Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Body 20 feb 2020

Waarom is te veel zout eigenlijk slecht voor je? (en een gezonder alternatief)

Een beetje peper en zout door je maaltijd et voilà, een smakelijk gerecht voor je neus! Samen met peper is zout met vlag en wimpel de populairste smaakmaker van de Nederlandse keuken. Maar misschien ook wel degene waarvoor we het meest moeten oppassen. Een teveel aan zout is namelijk niet gezond. Maar waarom? En hoe vervangen we zout met een gezonder alternatief?

In Nederland eten we te veel zout, blijk uit onderzoek. Volwassen mannen krijgen gemiddeld 9,9 gram zout per dag binnen en vrouwen 7,5 gram, terwijl 3,75 gram wordt geadviseerd. Toch kunnen we ook weer niet zónder zout.

Hoe zit het met zout en gezondheid?

Zout is de belangrijkste bron van natrium in onze voeding. Je lichaam heeft natrium namelijk nodig om de bloeddruk en vochtbalans in je lichaam te regelen zodat je spier- en zenuwcellen goed kunnen werken, schrijft Zorgnu.

Dat zout slecht zou zijn voor je lichaam is dus niet waar. Maar een teveel aan zout, dát is om heel veel redenen geen goed idee.

De hoeveelheid zout die we daadwerkelijk nodig hebben, wordt dagelijks snel overschreden, omdat het namelijk aan ontzettend veel voedingsproducten wordt toegevoegd. Des te meer reden om niet uit pakjes en zakjes te koken, maar zelf verse en gezonde maaltijden te maken zodat je weet wat er precies in zit.

De gezondheidsnadelen van zout

Maar waarom moeten we nou precies oppassen voor zout?

  • Wanneer je te veel zout binnen krijgt, kan je last krijgen van een hoge bloeddruk en wordt de kans op hart- en vaatziekten groter.
  • Verder heeft zout invloed op je nieren, zout belast deze namelijk. De kans op nieraandoeningen wordt daardoor groter.
  • Een zoutrijk dieet kan lijden tot botontkalking.
  • Uit onderzoek blijkt dat een zoutrijk voedingspatroon ontstekingsreacties in het lichaam stimuleert.
  • Maagkanker kan eveneens een gevolg zijn van een teveel aan zout.

Het verborgen zout in producten

Zelfs als je zo min mogelijk zout probeer toe te voegen aan je dieet, is de kans groot dat je alsnog veel zout binnenkrijgt. Volgens het Voedingscentrum komt 20 (!) procent van onze zoutinname door eigen gebruik. De andere 80 procent komt van producten met toegevoegd zout. Bijvoorbeeld brood, pizza of producten als cup-a-soup.

Must read: Dit zijn de gezondheidsvoordelen van havermout (eet jij al een bakje ‘s ochtends?)

Maar waarom wordt het dan zoveel toegevoegd in voeding als we wéten dat het ongezond is, zou je haast denken. Well… Fabrikanten gebruiken zout graag zodat ze de houdbaarheid, smaak en/of structuur kunnen verbeteren. Niet zo gek dus dat we in Nederland vooral zout binnenkrijgen via brood, vlees en kaas.

Alternatief op zout

De kans is dus groot dat je al voldoende (keuken)zout binnenkrijgt. Naast zelf met verse producten koken, zijn er nog een aantal andere handige tips die helpen bij het voorkomen dat je te veel zout binnenkrijgt.

Want als je zelf gaat koken, wil je de gerechten natuurlijk wél lekker op smaak brengen. Dit zijn een aantal lekkere en gezondere alternatieven op zout:

  • Peper. Een paar snufjes extra peper zorgen voor een extra smakelijke touch aan je maaltijd.
  • Gember is ontzettend gezond en heeft een sterke, bijna pittige smaak. Perfect op maaltijden vol groenten mee op smaak te brengen.
  • Citroen. Het sap van een citroen is gezond en lekker zuur, waardoor het een heerlijke frisse smaak geeft.
  • Knoflook, daarmee maak je bij wijze van spreken poep nog lekker! Nee oké, geen poep, maar bijna elke maaltijd wordt extra smaakvol door het te bereiden met een teentje (of twee) knoflook.
  • Kruiden en specerijen. Loop een Turkse, Marokkaanse of Aziatische supermarkt binnen en je waant je in een walhalla aan smaak. Kruiden als laurierbladeren, verschillende mixen en allerlei verse andere smaakmakers die je maaltijd geheid lekkerder maken (en dat zonder zout!). Kruiden als paprikapoeder, cayennepeper, rozemarijn en oregano zijn altijd handig om thuis te hebben. Tip: een bakje Ras El Hanout en Garam masala kruiden zijn een must voor in ieder keukenkastje!

Een ander alternatief is om simpelweg minder zout te eten. Als je minder kookt met zout, zul je vanzelf merken dat je er minder behoefte aan krijgt!

Food inspiration?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Waarom is te veel zout eigenlijk slecht voor je? (en een gezonder alternatief)
Sluiten