Zo pas je je work-out aan aan het seizoen (sporten is leuker in de zomer)

Trek de skeelers maar uit de kast!

Goed, we begrijpen dat je er ‘s winters vrij weinig zin in hebt om je hardloopschoenen aan te trekken en met gevaar voor eigen leven een rondje te gaan rennen (stel je voor dat je doodvriest!). In plaats daarvan ga je maar richting sportschool om je te begeven tussen een heleboel zwetende lichamen in een bedompte ruimte.

Maar nu de graspollen weer ronddwarrelen alsof het een lieve lust is, hoeft dat toch zeker niet meer? Nope: de zomer biedt eindeloze mogelijkheden voor buitenactiviteiten. Niet alleen fijn om je routine (lees: sleur) te doorbreken, maar je kunt toch ook nét dat ijsje meer eten.

Skeeleren

Nederlands zijn schaatsliefhebbers, maar daar hebben we wel ijs voor nodig. En tja, dat hebben we nou eenmaal niet altijd – zelfs de indoor ijsbanen zijn niet het hele jaar door geopend (en dat zou ook veel te veel energie kosten). Skeeleren kan echter het hele jaar door, en is alleen nog maar leuker in de zomer. Skeeleren is niet alleen goed als cardio-oefening, maar je traint er ook nog eens je beenspieren mee.

Wandelen

Wist je dat wandelen eigenlijk een heel goede work-out is? Zowel bij het wandelen als bij het hardlopen ga je namelijk pas na ongeveer een halfuur daadwerkelijk vet verbranden. Dikke kans dat je dan al klaar bent met hardlopen, maar een uurtje of meer door het bos lopen is gemakkelijk te doen. Bonuspunten: je ziet veel meer van de omgeving én raakt niet helemaal uitgeput en bezweet.

Dit vind je vast ook leuk: Meditatie kan je beter maken in sporten (ja, echt).

 

Bootcamps

Je kent het vast wel: lig je languit de picknicken in een parkje, wordt de rust ineens verstoord door een hele groep energieke millennials in kleurrijke trainingspakken. Jup: het bootcamp-seizoen is weer begonnen. En hoewel bootcamps behoorlijk heftig zijn, zijn ze wel heel effectief, omdat ze bijvoorbeeld zowel uit cardio- als uit fitnessoefeningen bestaan. Daarnaast is het heel leuk om in een groep te sporten! Veel sportscholen bieden wel bootcamps aan in de zomer.

Trampolinespringen

Hebben je ouders nog een trampoline in de tuin staan van vroeger? Ook dat is stiekem een heel goede work-out: je verbrandt zo’n 8,3 calorieën per minuut. O, en wat dacht je van springtouwen? Zulke ‘kinderactiviteiten’ zijn lang niet alleen voor kinderen.

Work-out in de speeltuin

Oké oké, misschien niet die speeltuin-met-leeuwenglijbaan aan het einde van de straat, maar op veel plekken (bijvoorbeeld in bossen) staan wel rekken die ook prima als trainingsapparaat kunnen dienen. Oefen wat pull-ups aan zo’n klimrek of test even uit of je je turnoefeningen van vroeger nog kent. Ja, mag je daarna toch óók nog even van de glijbaan.