Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Care 15 sep 2019

Mariah verkoopt met Yoni maandverband en tampons zonder chemicaliën of plastic – en met succes

Heb jij ooit nagedacht over waar jouw tampons en maandverband van gemaakt zijn? De meeste maandverband en tampons bevatten plastic, parfum of ‘super absorberende pearls’. Dit lees je allemaal niet terug op de verpakkingen. Dat kan niet, vindt Mariah van Yoni. Ze hoopt elke vrouw in Nederland te informeren en de keuze te geven om over te stappen op biologisch katoen.

Eind 2014 startte ze samen met vriendin Wendelien het duurzame maandverband- en tamponbedrijf Yoni. Mede dankzij een crowdfunding, het winnen van de ASN Bank Wereldprijs, geweldige marketing en oké, Google, wordt Mariah’s doel elke dag een beetje meer werkelijkheid.

Ons zusje WorkJuice sprak Mariah over Yoni en het ondernemerschap.

Vertel, wat is Yoni?

“We kennen allemaal de internationale merken die de femme care markt domineren. Dat zijn allemaal synthetische producten met chemicaliën. Daarnaast zit er in de meeste producten plastic verwerkt.

Voor onze tampons, maandverband en inlegkruisjes gebruiken we biologisch afbreekbaar plastic van maiszetmeel. Daarnaast gebruiken wij biologisch katoen. Katoen is namelijk één van de meest bespoten gewassen ter wereld.”

Lees ook: Hoe gevaarlijk zijn tampons nou eigenlijk en moeten we ons zorgen maken?

Yoni
Bron: Yoni

Veel vrouwen denken hier helemaal niet over na. Wanneer begon dat bij jou?

“Op mijn dertigste kwam ik erachter dat ik het voorstadium van baarmoederhalskanker had en kwam ik in de medische molen terecht. In dat half jaar bleef ik maar aan mijn artsen vragen wat ik zelf voor mijn gezondheid kon doen. Eén arts raadde me aan om over te stappen op maandverband en tampons van biologisch katoen om irritatie te voorkomen en verminderen.

Voor dat moment had ik, net als zoveel vrouwen, nooit vraagtekens bij de producten die ik gebruikte. Dat is ook niet heel gek. De producten die ik vanaf toen ging gebruiken waren niet te koop bij de drogist of de supermarkt, alleen in de speciaalwinkel. Als ik dan bij mijn ouders was die niet in de randstad wonen, of op Schiphol nog even snel iets moest kopen, moest ik femme care producten aanschaffen waar ik eigenlijk niet achter stond.”

Hoe begon je uiteindelijk een tamponbedrijf met een vriendin?

“Op een regenachtige zondag fietste ik naar mijn vriendin Wendelien. Toen ik uitlegde waarom ik om moest fietsen naar de speciaalwinkel en daardoor kletsnat bij haar aankwam, vroeg ze zich af waarom haar katoenen tampons zo anders zijn dan die van de speciaalwinkel.

Ook interessant: Het is tijd om te stoppen met je schamen voor je ongesteldheid #Period

Ze pakte haar tampons erbij en we realiseerden ons dat er helemaal niets van materialen op de verpakking staat. Op alle verzorgingsproducten van tandpasta tot gezichtscrème staan er ingrediënten vermeld, maar op de meest intieme producten die we gebruiken helemaal niet.

We waren verontwaardigd en vonden dat elke vrouw moet weten waar haar producten van gemaakt zijn. En dat niet alleen: we wilden dat die vrouwen een keuze zouden hebben.”

Had je voor Yoni al eens aan ondernemen gedacht?

“Jawel, maar niet per se met een product. Ik ben ook niet als veel andere ondernemers, ik heb niet elke dag een nieuw commercieel idee. Mijn bedrijf is purpose driven en dat gebeurt toevallig in een commerciële onderneming.

Als ondernemer kan ik elke dag 3 miljoen besluiten nemen. Hoe doe ik dat? Vanuit een groter bewustzijn dat we het met z’n allen moeten doen. Besluiten nemen die alleen voor mij en mijn bottom line voordelig zijn, doe ik niet. Zo ver als het kan dan, want wat vandaag de meest duurzame optie is, is dat morgen misschien niet meer.”

Nieuw in de ondernemerswereld én de tamponwereld. Hoe pakten jullie dit aan?

“Ik weet niet hoe iemand een bedrijf kan beginnen zónder Google. Als ondernemer denk je niet: ‘Ik weet het niet, dus het zal wel niet lukken’, maar ‘Ik weet het niet, dat ga ik onderzoeken’.

Aan het begin van onze onderneming startten we een crowdfunding en deden we mee aan de ASN Bank Wereldprijs. Op dezelfde middag dat we de prijs wonnen, hoorden we dat we het doelbedrag van onze crowdfunding hadden gehaald.

yoni
Bron: Yoni

Hoe zag het traject van de ASN Bank Wereldprijs eruit?

“Op dat moment zaten we in de idee-fase. We hadden nog geen warenhuis vol tampons, maar waren al wel bezig met het opzetten. Het traject is intensief, maar je hebt er écht iets aan.”

Wat heeft de ASN Bank Wereldprijs jullie gebracht?

“Niet alleen het winnen, maar ook het traject zelf heeft ons veel gebracht. We begonnen met 100 ondernemers en tijdens de presentaties, workshops en pitches leer je veel mensen kennen. Een aantal mensen die ik tijdens het traject heb ontmoet, hebben ons geholpen toen we daadwerkelijk ons bedrijf opstartten.

Dit vind je vast ook interessant: Het duurzame bedrijf LanaLuna maakt wasbaar maandverband: ‘Ik vond wegwerp maandverband onfris’

Niet alleen aan het netwerk, maar ook aan het sparren met andere ondernemers heb ik veel gehad. Op de eerste dag ontmoette ik Melvin en Jasper van Seepje en had ik 1000 vragen. Nu zie ik ze nog steeds.”

Heb je een tip voor anderen die met een goed idee rondlopen?

“Schrijf je in voor de ASN Bank Wereldprijs natuurlijk! Ik geloof er heel erg in dat je je idee moet delen met andere mensen. In zo’n traject wordt je scherper, door de kritische vragen en de ideeën van mensen die er niet elke dag mee bezig zijn. Je moet gechallenged worden om zo tot een beter product te komen.”

Ook meedoen met de ASN Bank Wereldprijs?

Heb jij een slim idee voor een betere wereld? Meld je dan voor 17 september 17:00 uur aan voor de ASN Bank Wereldprijs. Tijdens het traject krijg je training, coaching, publiciteit én maak je kans op een deel van de prijzenpot van 55.000 euro.

Meer bewuste ondernemers?

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Mariah verkoopt met Yoni maandverband en tampons zonder chemicaliën of plastic – en met succes
Sluiten