Waarom duurzaam en gezond eten geen druppel op de gloeiende plaat is

De verkoop van frisdrank en vlees daalt, terwijl groente en fruit meer dan ooit worden ingeslagen

Geen generatie die zo bewust bezig is met gezonde voeding als de millennials. En die fixatie op health beïnvloedt niet alleen hun omgeving, maar ook de voedingsindustrie.

Gezond eten staat bij millennials hoog op de agenda. Als geen andere generatie zijn de Y’ers bezig met een duurzame en gezonde levensstijl. En als er een nieuwe voedingstrend is, zijn zij er als de kippen bij om het te proberen. Ze eten poke bowls met zeewier en avocado, grillen groenten met kokosnootolie en drinken elke ochtend een sapje uit de slowjuicer. Door mensen die niet bezig zijn met gezonde en duurzame voeding, wordt over zo’n hypermodern eetpatroon weleens schamper gedaan.

Wie aangeeft geen vlees te eten omdat dat nu eenmaal beter is voor de planeet, kan van diehard carnivoren een opgetrokken wenkbrauw verwachten. Want dat ‘geen vlees eten’ is toch gewoon een druppel op de gloeiende plaat? Wat heeft het voor zin? Uit nieuwe cijfers blijkt echter dat al die bewuste millennials en hun gezonde voedingspatroon wel degelijk effect hebben op de voedingsindustrie.

In een recente analyse constateert ABN Amro dat de verkoop van gezonde producten als groente en fruit de komende jaren blijft stijgen. Verkopen van ‘ongezonde’ producten als vlees en frisdrank zullen structureel blijven dalen. In de afgelopen vier jaar is de verkoop van frisdranken bijvoorbeeld al met 10 procent gedaald. Ook kopen we met z’n allen een stuk minder vlees dan voorheen. Alleen de verkoop van vleesproducten met een Beter Leven Keurmerk is gestegen. Samen met prijs en kwaliteit speelt duurzaamheid ook een grotere rol dan ooit in de aankoop van verse vis.

Kortom: hoe meer mensen gezond gaan eten, hoe groter de impact die we hebben op de voedingsindustrie. Nu al is generatie Y de grootste groep mensen ter wereld. En dus bezitten we over de meeste koopkracht. Door heel bewust te kiezen voor een gebalanceerd, gezond dieet (weinig bewerkt voedsel en veel groenten, fruit en volkoren- en eiwitrijke producten) geef je wel degelijk een duidelijk signaal af aan supermarkten en grote multinationals. Niet voor niets is Unilever eind vorig jaar een samenwerking aangegaan met De Vegetarische Slager. En dit jaar wordt er meer dan ooit geld gestopt in de zoektocht naar volwaardige vleesvervangers.

Bovendien beïnvloeden millennials hun omgeving ook nog eens. Uit een onderzoek van Deloitte bleek dat 40 procent van de ouders van een millennial weleens voor een gezonder product heeft gekozen doordat hun kinderen hen hiertoe aanspoorden.

Geloof ons, over tien jaar zien de supermarktschappen er heel anders uit.

Meer lezen?

Waarom het goed is als kinderen met hun handen eten.