Dit is waar je op moet letten als je gaat juicen

Simpelweg allerlei soorten fruit die je lekker vindt uitpersen en opdrinken hoeft niet per se gezond te zijn

Juicen is populairder dan ooit. In de grote steden wordt de ene juicebar na de andere geopend, Instagram staat vol met foto’s van vers geperste sapjes en foodies raden massaal aan om elke dag goed te beginnen met een verse juice. Maar voordat je zo maar aan de sapjes gaat, is het belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden.

Simpelweg allerlei soorten fruit die je lekker vindt uitpersen en opdrinken hoeft namelijk niet per se gezond te zijn en kan zelfs negatieve effecten hebben. Wees je daarom bewust van wat je doet en de keuzes die je maakt.

Veel voedingsstoffen binnenkrijgen

Groenten en fruit zijn goed voor je lichaam, dat weten we allemaal. Maar toch kost het veel mensen elke dag weer moeite om voldoende groenten en fruit binnen te krijgen. Zoals steeds meer bekend wordt beschermen bepaalde groentes en fruitsoorten tegen chronische ziekten, zoals hartfalen en kanker. Dit is een van de redenen waarom juicen steeds populairder wordt.

Bij juicen worden voedzame sappen uit groenten en fruit geperst. Hierbij worden meestal de vaste substanties, zoals zaden en pulp, gestript van de groenten of fruit. Het overgebleven sap bevat de meeste vitaminen, mineralen en antioxidanten die van nature aanwezig zijn. Veel mensen juicen om te ontgiften of om simpelweg meer voedingsstoffen aan hun dieet toe te voegen. Het is zodoende een gemakkelijke manier om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen van groenten en fruit die je normaal niet tot nauwelijks eet.

Do’s en don’ts

Hoe gezond je juice is hangt voor een groot deel af van wat je er in stopt, de persmethode en de kwaliteit van de producten die je gebruikt voor je sap. Je kan ervoor kiezen om je sappen door een juicebar te laten maken, maar je kan ook thuis je eigen sapjes bereiden. Waar je ook voor kiest, het is handig om van tevoren goed op de hoogte te zijn van de do’s en don’ts op dit gebied. Daarom vroeg ik Nathalie Streng, oprichter van The Cold Pressed Juicery in Amsterdam waar je op moet letten als je gaat juicen.

Samenstelling van de juice

Allereerst is het belangrijk om te kiezen voor sappen die bestaan uit zoveel mogelijk groenten. Bij The Cold Pressed Juicery verkopen ze bijvoorbeeld maar één juice die geen groente bevat (appel, munt en limoen). Alle andere sappen bestaan voor zeker 50% uit groenten en de green juices zelfs meer. Kies dus voor zoveel mogelijk groenten, maar bouw het rustig op als je dit niet gewend bent.

Wissel daarnaast je keuze voor bepaalde groenten en fruit zoveel mogelijk af, op die manier krijg je meer soorten voedingsstoffen binnen. Volgens Nathalie is er niet één bepaald moment op de dag waarop je het beste je juice kan nemen. Je kan er meteen je dag mee beginnen, maar een verse juice is ook een fijne snack of afsluiter van de dag. Let er dan wel op dat je, voordat je gaat slapen, echt alleen voor een groentesap kiest, anders bestaat het risico dat de fruitsuikers je slaap verstoren. En kies voor groentes die veel magnesium bevatten, zoals zoete aardappel, spinazie of broccoli. Magnesium is een antistress mineraal wat zorgt voor ontspanning en rust in het lichaam.

Plastic of glas?

Als je de mogelijkheid hebt om gebruik te maken van glazen flesjes die je steeds kan blijven hergebruiken dan is dat de beste keuze, met het oog op het milieu. Maar een glazen fles is niet altijd handig om mee te nemen in je tas. Bij The Cold Pressed Juicery zijn de kleine shot flesjes van glas (die kunnen worden hergebruikt) en worden de plastic flesjes gerecycled. Aankomend jaar zijn ze van plan flesjes te gebruiken van gerecycled plastic.

Ook de andere materialen, zoals rietjes, worden gemaakt van planten om op die manier het milieu zo min mogelijk te belasten. Omdat de juices koud blijven heeft het plastic van de fles geen invloed op de kwaliteit van het sap. Zodra plastic in aanraking komt met warme producten kunnen er wel ongezonde stoffen in je voedingsproduct komen.

Persmethode


Volgens Nathalie kun je het beste kiezen voor een cold pressed juice, omdat je met deze persmethode de minste vitaminen en mineralen verliest. Wanneer je andere apparaten gebruikt moet je de groenten en het fruit eerst open en in stukken snijden voordat je het sap kan gaan persen. Op dat moment komt er zuurstof bij en verlies je door de oxidatie waardevolle vitaminen en mineralen. Bij cold pressed juices gaan alle groenten en fruit in hun gehele vorm in de machine. Met veel kracht wordt alles koud geperst en doordat er geen hitte en bijna geen zuurstof aan te pas komt, krijg je uiteindelijk de meest pure vorm van het originele product.

Wanneer je thuis zelf je eigen sapjes wil persen kies dan het liefst voor een slowjuicer. Bij de persmethode van een slowjuicer komt er een stuk minder warmte aan te pas dan wanneer je een sapcentrifuge gebruikt. Met een slowjuicer verlies je dus een stuk minder vitaminen en mineralen.

Drink rustig, bewust en blijf groenten en fruit eten

Er is veel discussie over juicen en of je fruit niet veel beter in z’n geheel kan eten in plaats van opdrinken. Volgens Nathalie is enkel en alleen fruit inderdaad beter om te eten. Als je het in een juice verwerkt combineer het dan met groenten en klok je sap niet in één keer weg, maar drink het rustig op. Als je een sap met fruit erin zo in één keer naar binnen giet kan dit een hoge energie piek veroorzaken en heb je minder snel een voldaan gevoel dan wanneer je rustig en bewust de tijd neemt om van een juice te genieten.

Kies voor biologisch

Als je toch al de stap neemt om gezonder te leven en vaker voor een juice kiest, kies dan ook meteen voor biologische producten, zegt Nathalie. Het is zonde om een verse juice te kopen of te maken en dan alsnog allerlei pesticiden binnen te krijgen. Vooral bladgroenten, maar ook bessen, aardbeien en paprika’s worden ontzettend veel bespoten. Biologische groenten en fruit zijn vaak wat duurder. Kies daarom vooral voor producten van het seizoen, die zijn ook meteen beter voor het milieu.

Let op houdbaarheid en daadwerkelijke ingrediënten

Als laatste geeft Nathalie de tip om goed te kijken naar de THT datum van sapjes. Als een juice langer dan 3 of 4 dagen houdbaar is dan weet je eigenlijk al dat het geen puur sapje is, maar dat de juice bijvoorbeeld gepasteuriseerd is om deze langer goed te houden. Bij pasteurisatie wordt het product verhit, waardoor een groot deel van de vitamines en smaken verdwijnen. Daarnaast spelen verkopers vaak met termen als natuurlijk, vers en puur natuur op de verpakkingen, maar dat is geen garantie voor een gezond sapje. Zorg er altijd voor dat je goed kijkt naar de daadwerkelijke ingrediënten, en ook naar de verhouding tussen groenten en fruit.

Juice bewust!

Juicen is hartstikke goed voor je gezondheid, maar er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Zolang je let op de goede verhouding groenten en fruit, de beste kwaliteit ingrediënten gebruikt en de juiste persmethode hanteert kunnen vers geperste juices een ontzettend waardevolle bijdrage leveren aan je weerstand, energie, huid en je algehele gezondheid.

Nathalie Streng is oprichtster van The Cold Pressed Juicery, een gezonde juice store die, met inmiddels 4 locaties, sinds 1,5 jaar gevestigd is in Amsterdam. In samenwerking met The Cold Pressed Juicery hebben wij ook onze eigen Bedrock Juice ontwikkeld. Een heerlijk en gezond sapje vol met groenten en een beetje sinaasappel, die stuk voor stuk de bouwstenen vormen voor een goed begin, midden of einde van je (vaak drukke) dag. De juice is gedurende de maand december verkrijgbaar bij alle vestigingen van The Cold Pressed Juicery.

Meer lezen?

We hebben een eigen sapje!

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.