Waarom je je soms alleen voelt (en hoe je ervan gaat houden)

Alleen zijn is één ding, maar je alleen voélen, dat is waar de problemen pas echt ontstaan. Want als dat hardnekkige gevoel van alleen zijn zich in jezelf manifesteert, is het moeilijk om daar vanaf te geraken. Toch zijn er manieren om van alleen zijn te gaan houden.

Nu we massaal geïsoleerd zijn van sociaal contact, wordt eenzaamheid nog een groter probleem dan voorheen (vorige zomer schreven we immers al een artikel rond zomereenzaamheid, nog lang voor er sprake was van sociaal isolement). Extra belangrijk is het dus om in te zetten op de manieren om alleen zijn te omarmen.

Je bent niet alleen in je alleen te voelen

First of all: je bent niet alleen in jezelf alleen voelen. Er zijn héél wat mensen die in online media getuigen over de sombere gedachten waarmee ze momenteel worstelen. “Het ergste vind ik de gedachte dat ik niet weet wanneer ik eindelijk terug mijn familie kan knuffelen”, rapporteert een vrouw aan de New York Times.

Lees ook: Eenzaam? De oplossing schijnt zo simpel te kunnen zijn

In dat gevoel herkennen heel wat mensen zich, bevestigen ook de cijfers rond eenzaamheid in Nederland. Professor Psychologie Julianne Holt-Lunstad verklaart:

“We zijn sociale wezens en onze lichamen reageren wanneer we een gebrek aan contact met anderen voelen. Het nieuwe normaal door de coronasituatie is dus een moeilijke situatie waarin we moeten proberen om zo goed mogelijk het sociaal contact te onderhouden ondanks sociaal isolement.”

Zo leer je houden van alleen zijn

Toch is vaker alleen zijn ook een mooie kans om met jezelf in contact te komen op een manier dat het je anders nooit was gelukt. Sterker nog: met een beetje moeite, leer je zelfs houden van het gevoel van alleen te zijn. Je zou het misschien niet zeggen, maar alleen zijn heeft namelijk wel degelijk voordelen.

Deze stappen leiden de weg daar naartoe:

1. Check in met je gevoelens

Alleen zijn is een mooie kans om te achterhalen waar je gevoelens liggen en wat jouw eigen voorkeuren en behoeften zijn. Breng jezelf naar het nu en scan je lichaam op spanningen, gevoelens, leegtes en gedachten waar je blij van wordt.

Must read: Hoe maak je ruimte voor moeilijke gevoelens?

In plaats van één van deze gevoelens te proberen vermijden, is het beter om ze te omarmen. Besef dat negatieve gevoelens zoals angst, depressie en eenzaamheid een gevolg zijn van beperkingen die je jezelf oplegt.

2. Herken waarmee je jezelf naar beneden haalt

Reflecteer over de manier waarop je omgaat met jezelf. Op welke manier ben je lief voor jezelf, en op welke manier hou je jezelf net tegen? Iedereen heeft onbewust negatieve gedachten die ons tegenhouden in ons geluk. Neem de tijd om die te achterhalen.

3. Luister naar je innerlijke stem

Als je eenmaal weet wat jou tegenhoudt, visualiseer dan een ouder, wijzer aspect van jezelf. Vraag vervolgens aan je innerlijke stem: ‘Wat zou ik op dit moment liefhebben?’ Wees open en luister naar het antwoord.

Probeer niet te luisteren naar dagelijkse zorgen of vastgeroeste denkpatronen, maar écht naar wat jou goed zou doen op dit moment.

4. Laat je leiden door je stem

Nu je eenmaal in contact staat met je innerlijke stem, is het tijd om je acties daardoor te laten leiden. Voor sommigen betekent dit creatief zijn (tekenen, schrijven, nieuwe gerechten bedenken). Voor anderen is dit naar muziek luisteren, de natuur ingaan, werk verrichten of videobellen met een familielid.

Probeer ervan te genieten dat jij volledig kan bepalen hoe je je eigen geest voedt. Eigenlijk is het heel eenvoudig: zorg dat je je eigen beste vriend wordt.

Meer over alleen zijn

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Waarom je je soms alleen voelt (en hoe je ervan gaat houden)
Sluiten