Gezocht: (mode)wereldverbeteraars! Win een Global Change Award

Bedrock approved #50: producten en to do’s getipt door de redactie

Elke week selecteert de Bedrock-redactie de mooiste nieuwe locaties, meest interessante to do’s en fijnste producten. Allemaal Bedrock Approved. Vandaag: word een held op sokken, nieuwe plantaardige drinks, een wedstrijd voor de mode-industrie en de nieuwe hal van Amsterdam Centraal.

Word een held op sokken

Iets goeds doen voor je medemens door sokken te kopen? Jup, dat kan. Voor de tweede keer lanceert Alzheimer SOCKS namelijk een collectie bijzondere sokken, dit keer ontworpen door het Nederlandse duo Spijkers en Spijkers. Met de aankoop steun je niet alleen onderzoek naar Alzheimer – de winst gaat volledig naar het VUmc Alzheimercentrum – maar maak je de ziekte van Alzheimer ook beter bespreekbaar. Wist je dat 1 op de 5 mensen dement wordt?

Dit jaar wordt er zelfs een speciaal kinderboek bij gelanceerd: ‘Borre en de sokken van oma’. Ook zijn er kindermaten beschikbaar. Eén ‘paar’ sokken bestaat uit twee verschillende exemplaren, die ‘de verwarring waar mensen met alzheimer of een andere vorm van dementie dagelijks mee te maken hebben, symboliseren’. Je koopt de sokken voor €6,99 – dat kan op de site, maar ook bij meerdere Jumbo-winkels, Jeans Centre en via Sodexo.

Cashewdrink? Jazeker

Ben je je rijstwafels met pindakaas wel een beetje zat? Geen nood: het merk Rude Health (betekenis: ‘up for life and bursting with energy‘) komt met een hele rits nieuwe producten. Wat dacht je van boekweit-zwartebonencrackers, of de variant met kikkererwten en linzen? Naast vegan ook glutenvrij; gezonder wordt het bijna niet. Daarnaast lanceerden ze drie nieuwe plantaardige ‘drinks’: Brown Rice, Ultimate Almond en Cashew. Lijkt ons top voor chocolademelk in de winter – of in combinatie met de nieuwe Cocos en Chia-granola.

Het merk gebruikt alleen natuurlijke ingrediënten: geen verdikkingsmiddelen, geraffineerde suikers ‘of andere rotzooi’ dus. Je vindt Rude Health onder andere bij Albert Heijn, Marqt en Holland & Barret. Recepten met de producten vind je trouwens op hun site – zei iemand chocoladekoekjes?

Een afvalvrije mode-industrie

Sinds ik weet hoeveel water er wordt gebruikt voor één kledingstuk – en wat er nog meer misgaat in die branche – doet mijn hart een klein beetje pijn bij elke shoplog die ik zie. Duurzaam? Dat is de mode-industrie nog lang niet.

Dat weet de H&M Foundation ook. Daarom lanceerden ze voor de derde keer de Global Change Award, een innovatiewedstrijd voor de mode. Iedereen die een idee heeft dat een bijdrage kan leveren aan een duurzamere mode-industrie, mag dat idee pitchen. Uiteindelijk wordt er 1 miljoen euro verdeeld onder de beste ideeën. De voorselectie wordt gemaakt door deskundigen, maar de verdeling van het geld wordt bepaald door het publiek. Je kunt je idee insturen tot 31 oktober op globalchangeaward.com. Tijdens vorige edities wonnen er ook Nederlandse inzendingen, dus kans maak je zeker!

Van pop-upstore naar pop-upstore hoppen

Voor veel mensen is Amsterdam Centraal een beetje een doolhof, maar als je het eenmaal kent, valt dat best mee. Tussen de linker- en de middelste hal zit bijvoorbeeld de IJpassage, met onder andere een Lush en een Sissy Boy. En tussen de middelste en de rechterhal vind je sinds kort de Amstelpassage, ‘bewoond’ door Lil’Amsterdam. Een paar weken geleden was dat de place to be voor de Bedrock-boekpresentatie, maar in het gewone leven is Lil’Amsterdam een hippe winkelhal (of ‘de huiskamer van Nederland’,  zoals ze het zelf zeggen) waar allemaal pop-upstores zijn gehuisvest. Sommige een maand of drie, andere een heel jaar.

Zo vind je er kleine vestigingen van NAÏF, Treatwell, Let it grow en zestien andere ondernemers. Vaak zijn het creatieve bedrijven die nog bezig zijn met het laten groeien van hun idee, maar al wel behoefte hebben aan een fysieke locatie. Ook is er ruimte om gewoon te zitten en wat te drinken. Deze samenwerking tussen PUP creative agency en NS heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen! De hal is elke dag tussen 11:00 en 20:00 uur geopend. Je kunt er een bezoekje aan brengen als je op je trein moet wachten, maar als je niet uitkijkt, heb je die zo gemist.

Meer Bedrock

Hier wil je bij zijn: een Climate Comedy Night.