Wie aandachtig leeft, kan het beste uit zichzelf halen

Werken met ‘volle aandacht’ kan je succesvoller maken

Eigenlijk ben ik heel tevreden met hoe mijn leven op dit moment is. Ik heb inspirerend werk, lieve mensen om mij heen en genoeg leuke uitstapjes. Stuk voor stuk externe factoren. Maar welke interne factoren zorgen ervoor dat ik me zo voel? Het InSync initiatief van Activia heeft me aan het denken gezet. Het initiatief houdt zich onder anderen bezig met de vraag wat vrouwen tegenhoudt volop te leven. Wat betekent dat voor mij? Wat doe ik om écht het beste uit mezelf te halen? Ik kwam uit bij aandacht. Dat is mijn sleutel tot succes.

Ergens je aandacht bijhouden is niet altijd even makkelijk. We hebben nu eenmaal veel te doen en doen dat het liefst zo snel mogelijk. Bij mij is dat niet anders. Mijn dagen zijn gevuld met werk, afspraken, sportsessies, etentjes en nog veel meer. Sommige dingen doe ik nog op de automatische piloot (zoals douchen, ontbijten, omkleden), maar steeds vaker probeer ik de dingen met meer aandacht te doen.

Met volle aandacht iets doen kan een groot verschil uitmaken in je gevoel van evenwicht en harmonie in het dagelijks leven. Door met aandacht iets te doen, leef je meer in het hier en nu. En het fijne is; hierdoor heb je meer oog voor de belangrijke dingen in het leven.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Sleutel tot succes

Om het beste uit mezelf te halen probeer ik mijn werkzaamheden met volle aandacht te doen. En dat voelt goed. Dit zijn de benefits die ik ervaar als ik met volle aandacht werk.

  • Ik ben effectiever. Als ik met meerdere taken tegelijkertijd bezig ben doe ik van alles een beetje en dat schiet niet op. Wanneer ik me volledig stort op een taak, krijg ik de klus sneller geklaard.
  • Ik word er kalmer van. Wanneer ik met volle aandacht aan taken werk die écht moeten gebeuren rond ik ze sneller (en beter) af, en dat geeft rust in mijn hoofd. Ik ben niet langer continu bezig met alles wat er nog moet gebeuren. Het hier en nu, dat is wat er toe doet.
  • Het geeft me een gevoel van vrijheid. Door te focussen op belangrijke taken kan ik onbelangrijke taken loslaten.
  • Het maakt me tevreden. Als ik dingen heb afgerond en van mijn to-do-lijstje kan afstrepen heb ik echt het gevoel dat ik iets heb bereikt.
  • Het maakt mijn ‘innerlijke criticus’ milder. Soms hoor ik nog wel eens dat stemmetje in mijn hoofd dat mijn zelfvertrouwen in de weg staat: ‘je werkt niet snel genoeg’ of ‘je bent vandaag echt niet goed bezig’. Maar als ik met volle aandacht werk merk ik dat ik wél in staat bent om dingen voor elkaar te krijgen. Laat je dus vooral niet belemmeren door negatieve gedachten.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

[source id=”attachment_20119″ align=”center”][/source]

Leren stoppen

Wil je graag leren hoe je dingen met ‘volle aandacht’ kan doen? Mindfulness trainer Viktoria Susovits heeft hiervoor een goede oefening. “Wat in mij opkomt is een erg simpele, maar effectieve oefening die ik ‘de pauze’ noem. Dit is een oefening met als doel om het automatische te doorbreken, om onze dagelijkse doe-modus – de automatische piloot – te onderbreken.

Wat je doet is heel simpel; eerst stoppen met wat je aan het doen bent. Je stopt met het schrijven van een mail, met afwassen, tv-kijken, koken. Je stopt even helemaal en je maakt weer contact met het huidige moment. Je stelt jezelf hier de vraag: wat gaat er nu op dit moment in mij om? Hoe voel ik me op dit moment? Of, hoe gaat het op dit moment met mij? Het gaat hier om het opmerken wat er op dit moment aanwezig is, contact maken met wat er nu is. En nadat je daar aandacht aan hebt gegeven pak je weer op waar je mee bezig was. Heel simpel. Zo kun je in het dagelijks leven de dingen met meer aandacht doen.

Tip: zet een ‘mindfulness alarm’ (bijvoorbeeld op je telefoon) om je te helpen herinneren pauze te nemen.

Meer compassie en een betere focus

Ook vroegen we Viktoria naar de positieve resultaten van iets met aandacht doen. “Als je mindful bent en de dingen met aandacht doet, dan heeft dat een positief effect op veel dingen. Je kunt meer compassie hebben naar jezelf op het moment dat je het ook echt nodig hebt. Daarnaast word je focus beter, dus je concentratie. Je laat je minder snel afleiden door social media, je telefoon of die collega die steeds aandacht wil. Je bent je bewust van wat er gebeurt en kan daardoor bewust kiezen om dingen te laten (even Facebooken) of juist te doen (die collega even vragen of het straks kan, zodat je je mail rustig kan afmaken)”.

InSync

Door met aandacht iets te doen, merk ik dat ik meer oog heb voor het hier en nu en negatieve gedachten los kan laten. Het helpt me om het beste uit mezelf te halen en InSync te leven.

Wat doe jij om het beste uit jezelf te halen? Deel jouw InSync moment op social media met de hashtag #InSync en inspireer mij en anderen om in zichzelf te geloven.

Meer lezen

Waarom het belangrijk is om met aandacht te eten.