WorkJuice
WorkJuice | LinkedIn Mind 12 juli 2020

Zo bereid je je op zondag mentaal voor op een drukke week

Soms heb je van die zondagen waarop je je niet helemaal kunt ontspannen, omdat je een drukke werkweek voor de boeg hebt. Je hebt geen idee hoe je het allemaal gaat doen. Daardoor ben je er in je hoofd al volop mee bezig. En dat terwijl je die zondag juist nodig hebt om je goed op te laden. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je op zondagavond mentaal voor te bereiden op een drukke week.

Deze avondroutine met 5 stappen zorgt voor meer rust in je hoofd.

1. Ruim je nieuwe werkplek op

Nu we allemaal thuiswerken kan je werkplek van alles zijn, van de bank tot de keukentafel. Waar je ook werkt, neem zondagavond een half uurtje de tijd om die plek op te ruimen.

Als je tussen de papieren en andere rotzooi zit, is het moeilijk om op maandagochtend om te schakelen naar je werkmodus. Onderzoek van de Princeton University toont aan dat rommel het moeilijker maakt om je op één taak te focussen.

2. Doe een brain dump

Ga er even voor zitten en schrijf alles op wat je deze week moet doen. Zo zorg je ervoor dat al die taken niet meer door je hoofd zweven. Dat geeft je hoofd meer rust en zorgt er hopelijk voor dat je sneller in slaap komt en de nodige uurtjes kunt pakken om uitgerust aan de slag te gaan op maandagochtend.

Je kunt nog een stap verder gaan door aan de hand van die brain dump een to-do list voor maandag te maken. En je agenda in te plannen met de taken die je deze week moet doen. Zo kun je ervoor zorgen dat je de zware en minder zware taken goed verdeeld.

Ook lezen: Je kan elk moment van de dag productief zijn en andere mythes over productiviteit ontkracht

3. Verwen jezelf

Tijdens een drukke week kan het voor jezelf zorgen er nog weleens bij in schieten. Zeker nu we thuiswerken is de verleiding groot om je skin-care routine over te slaan en zonder make-up even naar de supermarkt te gaan.

Komt er een drukke werkweek aan? Verwen jezelf dan op zondagavond door een lange douche te nemen en je volledige skin care routine (van 17 stappen) te doen. Neem een haarmaskertje, lak je nagels… In andere woorden: neem de tijd om voor jezelf te zorgen.

4. Prep je ontbijt

Door je ontbijt voor maandagochtend te preppen, geef je jezelf eigenlijk twee cadeautjes. Net iets langer in bed blijven liggen op maandagochtend én een lekker ontbijtje dat al voor je klaarstaat. Bak bijvoorbeeld een bananenbrood of maak overnight oats.

5. Zorg voor rust

Sluit de zondagavond met een activiteit die jou rust bezorgt. Wat die activiteit is, verschilt per persoon. Probeer dit eerst een paar zondagen uit. Misschien is het een wandeling maken, yoga, juist flink zweten met een home work-out, een filmavondje, mediteren of een goed boek. Wat het ook voor jou mag zijn, zorg dat je er helemaal in opgaat en social media even links laat liggen.

Hopelijk ben je na deze avondroutine helemaal klaar voor wat deze drukke week je ook gaat brengen.

Dit artikel verscheen eerder op ons zusje WorkJuice.

Meer over tot rust komen?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Zo bereid je je op zondag mentaal voor op een drukke week
Sluiten