizen wereldwijd met klimaatdoelstellingen.”

Duurzaamheidsambities voor 2030

“We hebben onlangs de beloften van de Bijenkorf gelanceerd, dat zijn nieuwe duurzaamheidsdoelen
die we voor 2030 willen realiseren. Het is belangrijk dat je jezelf altijd blijft uitdagen als organisatie
om de juiste dingen te blijven doen. Ook op het gebied van duurzaamheid. Daarvoor stel je jezelf de
vraag: waar kan ik impact maken. Wat zijn onze risico’s, waar liggen onze kansen? En niet
onbelangrijk: waarom doe je wat je doet?

Dat betekent dat je sommige doelen moet laten varen, of dat je doelstellingen moet bijstellen omdat
je de focus gaat verleggen op andere, meer impactvolle onderwerpen. Zodat je op andere manieren
meer kunt bijdragen.

Een mooi voorbeeld is: het redden van de bij. Dit project draaide bijvoorbeeld om biodiversiteit.
Alleen de impact die het had, was minimaal. De bij is belangrijk voor biodiversiteit, maar wij als
bedrijf kunnen véél meer impact maken als we ons concentreren op de materialen die we gebruiken
in de winkel en voor de producten die we verkopen.”

De impact van merkpartners

“Bij de Bijenkorf weten we als geen ander dat onze beloften voor een groot deel afhankelijk zijn van onze merkpartners. Daar werken we jarenlang mee samen en we helpen elkaar. Onze duurzaamheidsdoelstellingen hebben we eerst met ongeveer vijftig van deze merkpartners besproken.

Op dit moment halen we al een veel groter deel van onze omzet (zestien procent) uit duurzamere
producten en diensten. Het is aan ons om merk partners bij de hand te nemen en om ze te helpen
wanneer dat nodig is. Wat hebben deze merken nou nodig van ons om wél duurzamer te worden.

Duurzaamheid is de toekomst. Daar kun je maar beter op anticiperen. Als warenhuis zijn wij een voorloper en op het moment dat een merk niet mee gaat bewegen, is er noodzaak om te kijken wat we wél kunnen doen. Op dit moment zien we wel alleen maar positiviteit omdat duurzaamheid zo’n belangrijk topic is.”

Duurzaamheid is een circulaire zaak

“Je kunt niet verwachten dat iedereen alles honderd procent goed doet en vergeet niet: er zijn veel verschillende manieren om iets goed te doen. Zo bestaan er enorm veel creatieve manieren om producten langer of vaker te gebruiken en om zo korte mette te maken met de wegwerpmaatschappij.

Stel een merk is niet volledig duurzaam, dan kunnen we wel innoveren door de items van het merk weer in te nemen, op te knappen en tweedehands te verkopen.

Op deze manier kan de consument een item terugbrengen waardoor het fast fashion voorbij streeft en kan een andere klant het item goedkoper aanschaffen, náást de nieuwe collectie die er ook nog hangt.

Ook denken we aan bijvoorbeeld een verhuurservice van jurken in het zomerseizoen. Of een reparatieservice. Dat draagt allemaal bij aan circulaire economie. En aan de belofte dat een derde van alle verkopen tegen die tijd circulair is.”

Geldt duurzaamheid ook voor beautymerken?

“Ook voor beautymerken geldt de duurzaamheidsbelofte van De Bijenkorf. Wij vragen aan beautymerken om uitstoot te verkleinen, dierenwelzijn te waarborgen en verpakkingen te verduurzamen. Voor deze partners bedachten we: hoe zetten we duurzaamheid aan het werk voor jouw merk? De refill verpakking een mooi voorbeeld: als de klant een navulbare verpakking koopt, blijft deze persoon loyaal aan het merk én is er minder verpakkingsafval. Een win-win. Want het zijn CO2 armere en milieuvriendelijkere oplossingen.”

Samen sterker

“Het verduurzamen van de mode- en beauty-industrie is complex. Daarvoor is het belangrijk om juist samen te werken en elkaar niet te cancelen. Je moet elkaar de kans geven om stappen te nemen.”

Stel je hebt interesse in een ‘groenere’ baan, hoe kom je op zo’n positie? 

“Als mens vind ik het heerlijk om de luis in de pels te zijn. Ik houd van kritische vragen, maar wel met het oog op verbetering. Ooit studeerde ik economie waar het draaide om meer, meer, meer… terwijl ik dacht het kan beter, beter, beter. Daarom ben ik altijd in mijn passie blijven werken. Ik ben begonnen bij een duurzaam bedrijf en ook daarna heb ik op dit vlak verschillende rollen vervuld. Altijd met de vraag: hoe zet ik duurzaamheid aan het werk voor mijn merk. Mijn advies: je hoeft niet op zoek naar een nieuwe baan, zorg er in je huidige rol voor dat je jezelf uit durft te spreken en dat je duurzaamheid een onderdeel van jouw werk maakt.”

Hoe ziet diversiteit er voor De Bijenkorf uit

“De Bijenkorf is er voor iedereen. Voor zowel de consument en werknemer is diversiteit een belangrijk thema. Dat zie je al als je de winkel binnenwandelt. Iedereen mag zich bijzonder voelen, we maken geen onderscheid en inclusie is worden gevraagd om mee te dansen. Dit wil zeggen: nodig je iemand alleen uit voor het feestje of mag iemand echt meedansen?

Wij willen iedereen een goed gevoel geven en gelijkwaardigheid is essentieel. Denk aan de loonkloof. Het is ongelofelijk dat mannen en vrouwen nog steeds niet hetzelfde verdienen.”

Hopelijk hebben we je kunnen inspireren om misschien ooit een duurzame functie te vervullen! Want zo draag je een steentje bij aan het mooier maken van de wereld en laat je een positieve impact achter. Werken is niet alleen maar geld verdienen, maar ook zingeving en authenticiteit ervaren.

Myrthe heeft een missie: Nederland vaker (en lekkerder!) vegan laten eten

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️