Lily Simpson
Lily Simpson Body 12 februari 2016

Weg met de sappen: zo detox je met echt eten

Als je toe bent aan een detox hoef je niet automatisch naar de sappen te grijpen. Hoewel een juice cleanse op zijn tijd goed kan zijn voor je lichaam, kom je al een heel eind met gezonde voeding. Veel ingrediënten hebben reinigende en ontgiftende eigenschappen. Lily Simspon van The Detox Kitchen deelt haar vijf favoriete detox-ingrediënten met BEDROCK. Bon appetit.

Een sapjeskuur wordt gezien als dé methode om te detoxen. Toch moet je daar maar net voor zijn: niet iedereen vindt het aangenaam om 3 dagen lang enkel en alleen sapjes te drinken. Gelukkig kan je je lichaam ook reinigen met behulp van bepaalde voedingswaarden.

5x detoxen met echt eten

Ga lekker aan de slag met deze ingrediënten en je geeft je lichaam een natuurlijke reiniging.

1. Venkel

Venkel ruikt niet alleen heerlijk, het smaakt ook nog eens verrukkelijk. Het is erg goed voor de spijsvertering en wordt vaak gebruikt tegen krampen en een opgezet gevoel. Het bevat ook kalium, wat goed helpt de hoeveelheid natrium in ons lichaam te verminderen.

Venkel eten in combinatie met muntthee is de perfecte manier om je lichaam van gifstoffen te reinigen en het houdt je maag happy.

2. Bloemkool

Bloemkool bevat veel vitaminen en mineralen en is op verschillende manieren goed voor onze gezondheid. Het is een bron van mangaan, een mineraal die de antioxidanten activeert in je lichaam en helpt bij het absorberen van vitaminen.

Must read: Waarom je altijd een vezelrijk dieet wilt aanhouden

Er zit ook veel vitamine C in bloemkool, wat een fantastische anti-oxidant is en je immuunsysteem een boost geeft. Bloemkool couscous is een perfect alternatief voor rijst, wat bijvoorbeeld een toffe swap is in deze plantaardige bibimbap bowl (een Koreaans gerecht).

3. Pompoen

Een paar honderd gram zorgt al voor 4 keer de dagelijks benodigde hoeveelheid vitamine A, wat zorgt voor een stralende huid en glanzend sterk haar. Vitamine A draagt ook bij aan een goed zicht, vooral in het donker.

Pompoen kun je het beste eten tijdens de koudere maanden. Probeer bijvoorbeeld deze hasselback pompoen met maple syrup, een verwarmend gerecht.

4. Gember

Gember is niet alleen een ontstekingsremmer maar ook heel goed voor het immuunsysteem. Dit zorgt ervoor dat het een goede hulpmiddel is voor het uitspoelen van gifstoffen.

Je kunt gember aan vrijwel alles toevoegen: sappen, thee, pudding en curry’s. Ik ben dol op onze rauwe groenten en gembersalade. Heerlijk voor bij een stukje gegrilde zalm.

5. Bieten

Bieten zitten bomvol vitaminen en mineralen als zink en ijzer. Bieten zijn ideaal voor het afbreken van gifstoffen in het lichaam, omdat ze de lever assisteren in het afbreekproces.

Een biet is ook vezelrijk en ondersteunt de spijsvertering. De biet is rauw of gekookt een heerlijk ingrediënt om te gebruiken.

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrocks Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Weg met de sappen: zo detox je met echt eten
Sluiten