Zonder stress de zomer door? Met deze 5 tips ben je de hele zomer stressvrij

Gun jezelf de vrijheid om te relaxen

Of je nou het hele jaar hebt gewerkt, een parttime baan hebt, studeert, je scriptie hebt geschreven of wat dan ook: het is zomer en je verdient om daarvan te genieten. Natuurlijk verdien je dat het hele jaar door, maar in de zomer éxtra – geniet van het weer en gun jezelf wat relaxation time. Maar hoe relax je fysiek én mentaal? Deze vijf tips zorgen voor een stressvrije zomer.

De zomer is niet alleen om optimaal te genieten van het weer, je vrij te voelen en misschien wel lekker op vakantie gaan, maar het is ook een recharge voor de herfst. Zorg dus goed voor jezelf en rust uit. Niets is zo belangrijk voor een mensenlichaam én geest om rust te hebben. In je omgeving, maar ook in je hoofd. Met deze vijf tips ga je geheid stressvrij de zomer door!

Geef je telefoon ook een vakantie

We schreven al eerder een aantal artikelen waarom het beter is om af en toe afstand te doen van je dierbare telefoon. Hoewel het heel verleidelijk is om elke vijf minuten even je Instagram, Facebook, WhatsApp en mail te checken, levert het eigenlijk alleen maar stress op. Je kan ook een paar momenten per dag kiezen om op je telefoon te kijken in plaats van 40 keer. Dat maakt je sowieso productiever op werk en laat je meer in het moment leven.

Op vakantie ben je (als het goed is) helemaal niet met werk bezig, dus zijn de checkjes op je telefoon nergens voor nodig. Helaas merk je dan ineens dat je toch écht verslaafd ben aan je telefoon (guilty). En dat is geen goede basis voor relaxation time! Dus: probeer ‘s om je telefoon één keer per dag te bekijken en laat het apparaat voor de rest los. Als er echt iets ernstigs gebeurt, ben je wel bereikbaar, maar niet elke drie minuten. Uit onderzoek blijkt dat mensen zich veel beter over zichzelf voelen als ze niet constant hun telefoon checken.

Geniet van de natuur, ga naar buiten

Niets maakt een mens zo blij als je hem of haar in zijn natuurlijke staat zet: in de natuur. Een bos-, strand- of parkwandeling volstaat en is voor de meesten prima bereikbaar! Wist je dat bomen je écht gelukkiger maken? In Japan (het is inmiddels vertaald naar het Nederlands) verscheen er een boek Shinrin Yoku. Het is een natuurtherapie waarbij het gaat om in het bos wandelen, er mediteren of er gewoon in zitten terwijl je de natuur om je heen opneemt.

De Japanse wetenschappelijk onderzoeker Yoshifumi Miyazaki vertelt waarom het je gelukkiger maakt, maar ook hoe je de natuur meer kunt leren waarderen. Tel bijvoorbeeld eens alle bomen die je tegenkomt onderweg naar je werk. Wedden dat je de bomen ineens een stuk meer waardeert?

Dit is de nummer één stressfixer in Japan

Help een ander, doe vrijwilligerswerk

Misschien werk je wel de hele zomer door, heb je nog een parttime baantje én wil je natuurlijk ook je vrienden en familie zien. Allemaal hartstikke belangrijk en ken je prioriteiten. Maar één dag of avond per week of zelfs per maand aan een ander besteden, kan zoveel opleveren. Het kost jou weinig tijd en het betekent vaak veel voor een ander. Of het nou ouderen, dieren of misschien vluchtelingen zijn. Daarnaast verbreed je er ook je eigen belevingswereld mee. Je leert hele andere mensen kennen waar je anders nooit mee in aanraking was gekomen. En verandering is juist heel goed en verfrissend voor je brein. Er zijn genoeg projecten waar je een handje kan helpen!

Bewegen!

Hoewel we realiseren dat niet iédereen een sportfanaat is, is er toch niets heerlijker dan het gevoel na een work-out. Toch? Tijdens het sporten komt er zoveel endorfine vrij (het stofje dat je heel blij maakt) dat je je voldaan en gelukkig voelt. Gelukkig hoef je er niet elke dag twee uur voor naar de sportschool of op je vakantie dagelijks vijf uur voor te hiken. Je kan ook prima een rondje lopen of rennen. Of lekker zwemmen: ga body surfen in de golven in de zee, de plaatselijke rivier over en terug of baantjes trekken in het zwembad als je dat fijner vindt.

Wees creatief: we zijn natuurlijk een fietsland, maar je hoeft niet altijd de fiets te pakken als je geen haast hebt. Misschien kan je ook wel naar de yogaschool of je vriendin lopen? Na het eten nog zin om wat te doen? Waarom ga je niet lekker wandelen en een ijsje halen? It’s the small things that counts.

En natuurlijk: eet gezond

De zomer is de tijd van heerlijke (vegan) ijsjes, maar ook van allerlei fruit- en groentesoorten die juist in dit seizoen hartstikke lekker zijn én lokaal verkrijgbaar. Denk aan aardbeien, bessen en natuurlijk groenten die je zelf zo uit je moestuin plukt. Daarnaast is het fijn om je gezond en fit in je lichaam te voelen in de zomer. Natuurlijk is dat bij iedereen anders en is iedereens lichaam anders, maar het geeft toch altijd een fijner gevoel om je lichaam – lekker cliché – als tempel te behandelen dan als vuilnisbelt. Want hoe je je van binnen voelt, straal je ook weer uit.

Meer lezen over hoe je stressvrij kan zijn?

De beste Bedrock-artikelen ontvangen? Meld je aan voor de Bedrock Weekly!