Yoga-oefeningen die elke hardloper zou moeten doen

Iedereen die af en toe hardloopt, weet dat het belangrijk is om na een rondje je spieren voldoende te stretchen. Als je dat niet doet, dan kan dat leiden tot pijnlijke en verzuurde spieren. En in plaats van snel-snel een paar stretches te doen bij thuiskomst, kun je er net zo goed een heerlijk self-care moment van maken onder de vorm van deze yoga-oefening, vinden we.

Deze yoga-oefening is speciaal voor hardlopers!

Voordelen van yoga

Even een recap: er is veel onderzoek gedaan naar yoga en de gezondheidsvoordelen ervan. Zo is het wetenschappelijk bewezen dat yoga goed is voor je fysieke en mentale gezondheid! Yoga kan je ook helpen om in balans te blijven. Eén uurtje per week heeft al effect.

Dat komt omdat je tijdens yoga alle aandacht naar jezelf, je lichaam en je geest richt. Door de bewegingen en houdingen leer je je lichaam beter kennen en ernaar te luisteren. Zo leer je de grenzen van je lichaam kennen.

Lees ook: Waarom yoga onmisbaar is in deze tijd (en waarom het de laatste tijd zo populair geworden is)

Er bestaan natuurlijk oneindig veel yogaoefeningen: van een actieve sequentie om energie te krijgen tot een rustig yin-yoga voor het slapen.

Zo bestaat er bijvoorbeeld ook yoga om je uit een slecht humeur te halen, yoga om je immuunsysteem te verbeteren of yogaposes voor een betere nachtrust. Dit keer beschrijven we een yoga-oefening speciaal voor alle hardlopers.

Yoga-oefening voor hardlopers

Deze yoga-oefening bestaat uit 6 yoga-poses die stijve spieren helpen ontspannen.

Hou elk van deze oefeningen gedurende 5 ademhalingen aan en doe dit telkens voor beide kanten van het lichaam.

1. Downward facing dog

Downward facing dog is een geweldige pose om de achterzijde van de benen te stretchen. Met deze pose ‘verleng’ je als het ware de bilspieren, de hamstrings en de kuiten. Tip: probeer je hielen zo goed mogelijk (maar wel met voorzichtigheid) in de grond te duwen voor een maximaal effect.

Lees ook: Karaokeyoga: meezingen tijdens de downward facing dog

2. Reverse warrior

Ga vanuit downward facing dog naar reverse warior. Deze pose helpt om een sterke basis in de benen te vormen. Daarnaast zorgt de pose ook voor extra stretch in het zijlichaam, het bovenlichaam en de schuine (buik)spieren.

View this post on Instagram

MAKE SPACE FOR THE LIFE YOU WANT TO HAVE ✨ . From the previous days we encouraged you to be more introspective, to forgive and to let go of what does not serve you anymore. When you let go, you create space for something better. 🌿 . So now it’s time to make room in your heart and mind for new beginnings! Allow yourself for that because you deserve it. ✨ . Day 4 of #BeAwakeForSpring is Warrior Pose to inspire you to be the warrior of your own life. Take control of your life and be the change you want to see. 💪 . #openyourheart #newbeginnings #beawarrior #istayhome #stayactive ______ 🌱 Hosts: @ashtangi_ali @indirajoga @sarahuactive @yogawithina @zgung . 🌷 Sponsors: @aloyoga @alomoves . 🐣 Pose list: Day 1: Forward fold – look inside you ✔️ Day 2: Any twist – release everything that doesn’t serve you ✔️ Day 3: Wheel pose – forgive something that you hold on for too long (yourself or someone) ✔️ Day 4: Warrior – make space for new things, new beginnings ✔️ Day 5: Matsyasana or Supta Virasana – Open your heart for positive things and people Day 6: Lunge – Be fierce and strong to fight any negativity that comes my way Day 7: Flamingo pose – Find balance and power to stand alone Day 8: Padmasana – Find peace and hear your inner voice Day 9: Any inversion – see things from a different perspective Day 10: Any arm balance – be unique and follow your dreams

A post shared by Sara Hu | Fisio, Yoga, Pilates (@sarahuactive) on

3. Runner’s Lunge

Beweeg je lichaam vervolgens naar een runner’s lunge. Dit zorgt ervoor dat je heupspieren kunnen stretchen, iets wat tijdens stretchoefeningen vaak wordt vergeten. Toch is het enorm belangrijk om de heupspieren voldoende aandacht te geven, als je dit niet doet kan dit immers leiden tot lage rugpijn.

4. Standing Single-Leg Forward Bend

Vanuit runner’s lunge kan je nu makkelijk bewegen naar een standing single leg forward bend (door je benen te strekken en je handen langs beide kanten van je voorste voet te plaatsen). Deze pose geeft de hamstrings (spieren die bij iedereen, maar vooral bij hardlopers erg stijf kunnen zijn) een diepe stretch.

5. Bow pose

Maak vervolgens de overgang naar Bow Pose (door op je buik te gaan liggen en je borst en benen van de grond te liften. Je voeten pak je vast met je handen). Bow Pose opent de volledige voorzijde van je lichaam en maakt je rug flexibeler.

View this post on Instagram

🏹 BOW POSE 🏹 improves shoulder and spine mobility. 〰 🚩 Don't forget to save for later. You can practice it at any time. 〰 💡MY ADVICE warm up properly, start stretching! 〰 We should never feel pain, so if you experience pain especially in your lower back, take a step back. It can be quite difficult for complete beginners. Start with simple positions before entering the bow position. 〰️ _____________________________________ 🇨🇿CZ POZICE LUKU zlepšuje pohyblivost ramen a páteře. 〰 Nezapomeňte uložit na později. Ať si jí můžete kdykoliv zacvičit. 👇 Moje rada: pořádně se zahřát, začít s protahováním! 〰 Nikdy bychom neměli cítit bolest, takže pokud zažíváte bolesti speciálně v dolní části zad, udělejte krok zpět. Pro úplné začátečníky může být poměrně obtížná. Začněte s jednoduchými pozicemi, než vstoupíte do pozice luku. • • • • • #bowpose #dhanurasana #backbends #howtoyogapose #howtopracticeyoga #howtoyoga #yogatutorial #yogatutorials #yogatips #yogatip #yogahowto #yoga_day_every #flexibleyogis #flexibilitytraining #yogaselfpractice #inflexibleyogis

A post shared by Yoga Beginner (@storyof.jane) on

6. Pigeon

De laatste pose in deze reeks is de pigeon pose, die zorgt voor de ultieme opening van de heupspieren. Dit helpt om rugpijn en heupklachten te verlichten, maar zorgt ook voor een emotionele vrijlating.

Wedden dat je je na een rondje hardlopen en deze yoga-oefeningen als herboren voelt? Je spieren zullen je achteraf heel dankbaar zijn.

Meer over beweging?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Yoga-oefeningen die elke hardloper zou moeten doen
Sluiten