Wat je hartslag zegt over je sportprestaties (en hoe je de juiste frequentie bereikt)

Iedereen die weleens los is gegaan in de sportschool of vaker rondjes rent, weet dat je hartslag omhoog gaat. Soms gaat ‘ie tekeer, en soms niet. Wanneer weet je dat je genoeg doet om het maximale uit je sportsessie te halen? Je hartslag is de nummer één indicator of je op de goede weg bent.

Het is handig dat je goed weet wat een gezonde hartslag is voor jou tijdens het sporten voordat je begint. Je moet uitkijken dat je het niet te bont maakt, maar je wil ook voorkomen dat je te weinig doet. Als eerste is het handig om je hartslag in ruststand te kennen. Een makkelijke manier om dit te meten is met de Samsung Gear Fit2, die een ingebouwde hartslagmeter heeft. Doe ‘m om als je ’s ochtends vroeg nog in bed ligt na een goede nachtrust. Nu kun je zien hoe vaak je hart per minuut klopt terwijl je ontspannen bent.

Betere sportprestaties met een sporthorloge

Sowieso is een sporthorloge als de Samsung Gear Fit2 gebruiken handig als je het maximale uit je sportprestatie wil halen. Waarom? Je kunt dit horloge standalone gebruiken, wat inhoudt dat je kunt hardlopen en trainen terwijl je telefoon thuis ligt. Hoef je je niet druk te maken dat ‘ie uit je handen glipt. Hiernaast kun je luisteren naar muziek én het volgt al je sportactiviteiten. Dus, naast je hartslag (daarover hieronder meer) houdt het ook de route die je loopt en de energie die je verbrandt, bij.

Zo meet je je hartslag

Ok, je hebt je Samsung Gear Fit2 om. Check! Nu is het tijd om uit te rekenen wat voor jou een goede hartslag is. Gemiddelden voor volwassenen zitten tussen 60 – 100 kloppen per minuut, maar dit gemiddelde ligt veel lager, tussen de 40 – 60 per minuut voor getrainde sporters. Als je eenmaal hebt vastgelegd wat jouw hartslag op ruststand is, kun je een doel voor jezelf bepalen. Dit doe je door tijdens het sporten om de zoveel tijd je hartslag te checken op je sporthorloge. Je wil ongeveer tussen de 50% en 85% van je maximale hartslag blijven. Hiertussen bevindt zich je hartslagdoel!

Hoe reken je je maximale hartslag uit? Het komt neer op ongeveer 220 min je eigen leeftijd. Ben je bijvoorbeeld 20, dan is je maximale hartslag 200 per minuut. Nu weet je dat je hartslagdoel ongeveer tussen de 50% en 85% ligt, wat neerkomt op 100-170 kloppen per minuut. Als je rustige oefeningen doet, hoor je rond de 50-69% van je maximale hartslag te zitten, en als je intensere oefeningen doet hoor je rond de 70, en niet hoger dan 90%, van je maximale hartslag zitten.

Maar wat betekent dit?

Als je hartslag te hoog is, is het verstandig om een stapje terug te doen. Ren wat langzamer of neem even een adempauze. Als het te laag is, is het een goed idee om net wat harder te gaan. En let op, als je een beginnende sporter bent, is het heel normaal om te beginnen met 50% van je maximale hartslag. Pas na zo’n zes maanden is het goed om rond de 85% van je maximale hartslag te zitten.

Meer lezen

Waarom muziek zo belangrijk is tijdens het sporten.

Reageer op artikel:
Wat je hartslag zegt over je sportprestaties (en hoe je de juiste frequentie bereikt)
Sluiten