Met deze tips ga je je weer vervelen (want dat is goed voor je)

Maaike Kooijman 6 apr 2018 Mind

Als iemand 'ik verveel me' zegt, komt dat er meestal niet op een al te vrolijke toon uit - vaak eerder zuchtend of klagerig. We proppen onze tijd graag vol met zo veel mogelijk dingen, dus als we een keer niets te doen hebben, zijn we nogal van onze à propos. Toch is je vervelen eigenlijk juist heel goed.

In ‘Een pleidooi voor verveling’ beschrijft Manoush Zomorodi hoe je productiever en creatiever wordt door af en toe weg te dromen. Want dat doen we veel te weinig, vindt ze. Niet alleen omdat het in onze maatschappij als iets positiefs wordt gezien om altijd maar druk, druk, druk en vooral bereikbaar te zijn, maar vooral ook door technologische ontwikkelingen. De digitale consument is tegenwoordig  gemiddeld 2 uur en 57 minuten per dag op diverse apparaten bezig en kijkt in totaal zo’n 11 uur per dag naar een beeldscherm. Elf uur!

Mind wandering

Dat zorgt ervoor dat we vrijwel geen momenten meer hebben om helemaal niets te doen; niet geconcentreerd bezig te zijn met een bepaalde taak, maar gewoon onze gedachten laten afdwalen. In de wetenschap wordt dat ook wel mind wandering genoemt. Als je gedachten ‘wanderen’, dan schakelt je brein over op het defaultnetwerk, dat eigenlijk juist heel productief is.

“Als je ontfocust kom je eerder op oplossingen voor problemen, op goede ideeën en ben je bezig met iets wat in vakjargon autobiographical planning wordt genoemd, wat slaat op de manier waarop we wijs worden uit de buitenwereld en onze koers en doelstellingen voor de toekomst bepalen. Het defaultnetwerk speelt daarnaast een rol in ons begrip en medeleven voor anderen en bij het vormen van een moreel oordeel”, schrijft Zomorodi.

Oftewel: als je je even níet focust op een probleem, vind je juist eerder een oplossing. Het defaultnetwerk wordt niet voor niets het verbeeldingsnetwerk genoemd; het is onmisbaar voor je creativiteit. Bovendien is je vervelen dus heel goed voor je persoonlijke groei, juist omdat je jezelf de de mentale ruimte gunt om ‘stel dat’-vragen te stellen (wat je bijvoorbeeld ook doet als je ‘s avonds wakker ligt in bed).

Dit vind je vast ook interessant: Je af en toe vervelen is goed voor je (en je relaties).

 

De Bored and Brilliant Challenge

Om een afname van technologiegebruik en een toename van verveling te stimuleren, organiseerde Zomorodi de Bored and Brilliant Challenge. Ruim twintigduizend mensen vulden een enquête in over wat zij dachten over technologie en verveling, en wat zij hoopten van het project. Zo wilde 40 procent van de deelnemers minder vaak zijn mobiel checken, anderen wilden het goede voorbeeld aan hun kinderen geven en weer een andere groep wilde zelf bepalen wanneer ze bereikbaar waren. De deelnemers kregen een week lang opdrachten om hun hoofd vaker ‘uit te zetten’ – opdrachten die Zomorodi ook beschrijft in haar boek. Na afloop was het telefoongebruik van de deelnemers weliswaar niet eens heel erg afgenomen, maar 70 procent gaf wel aan meer tijd te hebben gehad om over belangrijke zaken na te denken.

Dus hoewel het heel nutteloos voelt om je te vervelen, is het dat niet – integendeel. Helaas zijn we verleerd hoe we dat doen; het voelt onnatuurlijk en we weten niet ‘wat we dan moeten doen’ (nou, niks dus). Om je op weg te helpen, geeft Zomorodi je een aantal opdrachten om het aantal prikkels voor je brein te verminderen.

Las een fotoloze dag in

We maken graag foto’s, de hele dag door. Sommigen doen het als hobby of beroep, anderen vooral voor de likes op Instagram en een laatste groep juist om dingen ‘te herinneren’. Maar dat laatste is een fabeltje: fotograferen is juist slecht voor je geheugen. Als je ergens een foto van maakt, houd je er namelijk onbewust rekening mee dat de camera iets voor jou onthoudt – en zul je je dat voorwerp of moment zelf dus minder goed kunnen herinneren. Foto’s maken is haast een verslaving geworden, en daar moeten we vanaf. Dus las eens een fotoloze dag in. Geen foto’s van je eten, niet van je kat of vriendinnen en zelfs geen foto’s van jezelf.

Verwijder de app die het meeste tijd vreet

Ben je helemaal verslaafd aan Candy Crush, of spendeer je weleens urenlang op Facebook? Dan is dat waarschijnlijk de grootste hinder voor het laten afdwalen van je gedachten. Het klinkt misschien onvoorstelbaar, maar je kunt proberen om die app gewoon eens van je telefoon te gooien. Eindelijk rust.

Doe alsof je op vakantie bent

Dit is stiekem mijn eigen favoriet: stel eens een out of office-mail in als je eigenlijk wel gewoon aan het werk bent. Zodra anderen denken dat je niet bereikbaar bent, zullen ze je ook geen berichtjes meer sturen waarop je moet reageren. Het is misschien best erg dat dat de enige manier is om nu nog een pauze te nemen van alle sociale prikkels, maar het is wel zo. En o ja, smoesjes als tandartsafspraken mogen van Zomorodi ook gewoon.

Gebruik geen apparaten onderweg

Zelfs als je je niet schuldig maakt aan bellen achter het stuur of appen op de fiets, is de kans groot dat je jezelf volstopt met prikkels als je onderweg bent – met muziek, bijvoorbeeld. De tijd die het je kost om van en naar je werk of school te lopen, kun je echter prima zonder technologie. Dat is een gemakkelijke eerste stap, want er is genoeg om je heen te zien.

Stimuleer verveling actief

Zet eens een pan met water op het vuur en ga een halfuur toekijken hoe het kookt, adviseert Zomorodi. Of pak een pen en papier erbij en schrijf dat laatste helemaal vol met enen en nulletjes. Ja, het is nutteloos, maar je zult zien dat er briljante ideeën opkomen of dat je na het moment van vervelen ineens een oplossing voor al je problemen hebt (bij wijze van spreken dan).

 

Reageer op artikel:
Met deze tips ga je je weer vervelen (want dat is goed voor je)
Sluiten