Wat eet een vegan? Mijn eetdagboek tijdens de vegan challenge (+ lekkere tips!)

"Maar wat eet je dan?" is een vraag die ik de afgelopen week veel heb gekregen. Tot mijn verbazing, want dat je als vegan onwijs veel kan eten, wist ik al wel. Maar voor veel mensen is dat toch nog een wazig gebied. Extra reden voor mij om de komende maand van alles uit te proberen en mezelf, jullie en mijn vrienden te kunnen voorzien van de lekkerste vegan tips. Dit was mijn eerste week van de vegan challenge!

Samen met diëtiste Lisa Steltenpool heb ik voorafgaand aan mijn vegan maand een gesprek gehad over mijn huidige eetpatroon en de veranderingen die ik nu ga maken. Lisa heeft me onwijs veel tips meegegeven die ik meteen heb toegepast.

Zo doe ik elke dag een lepel lijnzaad door mijn ontbijt voor de nodige omega3-vetten, slik ik vitamine b12 (dit krijg je niet binnen als je plantaardig eet) en jodium (want ik eet te weinig brood) en probeer ik nu elke dag peulvruchten te eten om genoeg eiwitten binnen te krijgen.

Dit vind je misschien ook interessant: Dit moet je weten voor je begint aan supplementen

Vegan challenge

Naast het feit dat ik wilde weten wat een compleet veganistisch dieet met mijn lichaam en energie zou doen, vind ik het simpelweg ook belangrijk om (zoveel mogelijk) plantaardig te eten. Niet alleen omdat een veganistisch dieet goed is voor je gezondheid, maar ook omdat de effecten van vlees (en vis en zuivel) eten op de wereld enorm zijn.

Dus ik deed een belofte en eet nu de hele maand augustus veganistisch. En hoewel ik dacht dat het me vrij makkelijk af zou gaan, ging ik toch op de eerste dag al de mist in…

De eerste week

Ik had er zin in. Ik eet al geen vlees en drink geen melk, dus veganistisch eten was voor mij a piece of cake. Vegan cake, dat dan weer wel. Totdat ik na de eerste dag volledig plantaardig te hebben gegeten gedachteloos uit m’n pot met granola stond te snacken (lepels granola is voor mij wat handjes chips is voor anderen).

Na vier monden vol granola te hebben weggewerkt, ging ineens het licht aan: deze granola wordt gemaakt met honing. Honing is dierlijk. Dierlijk is niet veganistisch. Oeps. Foutje. Kan gebeuren, toch? Ik heb de pot helemaal achterin m’n kast gezet, zodat ik er in ieder geval niet meer gedachteloos uit ga staan snoepen.

Verder ging de rest van de week heel goed. Juist door de gedachteloze-granola-snack-attack was ik me meteen bewust van het feit dat ik overal twee keer over na moest denken voordat ik het in m’n mond stopte.

Vegan ontbijt

‘s Ochtends at ik vaak overnight oats gemaakt van havermout, rijstemelk, kokosyoghurt en lijnzaad (en toppings naar keuze). Op m’n eerste dag ontbeet ik toevallig buiten de deur en starte ik mijn dag met het beste banaanbrood ooit die thank god veganistisch was.

Vegan acaibowl bij Venkel in Amsterdam

Zondagochtend schoof ik (een beetje brak van gaypride) aan bij Venkel in Amsterdam voor een ontbijt vol vitamines. Het werd een heerlijke acaïbowl met magische krachten, want erna voelde ik me stukken beter.

Vegan lunch

Waar ik normaal gesproken tijdens de lunch toch naar dat gekookte eitje grijp en de plakjes kaas ook niet laat liggen, heb ik dat deze week wel gedaan. Of ik dat miste? Nah, eigenlijk niet. Ik bereidde mezelf iets meer voor met bijvoorbeeld een linzensalade van de avond ervoor of ik scoorde een salade met kikkererwten en noten bij Ekoplaza (mijn go to winkel deze week).

Vrijdag was m’n lievelingsdag want lunch betreft. We gingen met een paar mensen van kantoor friet eten, want friet is te gek. En vegan. Op naar de Frietboutique dus, want wat mij betreft haal je daar de beste friet van Nederland én ze hebben er vegan mayo.

Vegan avondeten

Zolang ik thuis at, vond ik mijn veganistische leefstijl geen probleem. Zodra ik buiten de deur ging eten, werd dat iets lastiger. Doordeweeks at ik heerlijke salades met veel linzen of falafel, maar in het weekend was dit iets lastiger. Waar ik normaal op vrijdag negen van de tien keer nacho’s bestel, eindigde ik nu met een schaaltje zoete aardappelfriet en tortillachips met guacamole (ja, zonder kaas).

Zaterdag was er tijdens het feesten op de gaypride niet veel meer keus dan friet zonder mayo (want niet vegan) en heb ik op de terugweg nog een broodje falafel gehaald. Want honger dat ik had!

Vegan snacks

Nu is de zin “Ik heb trek in snacks” sowieso een zin die ik vaak gebruik, maar afgelopen week was de craving naar tussendoortjes iets heftiger dan normaal. Gelukkig stelden Zohra en Niels mij via Instagram gerust: Kijk er niet van op als je sneller honger hebt en meer eet, want plantaardig eten verteert veel sneller.”

Ik merk namelijk echt dat ik bijvoorbeeld ‘s ochtends meteen honger heb en wil ontbijten (terwijl ik normaal vaak pas op kantoor ontbijt) en keer op keer naar de EkoPlaza of Appie banjer om mezelf te voorzien van vegan (uiteraard) snacks. Verder stop ik mezelf vol met allerlei soorten fruit en vegan ijsjes, want het is prachtig weer.

Vegan tandpasta

Naast dat ik deze maand vegan eet, poets ik ook mijn tanden met een vegan tandpasta. Ik gebruikte er één van het biologische merk Ecodenta. Als ik dan toch geen dierlijke producten in mijn mond stop, voelt het ook wel goed om een vegan tandpasta te gebruiken die uit natuurlijke producten bestaat en niet is getest op dieren.

Mijn vegan ontdekkingen deze week

  • Woon je in Amsterdam? Dan moet je het banaanbrood van het koffietentje Back To Black proberen. En ja, dit is een bevel. Lekkerste. Bananabread. Ever.
  • Voor iedereen met een Stach in de buurt. Ga erheen en koop de chocococo (tongtwister!) bite – gemaakt van kokos, cashew en pure chocola en helemaal vegan.
  • Bij Ekoplaza verkopen ze een heerlijke abrikozen-dadelkoek (ik had ‘m ook nog ‘s tegen 50% korting omdat ‘ie anders over datum zou gaan). Top snack om op zak te hebben voor de lekkere trek (which is all the time)
  • De Coco Frosticks van Abbot Kinneys zijn mijn absolute favoriet geweest wat ijs betreft deze week. Een beetje zoals een magnum, maar dan lekkerder.
  • Voor de Amsterdammers: bij restaurant Venkel serveren ze een heerlijke vegan acaïbowl (en hebben ze sowieso een hele uitgebreide kaart voor de veganistische eter)

Wat viel me op?

  • Vegan eten is duur, en al helemaal als je op onderzoek uit bent en veel wilt proberen en testen. Zo wilde ik een kokosyoghurt kopen, maar heb ik het toch maar laten staan omdat ik €3,99 best wel veel geld vond en koos ik voor een andere variant.
  • Als vegan kan je helaas niet zomaar in elk restaurant aanschuiven.
  • Ik voel mezelf lastig. Omdat ik bijvoorbeeld niet in elk restaurant kan eten en we ergens anders heen moeten, maar ook omdat mensen rekening met me moeten houden als ik bij ze eet.
  • Als vegan heb je honger! Zoals ik al eerder meldde, is plantaardig eten makkelijker verteerbaar en heb je de hele tijd veel meer honger. Gelukkig houd ik van eten, dus komt dat verder wel goed.

Op naar een nieuwe week

Los van mijn blunder op de eerste dag ging mijn eerste veganistische week heel goed! Ik vind het heerlijk om allerlei lekkere dingen te ontdekken en leef met het mantra dat Agnès mij meegaf via Instagram: focus je op wat je wél kan eten, want dat is heel veel (en lekker)!

Zo, nu heb ik trek. Ik ga weer even een snackie scoren ergens.

Dit vind je misschien ook interessant: Vegan challenge update #2: wat eet een vegan?

Meer lezen over de vegan lifestyle?

Alles weten over veganisme? Lees onze ultieme guide naar een veganistische levensstijl

Reageer op artikel:
Wat eet een vegan? Mijn eetdagboek tijdens de vegan challenge (+ lekkere tips!)
Sluiten