Waarom je meer moet rusten om beter te werken

5 tips van rust-professor Alex Pang.

Het negen-tot-vijftijdperk is voorbij. Waarschijnlijk vind ook jij het geen probleem om weekenden te werken en check je dagelijks je werkmail nog even in de trein (of in de auto, foei). Voor veel mensen is dit geen enkel probleem. Maar dit nieuwe werken vraagt echter ook om iets anders: het nieuwe rusten.

Professor Alex Pang van de Universiteit van Californië, de auteur van ‘Rest: Why You Get More Done When You Work Less’, was in Nederland om een lezing te geven bij The School of Life. De lezing werd gehouden in de Westerkerk in Amsterdam. Voor Pang een ideale plek, omdat het volgens hem symbool stond voor de lezing van de avond.

De Westerkerk werd in de 17e eeuw gebouwd, een tijd waarin de Nederlandse handel goed- en kwaadschiks de wereld begon over te nemen. Amsterdam werd een drukke bruisende stad waar hard werken voorop stond. Toch werd er enorm veel geld opgehaald om de Westerkerk te bouwen: een plek van rust en bezinning. Dit laat volgens Pang zien dat werk en rust even belangrijk waren in die tijd. Iets wat we volgens de professor nu uit het oog dreigen te verliezen.

Als Alex Pang om zich heen kijkt, ziet hij dat mensen veel werken en te weinig of verkeerd rusten. Rust wordt als teken van zwakte gezien, iets dat volgens hem ‘complete waanzin’ is. We willen productief zijn en storten ons volledig op ons werk. Het gevolg: stress en in extreme gevallen zelfs een burn-out. Rusten is volgens Pang iets dat we moeten leren, en iets dat essentieel is voor wie zich gezond wil voelen én goed wil presteren. Maar hoe moet het dan wel: rusten?

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Om tot dat antwoord te komen bestudeerde Pang ons werk- en rustgedrag en kwam tot zeer bruikbare tips om écht te rusten en beter te werken.

Actieve rust is de beste rust

Tot 12:00 uur in bed liggen, de rest van de middag achter Facebook zitten en ’s avonds Netflixen. Klinkt als de ideale rustdag? Niet volgens Pang. Die pleit voor de zogenaamde ‘actieve rust’. Hij neemt hiervoor als voorbeeld Winston Churchill die, als hij niet de Britste premier aan het uithangen was, fanatiek schilderde. Hij gaf hiermee zijn gedachten de kans om zich op iets leuks maar ook uitdagends te focussen, waardoor hij niet aan zijn werk dacht en geheel tot rust kwam. Dit verklaart volgens Pang waarom veel Nobelprijswinnaars houden van tuinieren: ware rust zit hem in het verzetten van de gedachten op een actieve manier. Mensen met veel hobby’s voelen zich over het algemeen meer uitgerust dan mensen die hun vrije dagen op de bank doorbrengen, dus duik dat schuurtje/tuintje/schilderklasje in!

Vakanties? Niet lang, wel vaak

Het lijkt voor veel mensen een heerlijk vooruitzicht: drie weken op vakantie. Maar volgens Pang is dit niet de beste methode om tot rust te komen. Hij onderzocht ons vakantiegedrag en kwam tot de volgende conclusie: na acht dagen vakantie word je er niet rustiger van. Het kan zelfs zo zijn dat je je na acht dagen rusteloos en juist gestrest gaat voelen.
Het ideale schema is volgens Pang: drie maanden werk, negen dagen vakantie. En dat op repeat.

Sta vroeg op

Volgens Pang is er niets beters dan vroeg opstaan om je belangrijkste werk te doen, óók als je een avondmens bent. ’s Ochtends is iedereen creatiever en bovenal geeft het je de kans je totaal te focussen voor er afleidingen (en collega’s) je dag binnen sluipen.

Minder uren werken is effectiever

Alexander Pang is een groot voorstander van de vijf á zes-urige werkdag. Zijn tip: werk twee uur totaal gefocust op één ding (zie punt #5) en stop dan, ook als het niet af is. Neem daarna een actieve pauze van gemiddeld twintig minuten. Ga lopen, ga een balletje trappen of kook een uitgebreide lunch. Zorg ervoor dat je tijdens deze pauze niet je mail/telefoon checkt en je gedachten de kans geeft om te dwalen. Herhaal dit vervolgens tot je dag erop zit.

Minder werken, meer rust

Niet multitasken

Probeer dit eens: tel zo snel als je kunt van 1 tot 10 en neem op hoe lang je hierover doet. Gedaan? Waarschijnlijk kom je zo rond de 1,5 seconden uit. Dan: probeer nu de eerste tien letters van het alfabet zo snel mogelijk te zeggen (A t/m J). Gelukt? Waarschijnlijk duurde dit niet heel veel langer. Maar nu komt het: probeer de eerste tien letters van het alfabet zo snel mogelijk te zeggen, terwijl je óók tot tien telt, dus: 1A, 2B, 3C etc. Als je net zo snel bent als mijn trouwe collega Lisanne (lees: proefkonijn), kom je rond de 8 seconden uit. Dat is aanzienlijk langzamer dan als je één van de taken zou doen.

Dit simpele experimentje illustreert mooi hoe je het meest effectief werkt als je je op één ding focust. Dit zou je enorm moeten helpen om alles in je zes uur-durende werkdag te kunnen doen.

‘The more you love your work, the more you have to take rest from it’

Volgens Alex Pang is de rust die we nemen dus niet alleen ongelooflijk belangrijk voor onze gezondheid, maar juist ook voor onze productiviteit. Langer en meer werken zorgt er niet voor dat je meer gaat doen. Integendeel: goed uitgeruste mensen die korte tijd gefocust kunnen werken, krijgen veel meer voor elkaar.

Daar komt bovenop dat we vaak de handigste ideeën krijgen als we niet nadenken over het probleem dat we moeten oplossen. Je kent het wel: de beste ideeën komen onder de douche of op de fiets. Wanneer je je hersenen gebruikt voor een routine-klusje, en dus kan afdwalen, ontstaat er plek om ineens tot inzichten te komen.

Als je werk doet waar je van houdt is het vaak moeilijk om niet te veel hooi op je vork te nemen. Maar júist als je werk hebt waar je van houdt, moet je jezelf rust gunnen om dat werk beter te kunnen doen. Om het met de woorden van Alex Pang te zeggen: ‘The more you love your work, the more you have to take rest from it.’

Meer lezen?

Minder uren werken en vaker op vakantie: is het tijd voor een work/life balance herinrichting?

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer leuke content? Like ons op Facebook