Het stappenplan voor een goede eetplanning (en waarom dat handig is)

Maaike Kooijman 9 nov 2017 Body

Je kent het ongetwijfeld: je werkt tot vijf uur, half zes misschien zelfs, moet nog reizen naar huis en komt daar in het donker aan. Je hebt honger van een hele dag op kantoor, maar hebt nog geen eten in huis, laat staan een maaltijd die je zo kunt opwarmen. Dus in plaats van dat je moeite doet om een fatsoenlijk gerecht in elkaar te zetten, neem je maar de eerste de beste magnetronmaaltijd mee uit de supermarkt. Lekker makkelijk.

Mag natuurlijk best een keer, maar zeker als je in je eentje bent, bestaat de kans dat het vaker voorkomt – en dat is natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling. Elke dag afhaalmaaltijden of kant-en-klare dingen halen, is niet alleen heel duur, maar ook nog eens niet zo gezond.

De perfecte oplossing? Een eetplanning. Nee, niet zo’n lijstje met wat je allemaal mag eten alsof je op dieet bent, ook geen andere dingen die weggelegd zijn door de #fitgirls onder ons, maar gewoon een lijstje met maaltijden voor een volledige week. Zodat je in één keer boodschappen kunt doen in plaats van elke dag (een stuk efficiënter), en nooit meer thuiskomt zonder eetinspiratie. Nog een voordeel: omdat je zo kunt plannen dat je ingrediënten allemaal op gaan, is er veel minder voedselverspilling. Ja, het klinkt een beetje burgerlijk, maar daar is eigenlijk helemaal niets mis mee.

Als ik aan mensen vertel dat ik altijd voor een hele week boodschappen doe, is het meest gehoorde tegenargument: ‘Maar wat nou als ik een keer geen zin heb in datgene waar ik boodschappen voor heb gedaan?’ Die mensen gaan ervan uit dat je echt per dag plant, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Als je gewoon een stuk of zeven maaltijden bedenkt, kun je per dag kijken waar je zin in hebt. Alleen op de laatste dag, heb je niet zoveel keuze meer. (En als je tussendoor een dagje zin hebt om pizza te bestellen, kan dat natuurlijk ook nog gewoon.) Dit is een handige stappenplan om een eetplanning te maken:

Stap 1: Bekijk hoe je week in elkaar zit

Op donderdag een etentje buiten de deur? Mooi, hoef je daar geen rekening mee te houden. Maar het tegenovergestelde kan ook gebeuren: als jij bezoek krijgt, moet je natuurlijk extra veel koken. Kijk bijvoorbeeld ook naar dagen waarop je minder (of juist meer) tijd hebt, of wanneer je maaltijden mee moet kunnen nemen. Misschien weet je dat nooit helemáál van tevoren, zeker als je een hectisch leven hebt, maar een beetje plannen kan nooit kwaad.

Stap 2: Check de aanbiedingen

Deze stap is weliswaar optioneel, maar kan – budgettechnisch gezien – nooit kwaad. Vóór je besluit wat je gaat eten, is het dus handig om even de aanbiedingen te checken van de supermarkt waar je vaak komt. Producten die je kunt inslaan als voorraad, schrijf je meteen op het boodschappenbriefje; groenten en andere niet-houdbare producten kun je gebruiken als inspiratie voor je eetplanning.

Stap 3: Zoek of verzin recepten volgens het sneeuwbaleffect

Zijn er specifieke dingen die je graag wilt eten deze week? Kies een paar dingen uit en kijk wat je daarvoor nodig hebt, én wat je overhoudt. Dat laatste kan gebruikt worden als inspiratie voor een nieuw gerecht. Recept met een halve aubergine? Zoek dan voor later in de week nog iets op waar je de andere helft voor kunt gebruiken.

Ingrediënten die snel op moeten, kun je zo steeds op een andere manier gebruiken: de ene keer in een curry, de andere dag in een stamppot (oké, dat laatste misschien niet met die aubergine). Zo eet je gevarieerd, maar toch zonder voedselverspilling.

Stap 4: Vul je boodschappenlijstje aan met standaard benodigdheden

Als je boodschappen gaat doen, moet je natuurlijk niet alleen ingrediënten voor het avondeten hebben, maar ook andere boodschappen: brood, havermout, fruit, wijn, pindakaas, you name it. Meestal zijn ook dat dingen die je gemakkelijk van tevoren kunt kopen.

Stap 5: Houd de rest van de week een nieuw lijstje bij

Je kunt nog zo’n goede planning hebben gemaakt, er zijn altijd dingen die je vergeet, óf die gewoon opgaan gedurende de week (zoals kruiden). Zulke dingen kun je verzamelen voor als je nog een keer boodschappen gaat doen; voorkomt een heleboel ‘wat moest ik nou nog meer hebben?’-momenten.

Meer Bedrock

Wil je productiever werken? Dit eten kan je daarbij helpen.

Reageer op artikel:
Het stappenplan voor een goede eetplanning (en waarom dat handig is)
Sluiten