Body 2 apr 2019 Winnie Verswijvel

Last van zomertijd? Zo laat je je lichaam eraan wennen

Afgelopen weekend werd er een uurtje van onze nachtrust weggesnoept door de omschakeling van winter- naar zomertijd. Dat is goed nieuws, want dat betekent officieel dat de zomer in zicht is. Toch vraagt die omschakeling ook een flinke aanpassing van ons lichaam. Heb jij er last van? Dit is hoe je het aanpakt.

Zo’n uurtje de klok terugdraaien lijkt onschuldig, maar dit is niet hoe jouw lichaam dit ervaart. Je lichaam werkt op biologische processen die onze lichaamstemperatuur, bloeddruk en stofwisseling regelen.

Daarvoor is een vast ritme noodzakelijk. Een uurtje minder slaap kan dat ritme aanzienlijk verstoren, met alle gevolgen (lees: vermoeidheidsaanvallen) van dien. Heb jij last van energietekort? Probeer dan eens het volgende.

1. Haal je melatonine naar beneden

Melatonine is het hormoon dat de belangrijkste rol speelt bij ons slaap- en waakritme. Wanneer we ’s ochtends daglicht zien, daalt de melatonine en zo weten onze hersenen dat ze mogen ontwaken. Je kan je dus inbeelden dat daglicht belangrijk is in ons natuurlijk ritme om wakker te worden.

Een manier om dit in te bouwen is om ’s ochtends een wandeling te maken. Je hersenen kunnen op die manier wennen aan het nieuwe tijdstip waarop ze daglicht binnenkrijgen.

2. Dim ’s avonds het licht

Door je ’s avonds in een donkere ruimte te bevinden, weet je lichaam dat het zich kan voorbereiden op de nacht. Vanzelf word je dan op een goede manier slaperig.

Alles draait dus om je lichaam de juiste signalen te geven. ’s Ochtends zoek je het beste zoveel mogelijk daglicht op, ’s avonds dim je felle lichten en doe je de gordijnen dicht.

Dit vind je misschien ook interessant: Welke invloed heeft licht op ons welzijn? Gemma Venhuizen schreef er een boek over

3. Bouw een dagelijkse routine in

Als er iets is waar je lichaam voordeel uithaalt, is het wel een vast ritme. We schreven bijvoorbeeld eerder hoe een dagelijkse routine in de Ayurveda het fundament is voor een holistische gezondheid en balans.

Dagelijks bepaalde rituelen herhalen, werkt helend voor je lichaam en zorgt voor meer energie. Dat kan gaan van een warm ontbijt tot jezelf een hoofdmassage geven.

4. Maak het wat kouder in je slaapkamer

Wist je dat de ideale temperatuur om te slapen tussen de 15 en de 19 graden is? Dat is helemaal niet zo warm.

Dat komt omdat ons lichaam ’s nachts de laagste lichaamstemperatuur aanneemt. Door de verwarming in je slaapkamer wat frisser te zetten, snapt je lichaam dat het kan afkoelen en dus in slaapmodus kan belanden.

Ook hier is het weer een kwestie van signalen aan je lichaam geven. Door ’s avonds in een frisse kamer onder lakens te kruipen, snapt je lichaam wat het moet aanvangen met dat nieuwe ritme.

Ook interessant: Beter slapen? Dit zijn de voordelen van een koude slaapkamer

5. Vermijd cafeïne

Koffie is heerlijk, maar het stuurt je hersenen en houdt je wakker. Wist je dat de bestanddelen van koffie tot wel 6 uur in je lichaam aanwezig blijven?

In tijden waarin je lichaam een nieuw ritme aanneemt, is het niet verstandig om je hersenen nog meer in de war te sturen. Laat het een paar dagen overleven op natuurlijke drankjes zonder cafeïne (zoals deze golden milk). Zodra je lichaam is aangepast aan het zomeruur, kan je weer je kopje koffie drinken

Natuurlijk ligt het pakken van voldoende rust en selfcare ook hier aan de basis van al deze tips. Je krijgt je lichaam vast wel mee in dit nieuwe ritme!

Meer lezen over lichaam en slaap

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Last van zomertijd? Zo laat je je lichaam eraan wennen
Sluiten