Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem

Mensen en maatschappijen veranderen onder invloed van digitale technologie. Wij ontwerpen en programmeren nieuwe digitale technologie en vervolgens verandert die technologie ons. Dat klinkt misschien een beetje abstract maar bedenk maar eens hoe jouw smartphone jou verandert heeft. Best wel veel, toch? Daarom is het hartstikke belangrijk om goed na te denken over je relatie met technologie en wat je van technologie verwacht. Het helpt dan om goede vragen te stellen. Vragen zoals: waarom wil ik altijd winnen van mijn navigatiesysteem?

Iets waar je misschien nooit over nadenkt, maar hoogstwaarschijnlijk wél aan de orde is. Hoe zit dat?

Mijn navigatiesysteem is een spelletje

Als mijn navigatiesysteem voorspelt dat ik om 17.23u thuis ben, dan denk ik onmiddellijk: dát zullen we nog weleens zien! Ik streef dan fanatiek naar uiterlijk 17.21u. Ik neem zelfs risico’s. Totaal irrationeel en onverantwoordelijk. Maar ik moet en ik zal winnen.

Herkenbaar?

Ik ben in iedere geval niet de enige. Ik heb vrienden die er een hele studie van hebben gemaakt. Hardrijden op de snelweg heeft weinig zin, betogen zij. Winst haal je in de bebouwde kom, of beter nog, tachtig rijden in een woonwijk. Scheelt minuten!

Het is waarschijnlijk nooit de bedoeling geweest, maar navigatiesystemen voegen een spelelement toe aan autorijden. Er wordt iets gemeten. Er is een score, dus er valt te winnen. Simpel.

Vind je vast ook interessant: Dit is waarom je fietsen (en schrijven) nooit verleert

Social media speelt hetzelfde spelletje 

Vertaal dat nu eens naar social media. Daar worden pas écht scores bijgehouden. Volgers, likes, retweets, reacties, views en ga zo maar door. En dat is wél bewust zo ontworpen. Aandacht op social media is een competitie. Een spelletje. En dus verslavend.

Dat heeft zo zijn nadelen. Ten eerste is het speelbord kwantitatief opgezet. De scores meten niet hoeveel mensen je écht geraakt hebt met je bericht, alleen maar hoeveel mensen het gezien hebben. Of gedeeld. Of geliket. Of whatever. Kwantiteit in plaats van kwaliteit.

Must see: The Social Dilemma op Netflix brengt de waarheid achter social media aan het licht

Ten tweede kun je niet winnen. Een oude wijsheid luidt: wanneer je je leven organiseert rondom geld, heb je nooit genoeg geld. Hetzelfde geldt voor aandacht.

Instagram zonder likes

Instagram experimenteert al een tijdje met het weghalen van likes. Ze kunnen misschien wat leren van Benjamin Grosser. Deze kunstenaar bouwde een plug-in die alle getallen op sociale media weghaalt. ‘People Like This’, zo was zijn redenatie, klinkt een stuk sympathieker dan ‘3 People Like This.’

Het leek een goed idee: social-media-zonder-stress. Maar gebruikers vonden het niks. Immers, wat is het nut van een spelletje als niemand de score bijhoudt?

Een paradijs voor nerds

Is het toevallig dat navigatiesystemen en social media op een spelletje lijken? Waarschijnlijk niet. Ze zijn immers ontworpen door jonge, blanke techneuten en die houden van spelletjes.

De belangrijkste technologische ontwikkelingen van de laatste 30 jaar zijn bijna allemaal bedacht door jonge, blanke techneuten. Het internet. Het web. E-mail. WhatsApp. De iPhone. Google. Uber. Windows. Facebook. Instagram. Spotify. Twitter.

Ook interessant: De nadelen van technologie: je telefoonverslaving en hoe die je productiviteit naar beneden haalt

Allemaal bedacht door nerds die met technologie hun problemen oplosten. Niet praten, maar tekstberichten. Niet zweten, maar gamen. Niet winkelen, maar klikken. Geen kwaliteit maar kwantiteit. Niet daten, maar swipen. Laten we eerlijk zijn, Tinder is echt niet bedacht door jongens die het goed deden in de kroeg.

Deze jonge, blanke techneuten schiepen een paradijs voor nerds. Daarmee hebben ze ons ook veranderd.

Vragen, vragen, vragen 

Technologie verandert ons en verandert onze maatschappij. Daarom is het zo belangrijk om goed na te denken over onze relatie met technologie. De beste manier om dat te doen is door het stellen van vragen.

Vragen als: waarom wil je winnen van je navigatiesysteem? Maakt buienradar ons leven beter? Is buienradar wel te vertrouwen? Spelen wij Fortnite of speelt Fortnite met ons? Ben je een robot? Zijn algoritmes goed in voorspellen of zijn wij voorspelbaar? Zijn slimme apparaten wel zo slim? Stimuleren platformen delen of  beoordelen? Maakt de buurt-app de buurt écht veiliger? Waarom lijken mij selfies niet op mij? Bepaalt mijn Fitbit hoe vaak ik seks heb? En ga zo maar door.

Ik adviseer je om vragen te blijven stellen. Om echt na te denken over wat jij verwacht van technologie en hou jij je tot technologie wilt verhouden. Immers, de antwoorden op dit soort vragen helpen je om na te denken over de belangrijkste vraag van allemaal. Maakt technologie jouw leven beter? En wat is dat dan? Beter?

In Rens van der Vorsts nieuwste boek Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem (juli 2020) behandelt hij de 100 belangrijkste technologische vragen van deze tijd. Elke vraag wordt beantwoord op twee pagina’s. Ideaal voor mensen die na willen denken over hun relatie met hedendaagse technologie. Ideaal voor iedereen die eerst wil lachen en dan wil nadenken. Ideaal voor op de WC.   

Meer Bedrock vibes?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem
Sluiten