Waarom hebben sommige mensen een ochtendhumeur?

Je DNA zegt het allemaal

Na drie koppen koffie, een koude douche en wat rek- en strekoefeningen hangen je ogen nog steeds half dicht. Tel daar ook nog een flink ochtendhumeur bij op. You’re just not a morning person. Regelmatig probeer je je innerlijke klok te resetten, maar het lukt gewoon niet. Hoe zit dit?

Sommige mensen springen ‘s ochtends fluitend uit hun bed en beginnen zo hun dag. Ik bewonder hen altijd, want zo’n vroege vogel ben ik nooit geweest. Een ochtendhumeur kan door allerlei redenen komen. Bijvoorbeeld door ‘s avonds laat nog te scherm staren, dat breekt onze melatonine productie af.

It’s all in the genes

Ook ons DNA speelt een grote rol hierbij. Volgens onderzoek kan dit de voornaamste oorzaak zijn van een ochtendhumeur. Een goed excuus: het zit gewoon in je genen. Daardoor verschillen slaappatronen bij iedereen. Toch hebben we allemaal een bepaald chronotype, dat bepaald wat voor slaapritme we het liefste hebben, blijkt uit onderzoek.

Al vanaf je geboorte staat zo’n  chronotype vast. Ben jij altijd een uitslaper geweest, dan is de kans dat dat altijd zo was. Alhoewel wij niet-ochtend mensen soms dromen van een bestaan als vroege vogel, ligt het dus aan onze genetische aanleg. En als we de wetenschap moeten geloven, kunnen we dat unieke circadiaan ritme niet tegenwerken.

Je kunt niet slapen? Tips om sneller in slaap te vallen

Ochtendhumeur accepteren

Slaaponderzoeker aan de Universiteit van Pennsylvania Philip Gehrman vertelt: “Iets wat ik vaak toepas en meestal heel goed werkt bij mensen is toegeven aan een laat slaapschema. Er zit een houding in onze cultuur dat niet goed zou zijn.” Dat klopt precies, vaak worden mensen die later opstaan gezien als minder productief of zelfs lui.

Toch is die theorie niet helemaal waar. Er is namelijk een duidelijk verschil tussen wakker zijn en daadwerkelijk goed kunnen functioneren. Half slaperig achter je laptop tikken, betekent niet productief zijn. Als jij structureel minder goed nadenkt voor 10 uur ‘s ochtends, dan kan je het best luisteren naar je lichaam – wanneer dat kan, natuurlijk. Accepteer je ochtendhumeur dus gewoon.

Niet iedereen is een early bird

Het is duidelijk, we zijn niet allemaal gemaakt voor vroeg opstaan. Dat is helemaal prima, maar is wel lastig wanneer je vroege meeting hebt. In de ochtend is het dan echt even doorbijten, afhankelijk van jouw chronotypisch slaapritme. Bepaalde tips en tricks kunnen het opstarten wel iets verlichten, we deelden al eerder tips voor vroeg opstaan.

Meer lezen over slapen?

Wil je meer interessante stukken lezen over slapen en gezondheid? Meld je nu aan voor onze Bedrock Weekly!