Tijd tussen workouts: dit is de beste hoeveelheid om fit te blijven

Balance is key

Veel websites en magazines vertellen je dat je veel moet sporten, liefst zo vaak mogelijk. Misschien niet eens om af te vallen, maar gewoon om fit te blijven en je goed te voelen. En als je niet van sporten houdt, doe het dan alsnog. Wij doen het even iets anders en vertellen je dat je juist níet te veel moet sporten. Want wist je dat dat ook nadelige effecten kan hebben? Daarom hierbij het perfecte excuus voor een bankhangavond zonder je schuldig te voelen.

Net als voor elk ander aspect van het leven, geldt ook voor sporten dat je een goede balans moet behouden. Je lichaam kan het niet aan om elke dag afgebeuld te worden in hippe sportleggings, net als je lichaam het niet aankan om veel te veel of veel te weinig te eten, of te veel te werken. Alleen als je je work-outs afwisselt met genoeg rust kun je energie- én humeurpieken beleven.

Minstens een dag

Hoe lang je dan rust moet houden? De meeste experts raden aan om minstens een dag pauze te nemen tussen work-outs in, zo ook fitnesstrainer Joe Pepe tegen Mind Body Green. Soms kun je een rustdag overslaan en twee dagen achter elkaar sporten, maar doe dat niet te vaak en doe het zeker niet langer achter elkaar. Waarom? Het zit ongeveer zo: sporten is technisch gezien een uitputting van je spierweefsel. Om daarvan te herstellen, hebben je spieren rust nodig vóór ze er sterker van kunnen worden.

Klinkt misschien een beetje onlogisch, omdat je juist meer spieren hoort te krijgen van sporten, maar dat gebeurt dus alleen als je ze niet overbelast. Echt extreme inspanning is trouwens ook een aanslag op je zenuwstelsel. Dat kan een vorm van uitputting genaamd central nervous system fatigue veroorzaken, en dat kan weer een effect hebben op het functioneren van je spierfuncties. Kortom: een heleboel neurochemische veranderingen in je lichaam die je eigenlijk wilt voorkomen.

De magische remslaap

Het herstellen van sporten gebeurt onder andere in je slaap. Specifieker tijdens je remslaap, de droomfase in je slaap waarin je spieren volledig ontspannen zijn. In die fase schijnt je lichaam – onder andere organen, botten en spierweefsel – te kunnen herstellen. Slaap heeft daarmee invloed op je lichamelijke welzijn.

Ook de professionals zorgen voor genoeg rust: blogger Jessica van Eat Run Love vertelt bijvoorbeeld tegen Women’s Health dat topsporters trainen volgens een principe dat ze ‘periodisering’ noemen. De eerste periode bouwen ze intensief op naar een wedstrijd toe, daarna nemen ze hun rust en trainen ze minder hard. Ook benadrukt Jessica dat het belangrijk is om te variëren in de intensiteit en het soort work-out dat je doet.

Houd er wel rekening mee dat je niet té lang wacht met weer beginnen; hoewel het prima is om af en toe een weekje vrij te nemen, nemen op een gegeven moment je spiermassa en spierkracht af. Bovendien is sporten ook psychisch heel goed voor je. Zo zorgt het voor het vrijkomen van ‘blije stoffen’ als serotine en dopamine. Dus we zeggen het nog maar een keer: balans is dé sleutel.

Meer Bedrock

Hoe snel ben je out of shape door een sportpauze?