Zo maak je tijd voor het inspireren van mensen

+ 5 tips om impact te maken met jouw woorden

Het komt je vast bekend voor: je wilt een blog schrijven om andere mensen te inspireren, maar komt er om wat voor reden dan ook niet aan toe. Copywriting expert Johan Stevens zet het allemaal even in perspectief en geeft 5 tips.

Op LinkedIn zag ik een update van een social media coach met een post zoals dit: ‘Geen tijd voor bloggen? Zo maak je een blog in een half uur!’ Herken jij het dat je vaak geen tijd hebt om te bloggen? En dat je het dan ook gewoon niet of vlug tussendoor doet? Omdat je ook nog klanten hebt en mails moet beantwoorden, facturen moet sturen en met vriendinnen wat wil drinken, naar sport moet, Netflixen, je weet zelf.

Aandacht en liefde

En wil jij weten hoe je toch die blogs elke week schrijft? Dan heb ik misschien een ontnuchterend bericht voor je: bloggen kost tijd. Het kan niet binnen een uurtje. Krijg je onduidelijke, nietszeggende, niet inspirerende stukken van. En daar zijn er al heel erg veel van.

Een blog heeft aandacht en liefde nodig. Het is wat dat betreft net een jong katje. Of een moestuintje van de AH. Of Lasagne Bolognese: heeft ook aandacht en liefde nodig. Als ik echte Lasagne Bolognese maak duurt het twee uur. Niet te doen zo lekker.

Daarom hier een pleidooi voor bloggen met hart en ziel en kiezen waar je je tijd aan besteedt. Stel jezelf de vraag: geloof jij in wat je in de wereld neerzet? Geloof je in je dienst of product? En waarom heeft de wereld het nodig?

Of je nu blogs schrijft om mensen te inspireren om ‘beter te verkopen’ of om ‘af te vallen met blijvend resultaat’, je doet dit waarschijnlijk omdat je gelooft in je oplossing. Jouw oplossing is echt supercool, je hebt er lang over nagedacht, het zelf al ervaren. Het werkt. Mensen worden er beter van.

Jouw woorden doen wonderen

Stel je eens voor. Hoe zou de wereld eruitzien als iedereen die in potentie bij je doelgroep hoort jouw advies zou opvolgen? Of jouw product zou gebruiken? Met jouw blog kun je zo ontzettend veel mensen bereiken.

Stel je nog eens voor: je doet een paar uur over een blog. En die blog geeft antwoord op een brandende vraag van jouw doelgroep. Je verhaal laat mensen iets ontdekken. Door je blog valt het kwartje. Ze schieten in de lach omdat ze ineens zien dat ze moeilijk doen. Dat ze het zoals zo vaak ingewikkelder maken dan nodig. En die avond gaan ze fluitend de stad in en versieren ze de man of vrouw van hun leven. Bam! Maandenlang hun liefdesleven, hun hart, de pure lol onder een dikke laag stof. En jouw blog blaast die stof weg.

Door jouw woorden kijken ze anders naar zichzelf, naar hun kansen, ze kijken anders naar de mensen om hen heen. Ze komen in actie.

Een goede blog verandert het leven van mensen. Laatst zei iemand tegen mij ‘Dat vind ik wel grote woorden!’ Grote woorden? Iemand begint met sporten. Iemand neemt contact op met z’n geliefde. Iemand gaat in gesprek met haar man om te zorgen dat de scheiding er door komt, een student beseft door je blog hoe ze zich naar de verdommenis werkt en stopt om half zes stopt met de studie om een fikse wandeling door de stad gaat maken.

Grote woorden? Bijna alle mensen hebben op de een of ander manier een kramp, een gedoetje. Vaak zijn die gedoetjes heartbreaking. Eenzaamheid, terwijl je best vrienden hebt. De ziekte van het constante vergelijken. De druk van de omgeving.

Als jij met je blog eraan bijdraagt dat mensen dat in elk geval een dag of twee minder doen. Meer ontspanning. Meer spontaniteit, dan zijn we toch lekker bezig met onze grote woorden?

5 tips

Met tweeënhalf uur aandachtig tikken op je toetsenbord kan je misschien wel 20.000 mensen bereiken of meer. Hoeveel van deze mensen willen meer van je weten, willen weten hoe je hen nog verder kan helpen? Als het een half procent is zit je op 100 klanten.

Maak er dus tijd voor en hier lees je hoe je dat doet:

• Maak een planning voordat je je week begint. Waar heb je tijd om je blog te schrijven? Plan het in. Stop met te denken dat je bloggen er ‘ook nog bij doet.’
Marketing is een essentieel onderdeel van het bestaan van je bedrijf en het schrijven van een blog één van de leukste opties om mensen te bereiken.

• Prioriteiten stellen. Skip DWDD een keer. Laat je HD Smart Ass TV twee avonden in de week uit. Leg de mobiel sowieso vaker weg. De meeste mensen kunnen daar per dag anderhalf uur op besparen. Jij?

• Beslis wanneer je de blog online wil hebben. (plan sowieso in wanneer je waar iets update, anders blijft het zo’n ad hoc en reactief gebeuren zonder enige structuur.)

• Werk in etappes. Wat ik vaak doe is in drie etappes mijn blogs schrijven. Een half uurtje kan een goed begin zijn. Je schrijft eerste ideeën op. Het fijne is: dan ben je begonnen. Het begin is zo moeilijk.

• En sowieso, een mantra waar ik steeds meer fan van ben: Start Before You Are Ready.

Johan Stevens is copywriting expert voor funloving entrepreneurs en deelt op zijn website gratis het e-boekje Vijf Heerlijke Tips Voor Onweerstaanbare Copy.