Zo maak je plantaardig eten makkelijk(er)

Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt

Ja ja, dat plantaardig goed is voor het milieu, dat weet je nou wel. Je bent zelfs wel bereid om je pizza met vier soorten kaas een dagje op te geven, maar dan alleen als er iets net zo lekkers tegenover staat. Want koken zonder vlees, vis, zuivel en eieren – hoe dan?

Weet waarom je het wil

Nee, als je een beetje lusteloos in je healthy linzenburger gaat zitten prikken en ondertussen denkt aan het McDonald’s-voedsel waar je zin in hebt, wordt het nooit iets. Maar als je weet waaróm je eigenlijk minder plantaardige producten wilt eten, wordt het al veel gemakkelijker om dat ook te doen. Denk vooral ook niet dat je ‘iets niet mag’, want natuurlijk mág het best.

Ga voor het bekende

Mensen hebben vaak het idee dat ze hun hele eetpatroon om moeten gooien zodra ze iets plantaardigs willen bereiden. Nou ben ik inderdaad wel heel andere avondmaaltijden gaan eten sinds ik negen jaar geleden vegetariër werd, maar dat is een langzaam proces.

In het begin kun je dus prima je eigen vertrouwde recepten maken, maar dan bijvoorbeeld met plantaardig gehakt. Ook voor zuivel zijn prima vervangers (vooral yoghurt en kwark; kaas is moeilijker te vinden in reguliere supermarkten). Uiteindelijk begint het experimenteren vanzelf.

Geef niet meteen alles op

Nog een mythe: plantaardig eten moet meteen perfect. Voor sommigen werkt dat misschien, maar voor de meeste mensen geldt dat ze veranderingen het minst snel merken als ze langzaam plaatsvinden. Begin met je boterham met kaas vervangen door een boterham met hummus, ga daarna over naar drie keer per week plantaardig, et cetera. En zelfs als je wel geheel plantaardig eet, is ‘zondigen’ helemaal niet erg.

Dit vind je vast ook interessant: 7 plantaardige alternatieven voor koemelk (en de pros en cons).

Vind een paar recepten die je heel lekker vindt

Voor alle mensen die zich afvragen wat voor lekkere, plantaardige dingen er in vredesnaam allemaal bestaan, heb ik één antwoord: het internet is je beste vriend. Je hoeft er niet eens veel moeite voor te doen om een hele lading inspiratie op je beeldscherm te krijgen.

Natuurlijk zal het in het begin een beetje experimenteren zijn, maar als je eenmaal een paar recepten hebt gevonden die je heel lekker vindt, kun je die regelmatig herhalen. Blijf wel een beetje variëren, zodat het ook weer niet heel saai wordt.

Kook met seizoensgroenten

Een plantaardig eetpatroon is heel erg gefocust op groenten, en die zijn nu eenmaal het lekkerst (en goedkoopst!) op het moment dat ze in het seizoen zijn. Als je veel seizoensgroenten eet, eet je niet alleen gevarieerd (je blijft niet het hele jaar hangen op broccoli en tomaat), maar krijg je ook nog veel vitaminen. Overigens nog een voordeel van plantaardig eten: het is bijna altijd hartstikke kleurrijk (en daar word je blij van).

Zoek iemand om het samen mee te doen

Hoewel eten oorspronkelijk gewoon een eerste levensbehoefte is, is het in onze cultuur best wel een sociaal iets geworden. Veel mensen zien er daarom vooral tegenop om op bezoek te gaan bij fervente vleeseters en schoorvoetend te moeten vermelden dat ze tegenwoordig plantaardig eten. Als je iemand zoekt om je struggles mee te delen, recepten mee uit te wisselen en regelmatig mee te koken, wordt plantaardig eten makkelijk én ook nog eens leuk.

Trek je niet te veel aan van anderen

O, en nog even over die fervente vleeseters: die hebben een mening. Maar die mening hoeft voor jou niets uit te maken – liever niet zelfs. Het is misschien moeilijk om de afkeurende blik van je ouders te verdragen als je bij hen graag vegetarisch wilt eten, maar uiteindelijk gaat het om wat jij zelf wilt.