Winterdip voorkomen: tips tegen de winter blues tijdens de donkere dagen

Rosa Bertram 1 okt 2018 Mind

Een winterdip, winter blues of zelfs een winterdepressie, de één heeft er meer last van de ander, maar we kennen (bijna) allemaal het sombere gevoel. De lange zomeravonden worden langzaamaan korter en de temperaturen dalen. Toch kan je een winterdip (of erger: depressie) voorkomen met deze tips.

Je sluit je het liefst op in je kamer met een hele dikke trui aan, Netflix erbij en eten laten bezorgen. Eigenlijk heb je geen zin om iemand te zien of überhaupt iets te doen. Klinkt dat je bekend in de oren? Een winterdip kan je dus voorkomen, of in elk geval, een stuk minder vervelend maken.

Zo krijg je een winterdip

Een winterdip ontstaat vaak doordat de dagen korter worden en er minder daglicht is. Dat betekent dat je dus minder vitamine D binnenkrijgt. Nederland ligt namelijk nét te noordelijk om in de winter vitamine D te ontvangen. Ook de kou kan voor depressieve gevoelens zorgen. Als zo’n winterdip langere tijd aanhoudt, kan het zelfs overgaan op een heuse winterdepressie.

Een winterdip, wat is dat eigenlijk – en kun je er iets tegen doen?

En een winterdip- of despressie willen we natuurlijk niet. Bereid je daarom goed voor op de donkere (en stiekem soms ook best gezellige dagen) met deze tips.

Een winterdip voorkomen

  • Omdat een winterdip bijna altijd te maken heeft met een gebrek van vitamine D (wat we normaal gesproken uit daglicht halen) kan je een beetje cheaten: schaf een energielamp aan! Philips heeft een speciale energielamp die met zijn blauwe licht daglicht nabootst. Die kan je in de hoek van de kamer zetten, op je bureau of in je slaapkamer. Voor het échte daglicht kan je natuurlijk ook een tripje maken naar de zon.
  • Vitamine D kan je ook in pilvorm krijgen. Bereid je dus goed voor en zorg dat je genoeg vitamine D in huis hebt. Ook vind je vitamine D in voeding als: forel, zalm, makreel, ei en zuivelproducten. Zoek de recepten alvast uit! Ben je veganistisch? Bereid je dan extra goed voor en zorg dat je genoeg vitamine D-pillen in huis hebt.
  • Wees actief. Door te bewegen, sporten of in elk geval fysieke inspanningen te leveren, maakt je lichaam het stofje endorfine aan. Daar word je blij van. Daarnaast is het ook een goede manier om je gedachten even op iets anders te zetten. Bewegen stimuleert ook een goede bloedsomloop. Triple score dus!
  • Ga creatief aan de slag. Als je je sombere gedachten wilt verzetten, ga dan op zoek naar praktische bezigheden. Altijd al willen leren tekenen, knutselen of naaien? This is your time! 
  • Verwen jezelf extra tijdens de winter. Als je je fysiek goed voelt, voel je je automatisch mentaal óók beter. Verzorg je huid en haar of verwen jezelf met een hot yoga-abonnement, ga naar de spa en doe vooral dingen waar jij blij van wordt.

Dit vind je misschien ook interessant: Wat vitamine D kan betekenen voor je winterdip

Een winterdip kan onschuldig klinken, vooral als je je maar even down voelt. Maar mocht je nou langere tijd kampen met extreme vermoeidheid, een slecht humeur en sombere gedachten, kan je altijd de huisarts raadplegen. De kans is aanwezig dat je in een heuse winterdepressie terecht raakt. Hier zijn gelukkig oplossingen voor, zoals lichttherapie.

Meer lezen over een winterdip?

Reageer op artikel:
Winterdip voorkomen: tips tegen de winter blues tijdens de donkere dagen
Sluiten