Versla je winterdip met deze 8 winterdip tips!

Het begin van het einde van de zomer is hier. Misschien merk je het wel: elke dag is het 2 minuten eerder donker. Winter is coming. Dat betekent: donkere dagen en kou. Klinkt deprimerend allemaal, hè? Vandaar dat je in een dip terecht kan komen. Maar met deze winterdip tips sleep jij jezelf erdoorheen!

We houden van de winter, want: schaatsen, sneeuw en lekker de hele dag onder een dekentje met chocolademelk films kijken. En als we kerstliedjes horen, krijgen we al helemaal zin in die magische en romantische sferen rond kerst en oud & nieuw. Maar als deze tijd echt aanbreekt, klimmen we gauw van onze roze wolk af.

Winterdip: hoe kom je er vanaf?

In het donker vertrekken én in het donker weer thuiskomen is de realiteit. Daarnaast helpen die 3 truien onder je dikke winterjas ook niet mee om je goed te voelen. We missen het zonnetje, voelen ons vermoeid en kunnen eindeloos slapen. We hebben meer honger en voelen ons somber. Kortom: een winterdip dus. Gelukkig hebben wij goede tips om het te verslaan!

8 winterdip tips:

1. Wees actief

Als je een winterdip hebt, heb je waarschijnlijk nergens zin in. Je wilt thuis blijven en in bed liggen. Maar de truc is om dit niét te doen. Ga juist dat avondje uit als je geen zin hebt en maak zin. Het helpt ook om een dagprogramma voor jezelf op te stellen met dingen die jij leuk vindt. Je voelt je gegarandeerd beter!

2. Gebruik licht

Dat we zon- en daglicht tekort komen in de winter moge duidelijk zijn. Zorg daarom zelf voor goede lampen in huis waarmee je het daglicht zo goed mogelijk na kan bootsen. Dit geeft al een minder donker gevoel.

3. Let’s go outside! 

Buiten is het koud, dus blijven we liever binnen. Maar waarom eigenlijk? Tegen kou kan je je prima kleden. Ga daarom vaker naar buiten – het liefst overdag voor dat zeldzame daglicht natuurlijk – en loop een rondje of ga hardlopen. Als je dit dagelijks doet, merk je zeker verschil.

Ook interessant: Wat vitamine d kan betekenen voor je winterdip

4. Ga sporten

Een avondje op de bank onder dat zachte fleece dekentje met een zak chips klinkt als een goed idee. Maar niet als dat al de derde keer is deze week (oeps). Zorg ervoor dat je genoeg sport, óók (en misschien wel juist) als je geen zin hebt. Als je eenmaal bezig bent met sporten, ben je vaak toch heel blij dat je gegaan bent en daarna krijg je een gevoel van tevredenheid. En de belangrijkste bijkomstigheid: je krijgt veel meer energie.

5. Let op je voeding

Naast chips is ook chocola iets waar we ons maar al te graag aan vergrijpen in de winter. Toch is het goed om te letten op wat je eet. Suikers geven voor korte tijd energie, maar daarna voel je je niet veel beter. Probeer daarom zoveel mogelijk groente en fruit te eten, want van al die vitamientjes krijg je wél energie.

6. Blijf sociaal contact houden

Door je winterdip heb je waarschijnlijk minder zin in sociale contacten. Je voelt je somber en bent liever alleen. Toch kan je dit gevoel maar beter negeren en je juist onder de mensen bevinden. Ga leuke dingen doen met vrienden, maak een praatje met (onbekende) mensen in de trein en vermijd sociale gelegenheden niét. Na een gezellig gesprek ben je vaak een stuk vrolijker!

7. Blijf positief

Is het koud, regenachtig, mis je de trein en zit eigenlijk gewoon alles tegen? Je kan hiervan balen, maar laat het gewoon over je heen komen. Er komen (gelukkig!) nog veel meer dagen die vast een stuk beter zijn. Probeer ook je gedachten om te leiden. Denk niet: “ik haat deze kou”, maar verander het in iets positiefs, zoals: “De kou is niet fijn, maar het is beter dan regen”. Je hebt zoveel meer invloed op je mentale gesteldheid door positief te denken dan je weet!

8. Ritme

Deze mag natuurlijk niet ontbreken in dit winterdip tips rijtje. Zorg voor vaste tijden om te slapen en op te staan. Ritme hebben is heel belangrijk om je goed te voelen! Daarnaast wen je zo ook meer aan de winter.

Je winterdip verslaan? Het klinkt simpel: blijf sporten, eet gezond en slaap voldoende. Kortom: zorg goed voor jezelf. En vergeet niet om naar sociale gelegenheden te gaan. Het is zonde als je dat leuke kerstfeestje – waar je al sinds de zomer naar uitkijkt – mist omdat je liever in bed ligt. Hup, gaan en geniet!

Heb je meer vragen of hulp nodig bij een (winter)depressie? Neem dan bijvoorbeeld contact op met MIND Korrelatie, het landelijke steunpunt voor maatschappelijke problemen.

De winterdip verslaan

Reageer op artikel:
Versla je winterdip met deze 8 winterdip tips!
Sluiten