Zo train je jezelf om meer groenten te eten (en niet te luisteren naar je monkey mind)

De key zit 'm in bewuster eten

Na een lange werkdag snak je naar een bak ijs en een reep chocolade. Of een pizza. Ja, daar heb je nu écht trek in. Maar de grap is dat dat eigenlijk helemaal niet waar is. Je lichaam snakt helemaal niet naar deze ‘slecht-voor-je-voeding,’ maar het is vooral je geest die je dat wijs maakt. Althans, je lichaam heeft deze voeding niet nodig om te functioneren.

Als je probeert gezond(er) te eten heb je weleens een moment waarop je denkt dat je behoefte hebt aan iets zoets of vettigs. Het lijkt alsof je lichaam om die pizza schreeuwt. Maar het is je mind die je voor de gek houdt. Want je lichaam heeft helemaal niet die voedingsstoffen nodig. En jij kunt sterker zijn dan je geest, daar heb je namelijk controle over. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je dat je voldoende controle krijgt over je slechte urges en gewoon voor een gezonde optie, als groenten, kiest?

Laten we vooropstellen: we zeggen niet dat je geen snoep of pizza meer mag eten. Maar vaker voor groenten kiezen is wél de verstandige keuze. En daar bovenop zijn er heerlijke recepten te vinden waar groenten de basis vormen.

Meer groenten eten

Oké, dat groenten beter voor onszelf én de wereld zijn dan (bijvoorbeeld) vlees, weten we wel. Maar de vraag is of we ook wat met deze informatie doen. Je kunt de kennis wel hebben, maar voor je het weet betrap je jezelf weer met een bitterbal in je handen op een feestje, in plaats van een stengel bleekselderij. En dat is ook helemaal niet gek. Het maken van veranderingen in je dieet kan een moeilijk en langzaam proces zijn, helemaal als het vanuit de overtuiging wordt gedaan dat het moet, of zo hoort. Gelukkig staan groenten steeds vaker bekend als heerlijke, voedzame producten met eindeloos veel mogelijkheden.

Als het aan het Voedingscentrum ligt eten we voortaan minimaal 250 gram groenten per dag en minder vlees. En daarmee begint er een einde te komen aan het tijdperk waarin vlees de ster van het gerecht was. Naar verwachting zullen groenten in 2020 het hoofdingrediënt van een maaltijd zijn, wat leidt tot een gezondere en duurzame toekomst.

Mindful eten volgens Leo Babauta

We eten heel vaak gedachtenloos. Even snel wat afhalen na een drukke werkdag, of zittend voor de tv, of tijdens een gesprek met je partner. Voordat je het weet is je hele maaltijd op en heb je er niet eens bewust van genoten.

Volgens coach Leo Babauta zijn er een paar simpele regels die je kunt toepassen om bewuster te eten. Hierdoor geniet je niet alleen meer van je eten, je wordt je ook bewust van wát je eet, waardoor je vaker voor een gezondere optie als groenten zal kiezen.

Probeer op de volgende dingen te letten als je eet:

  • Waarom heb je nu zin om te eten? Zijn er bepaalde gevoelens waardoor je nu getriggerd wordt om (slecht) te eten?
  • Bekijk het eten dat je kiest eens kritisch? Is het een gezonde keuze, of juist niet?
  • Ben je heel bewust van de geur van het eten, hoe het voelt en hoe het smaakt.
  • Welk gevoel geeft het eten dat je nu eet jou? En krijg je er de rest van de dag energie van? Of baal je achteraf dat je een ongezonde keuze hebt gemaakt?
  • Observeer je emoties voor en na het eten.
  • Onderzoek waar het eten dat in je winkelmandje ligt vandaan komt. Zijn het groenten van een lokale groenteboer, of zijn ze geïmporteerd uit een exotisch land? Zijn het natuurlijke producten, of juist heel erg bewerkte producten?

Wat heb je hieraan?

Naarmate je jezelf deze vragen vaker stelt tijdens, of voor het eten, zal je merken dat je sneller voor bewustere keuzes als groenten zult kiezen. Je gaat je snel beseffen dat je je meestal slecht voelt nadat je een ongezonde keuze hebt gemaakt, en dat je je beter voelt als je een gezonde keuze hebt gemaakt.

  • Je leert eten wanneer je lichaam het echt nodig heeft, en je honger hebt. En je stopt met eten wanneer je genoeg gehad hebt.
  • Je leert écht te proeven en genieten van je eten.
  • Je begint je te beseffen dat ongezond eten helemaal niet zo lekker is als je eerst dacht. En je gaat je er ook niet beter door voelen.
  • Je ontdekt de eventuele emotionele link die je met eten hebt. Eet je slecht als je ergens van baalt, of juist als je euforisch bent?
  • Je leert dat wat je in je lichaam stopt effect heeft op hoe je je die dag voelt en hoeveel energie je hebt.

In samenwerking met het Voedingscentrum