Waarom muziek luisteren tijdens het sporten je prestaties verbetert

Terwijl ‘The Eye of the Tiger’ door je oordopjes galmt, trek je de snelste sprint ever. De dramatische beat heeft ervoor gezorgd dat je net die extra motivatie hebt gevonden om als een malle over de finishlijn te rennen.

Dat het luisteren van muziek van invloed is op je sportprestatie is duidelijk. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Het is op verschillende facetten wetenschappelijk bewezen dat we beter presteren onder het genot van een deuntje.

4 x waarom je naar muziek moet luisteren tijdens het sporten

Muziek is een goede afleiding

Een onderzoek in Groot-Brittannië vond dat het luisteren van muziek sporters afleidde van hun lichamelijke bewustzijn. Met andere woorden: ze waren minder met hun fysieke pijn bezig omdat ze zich focusten op de muziek. Als je aan het sporten bent met muziek op, heb je minder snel door dat je buiten adem bent (je hoort je eigen gehijg minder) en dit zorgt ervoor dat je 15% beter presteert dan zonder muziek. Daar bovenop komt dat je hersenen meer te verwerken hebben, waardoor je minder denkvermogen hebt om je te ergeren aan die steek in je zij.

Energie overnemen

Iedereen kent het moment dat je echt geen zin meer hebt om verder te sporten. Je moet nog een paar kilometer om je rondje af te maken, maar de motivatie is ver te zoeken. Wat je dan doet? Je zet je favoriete nummer keihard op voor een extra burst of energy. Hoe dat werkt? Volgens onderzoek blijkt dat we bepaalde muziek met bepaalde herinneringen associëren. Zet je een vrolijk liedje op dat je voor het eerst hoorde op een festival waar je helemaal wild op ging dansen, dan voel je weer die energie van toen. Of als de artiest vol overgave en enthousiasme zingt, voel je zijn energie in zijn stem en neem je die weer over.

Juiste snelheid aanhouden

Als je traint voor een personal best op de 5 kilometer is het handig als je naar upbeat muziek luistert. Adele’s ‘Hello’ is daarvoor uiteraard te langzaam. Het ritme van de beat wordt overgenomen door je hersenen, waardoor ze gestimuleerd worden om je energie over het ritme te verspreiden. Kies dus muziek met een steady ritme zodat je een goed tempo aan kunt houden.

Je wordt er vrolijk van

Een onderzoek van Frontiers in Psychology ontdekte dat muziek een goede manier is om je stemming te wisselen. De deelnemers gaven aan dat ze hun focus konden verleggen. Hadden ze een slechte bui? Dan konden ze dat achter zich laten door naar vrolijke muziek te luisteren. Als je geen zin hebt in je sportsessie omdat je chagrijnig bent of een zware dag hebt gehad op werk, kan het motiverend werken om een nummer op te zetten waar je happy van wordt. Naast dat je blij van muziek kunt worden, kan het ervoor zorgen dat je zelfs heel graag wil bewegen. Wie kent het niet? Je zet je favoriete muziek keihard op en staat binnen de kortste keren te dansen door de woonkamer. Onderzoekers vonden dat de hersenen als het ware opgewonden raken door bepaalde muziek en daarmee beweging aanmoedigt.

Extra boost tip

Je hebt je playlist samengesteld en bent klaar voor een flinke sportsessie. Nu is het tijd om je workout een extra boost te geven. In plaats van je telefoon mee te nemen (met risico op uit je handen glippen met een gebroken scherm als gevolg) kun je de Samsung Gear Fit2 proberen.

Waarom deze zo handig is? Naast dat het je sportprestaties en hartslag meet, zit er ook een ingebouwde musicplayer in. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een wireless headset met bluetooth. Het Super AMOLED-scherm is zo groot dat je tijdens het trainen snel je gegevens kunt bekijken, zonder dat je ook maar iets hoeft te missen én je kunt tegelijk je favoriete muziek luisteren.

Reageer op artikel:
Waarom muziek luisteren tijdens het sporten je prestaties verbetert
Sluiten